۰ نفر

یک کارشناس بورس:

اتهام گرانی سکه از سوی بورس بی‌پایه است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 439198
اتهام گرانی سکه از سوی بورس بی‌پایه است

یک کارشناس بورس در بیان علت شکل گیری فاصله قیمتی بین بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس با نرخ های سکه بازار آزاد، مهم ترین عامل را انحصار در بخش عرضه سکه فیزیکی دانست که با تحریک تقاضا موجب ایجاد حباب قیمتی در تمام معاملات این بازار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، میثم رادپور در خصوص شرایط ایجاد شده در این بازارها ضمن مخالفت با مقصر دانستن بانک ها به عنوان خزانه سکه در بازار گواهی سپرده کالایی و حتی خود بورس به عنوان یک بستر معاملاتی گفت: در بازار سکه یک دلیل پایه ای برای بروز حباب قیمتی داریم که اوضاع را مستعد رشد قیمت ها می کند؛ آن هم وجود انحصار است. چراکه سکه یک کالای انحصاری بوده و امکان ضرب آن تنها توسط بانک مرکزی وجود دارد و سایر افراد نه تنها مجوز ضرب ندارند، بلکه در صورت ضرب نیز مجرم شناخته می شوند. در این شرایط به دلیل اینکه تعداد سکه موجود در کشور همواره ثابت است، تا زمانی که ضرب جدیدی صورت نگیرد، با کوچکترین تحریکی رشد تقاضا موجب افزایش قیمت می شود و در نتیجه قیمت از ارزش ذاتی آن فراتر می رود و به اصطلاح حباب قیمتی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در معاملات مربوط به شمش طلا حباب قیمتی شکل نمی گیرد، تصریح کرد: در بازار شمش به دلیل حضور تولیدکنندگان متعدد در صورت رشد تقاضا عرضه بی پاسخ نخواهد ماند. اما چرا باید برای سکه شاهد بروز حباب باشیم؛ در حالیکه سکه و شمش هر دو طلا هستند. اما محدودیت تولید در یک بخش موجب بروز حباب قیمتی در آن می شود و برای این کالای انحصاری بازار ابزاری ندارد که بتواند با افزایش عرضه به نیاز بازار پاسخ دهد. در نتیجه علاوه بر بازار نقدی، تقاضا برای معاملات دیگر این کالا همچون گواهی سپرده سکه و صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه سکه طلا نیز افزایش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان عامل دیگر گفت: طی ماه های اخیر با ورود نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه شاهد رشد قیمت ها در بورس بوده ایم و با توجه به اینکه نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا نیز در بین نمادهای بورسی قابل معامله حضور دارند، مسلما بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار به سمت این نمادها سوق پیدا کرده است و باز هم به دلیل محدودیت در بخش عرضه سکه فیزیکی از سوی بانک مرکزی، اوراق مبتنی بر سکه نیز با رشد تقاضا مواجه می شوند.

رادپور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری روی سکه طلا در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است، گفت: معامله گران می توانند به صورت مستقیم گواهی سپرده سکه را خریداری کرده و یا واحدهای سرمایه گذاری 4 صندوق فعال در بازار طلا را معامله می کنند که در این حالت سرمایه گذاری غیرمستقیم کرده اند. چرا که طبق اساسنامه این صندوق ها عمده منابع موجود در آنها به بازار گواهی سپرده سکه طلا اختصاص دارد. در نتیجه برخی از سرمایه گذاران به ویژه افراد حرفه ای برای بیمه سبد سرمایه گذاری خود در بازار سهام، بخشی از سرمایه خود را به این دو ابزار مالی اختصاص می دهند تا از نوسانات بازار طلا و ارز نیز بهره مند شوند که همین امر خود در رشد تقاضا در بازار موثر بوده است.

وی انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور را نیز موثر دانست و گفت: در شرایطی که بهای دلار نیز با رشد مواجه می شود، مردم به سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه روی می آورند. اما این رشد تقاضا تا زمانی مشکل ساز نیست که عرضه متناسب با آن وجود داشته باشد. حال آنکه بانک مرکزی عرضه ای در بازار انجام نمی دهد و در مقابل ثبات عرضه، رشد تقاضا تعادل بازار را بر هم می زند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: مشکل دیگری که در این میان بازار را ملتهب کرده، عدم صدور مجزوز افزایش ظرفیت بانک های خزانه در بازار گواهی سپرده سکه از سوی سازمان بورس است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی انگیزه ای برای ضرب و عرضه سکه را در بازار ندارد، اظهار کرد: اگر در هر بخشی اعم از عرضه بانک مرکزی، رفع انحصار از ضرب سکه برای تولیدکنندگان شمش طلا و ایجاد ظرفیت جدید در خزانه بانک ها اختلال و محدودیتی باشد، شکل گیری حباب حتمی خواهد بود و این حرف غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است که برخی با متهم کردن بانک های خزانه گواهی سپرده سکه و یا بورس کالا به عنوان یک بستر معاملاتی و سازوکار شفاف، مطرح می کنند. چراکه مشکل ایجاد این اختلاف قیمت کاملا پایه ای بوده و با رفع این محدودیت ها و همزمان صدور مجوزهای لازم برای افزایش ظرفیت خزانه بانک ها می توان شرایط را بهبود بخشید.