۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قمار همگانی در بورس

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۲۳
کد خبر: 434224
قمار همگانی در بورس

شاخص کل بورس تهران در انتهای معاملات روز جاری برای باری دیگر با به نمایش گذاشتن عملکردی چشم‌گیر از خود، توانست با جهش ۲۷ هزار و ۵۹۷ واحدی به قله ۷۶۹ هزار و ۵۲۹ واحد صعود کند و فعالان بازار سرمایه کماکان شاهد سریال تمام نشدنی رکورد شکنی‌های دماسنج بورس هستند.

اقتصادآنلاین فائزه زمانی؛ بورس تهران پس از پشت سرگذاشتن عملکرد رویایی خود در سال ۹۸ و رقم زدن بازدهی ۱۸۷ درصدی، در سال جاری نیز بسیار پرقدرت آغاز به کار کرد و با در پیش گرفتن یک رالی صعودی، تا کنون عملکرد خیره کننده‌ای را از خود بر جای گذاشته است. همچنین شاخص توانست در فروردین امسال بازدهی ۳۵ درصدی را به ثبت برساند که به نوبه‌ خود رقم قابل توجهی است.

لازم به ذکر است، ارزش معاملات کل نیز در فروردین ماه نسبت به اسفند ۹۸، با رشد بیش از ۶ درصدی همراه بوده است؛ این در حالی بود که تعداد روز‌های معاملاتی فروردین ماه با توجه به تعطیلات عید نوروز ۲ روز کم‌تر از اسفند ماه بود.

از سویی دیگر ارزش بازار و ارزش معاملات در انتهای فروردین ۹۹ در مقایسه با فروردین ۹۸ به ترتیب رشد ۲۳۱ و ۵۳۷ درصدی داشته است که این آمار‌ها نشان از ورود نقدینگی بسیار زیاد به بازار سهام طی یک سال اخیر دارد.

تازه‌واردان فروردینی

افزون بر موارد مذکور، در فروردین ماه بازار سرمایه  میزبان عرضه اولیه دو شرکت بود. اولین عرضه اولیه سال، برای "صبا" بود که در آن به هر متقاضی ۹۷۵ هزار تومان رسید و دومین عرضه هم مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد " شستا" به عنوان بزرگ‌ترین عرضه در تاریخ بورس بود که به هر نفر بیش از ۳ میلیون و ۱۲۰هزار تومان تخصیص داده شد و این عرضه‌ها زمینه را برای افزایش قدرت جذب نقدینگی به سوی بازار و رشد روزافزون آن فراهم کرد.

حسن قالیباف، سکان‌دار جدید سازمان بورس

در تاریخ ۲۳ فروردین ماه، شایعاتی که از مدت‌ها قبل مبنی بر استعفای شاپور محمدی به گوش می‌رسید به حقیقت پیوست و شورای عالی بورس با استعفای محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد. 

گفتنی است، محمدی از پنج مرداد ۹۵ رییس سازمان بورس بود و در این مدت از کارنامه مورد قبولی نزد کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برخوردار است و عمق بازار بورس در دوره او کمتر از ۲۰ درصد تولید ناخالص به بیش از ۱۰۰ درصد رسید.

بورس حباب دارد؟

مسئله حباب قیمتی همواره موضوعی پرجنجال و قابل بحث در بین سرمایه‌گذاران بوده است. اینکه تصور کنیم حباب قیمتی نقش زیادی در رشد بی وقفه شاخص طی ۱ ماه اخیر داشته است، دیدگاهی سطحی نگرانه و به دور از در نظر گرفتن حجم قابل توجه نقدینگی ورودی به بازار است.

 در حقیقت می‌توان گفت که دلیل اصلی رشد بازار درچند وقت اخیر به دلیل استقبال گسترده افراد جامعه از بورس بوده است و تا زمانی که این جریان ادامه‌دار باشد، روند کنونی شاخص نیز متوقف نخواهد شد.

در مقابل ناگفته نماند نمی‌توان به طور مطلق گفت که در هیچ صنعتی شاهد حباب قیمتی نیستیم و بعضا در نماد‌هایی از گروه‌های صنایع غذایی، سیمانی و دارویی‌ها شاهد صورت گرفتن معاملات در قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن‌ها هستیم که البته این سهم ‌ها قابل شناسایی هستند و سهام‌داران می‌توانند در سرمایه‌گذاری در این موارد کاملا هشیارانه عمل کنند.

تداوم روند صعودی بورس با چتر حمایتی دولت؟

تعداد زیادی از فعالین بازار بر این باورند که یکی از دلایل اصلی برای عملکرد مثبت بورس از ابتدای سال جاری، حمایت بی وقفه دولت از این بازار در جهت جبران بخشی از کسری بودجه است و باید دید این حمایت تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود.

در این راستا صبح امروز نشست هم‌اندیشی وزیر اقتصاد و دارایی با حضور ۴۰ تن از فعالان بازار سرمایه ایران برگزار شد. در این نشست فرهاد دژپسند مباحثی را ارائه کرد مبنی بر اینکه وضعیت این روز‌های بازار سهام بسیار امیدوار کننده است و نقاط روشنی در آن وجود دارد. دژپسند همچنین اشاره کرد مطالعات نشان داده که بازار سرمایه طی ۷ ماه اخیر حباب ندارد و حمایت دولت از بورس کماکان ادامه دار خواهد بود و مختص بازه کوتاه مدت نیست، تا زمانی که با این حجم از استقبال از سوی مردم مواجه هستیم نباید آن‌ها را بترسانیم.

در خصوص صحبت‌های وزیر اقتصاد طی این نشست آنچه مسلم است این است که اگر بازار سرمایه با پشتیبانی بلند مدت دولت مواجه نشود، شاهد از دست رفتن اعتماد دسته‌ قابل توجهی سهام‌داران به بازار خواهیم بود که این امر در جایگاه خود عواقب خوبی به دنبال نخواهد داشت.