۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عرضه اولیه "شستا" گامی بزرگ در جهت گسترش بورس ایران/ هسته معاملات نیاز به بازنگری دارد

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 431611
عرضه اولیه "شستا" گامی بزرگ در جهت گسترش بورس ایران/ هسته معاملات نیاز به بازنگری دارد

علی صحرایی عنوان کرد: در روز جاری بورس ایران شاهد بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ خود بود و امیدواریم با توجه به استقبال پرشور مردم در چند ماه اخیر، با رفع اختلالات هسته معاملاتی شاهد توسعه روزافزون بازار سرمایه کشورمان باشیم.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ امروز عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد "شستا" انجام گرفت و پس از تخصیص به هر کد معاملاتی سه هزار و ۶۳۷ سهم در قیمت ۸۶۰ تومان اختصاص پیدا کرد که معادل سه میلیون و ۱۲۸ هزار تومان است‌.

طی مراسمی که در روز جاری جهت این عرضه برگزار شد بسیاری از اهالی بازار سرمایه حضور یافتند. علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: امروز بالغ بر هشت میلیارد سهم از شرکت مذکور در بورس تهران عرضه شد و توانست نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار جمع آوری کند.

صحرایی افزود: این شرکت گستره فعالیت بسیار بالایی دارد و در مجموع در هشت گروه متفاوت و صنایع متنوعی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌توان به صنایعی از قبیل: پتروشیمی، نفت، پالایشگاه، بانکداری، بیمه، حمل و نقل جاده‌ای و دریایی، کشاورزی، سیمان، غذایی و کاشی و سرامیک اشاره کرد.

"شستا" بزرگ‌ترین عرضه تاریخ بازار سرمایه 

صحرایی عنوان کرد:این عرضه  از حیث میزان عرضه و تعداد شرکت‌کنندگان بزرگ‌ترین عرضه در تاریخ بازار سرمایه به شمار می‌رود. همچنین در آینده‌ شاهد عرضه چند شرکت لیزینگی و غذایی خواهیم بود.

تدابیر در نظر گرفته شده برای رفع اختلال هسته معاملات

مدیر عامل بورس تهران در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده در راستای بهبود عملکرد هسته معاملات بیان کرد: هسته معاملات در سال ۸۷ راه اندازی شد و بعد از آن یک بروز رسانی بر روی آن صورت گرفت و هم اکنون نیز نیاز به بازنگری دارد. در شرایط فعلی یک‌سری راهکار پیش رو داریم: نخست اینکه تغییرات جزئی ساختاری اعمال شود و با تغییر بخشی از قوانین بتوانیم قسمتی از سفارش‌گذاری‌ها و تراکنش‌های مربوط به آن را کاهش دهیم. در این راستا می‌توان به افزایش لات معاملاتی و تغییرات در برخی از سفارشات دو بخشی اشاره کرد.

صحرایی افزود: یک سری از تغییرات فنی کوتاه مدت نیز مدنظر است. به عنوان مثال در نماد‌های عرضه اولیه شده با  فرارسیدن زمان تعادل قیمتی، شاهد حجم وسیعی از عرضه توسط سهام‌داران هستیم که در نهایت به کندی در سیستم معاملاتی می‌انجامد. همان‌گونه که شاهد بودیم در جهت رفع این مشکل امروز معاملات در تعدادی از این نماد‌ها به پس از تایم کاری بازار موکول شد.

لزوم آشنایی تازه‌واردان با مفاهیم بازار مالی

صحرایی در خصوص اقدامات ضروری برای تازه واردان به بازار سرمایه عنوان کرد: برای این دسته از افراد خرید عرضه اولیه‌ها فرصت بسیار مناسبی جهت آشنایی بیشتر با فضای بازار فراهم می‌کند اما این گروه از افراد باید بدانند جهت گسترش معاملات خود ضروری است با مفاهیم و مقررات بازار به طور کامل آشنایی پیدا کنند تا بتوانند در بورس ماندگار شوند.

وی در پایان بیان کرد: در چند ماه اخیر بازار سرمایه با استقبال وسیعی از سمت مردم مواجه شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک محدودیت ها و مشکلات سامانه معاملاتی نیز حل شود تا این قبیل مسائل نتواند مانع از توسعه روزافزون بازار سهام کشورمان شود.