۰ نفر

در سال‌۹۸ رخ داد؛

رشد ٥٦درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۲۵
کد خبر: 428593
رشد ٥٦درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس کالا؛ در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

نگاهی به جدول معاملات بازار فیزیکی بیانگر آن است که در کارنامه ای قابل قبول حجم و ارزش معاملات تالارهای صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی و طلا افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات تالار پتروشیمی رشد داشته و حجم معاملات با کاهش ٢ درصدی تقریبا به اندازه حجم بازار سال ٩٧ باقی مانده است. در این میان تنها حجم و ارزش تالار کشاورزی کاهش یافته که تمرکز اصلی در این حوزه به توسعه ابزارهای مالی معطوف بود که در پی آن شاهد معاملات پرحجم زعفران، پسته و زیره سبز در بازارهای مالی بودیم.

معامله ٩ میلیون تن فولاد

در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰هزار تن کالا به ارزش ۶۱ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت تا رشد ۲۴.۸ درصدی در حجم و ۸۷ درصدی در ارزش معاملات سال گذشته را به پایان برساند.

در دوره مذکور بیشترین حجم معاملات این تالار مربوط به محصولات گروه فولاد بود به طوری که بیش از ۹ میلیون تن انواع محصولات فولادی به فروش رسید. معامله ۲۱۸ هزار تن انواع مس، ۱۹۸ هزار تن آلومینیوم و ۱۱۵ هزار تن سنگ آهن نیز از دیگر معاملات پرحجم سال گذشته بورس کالا بود. محصولاتی همچون روی، انواع کنسانتره، کنسانتره مولیبدن، کک، خاک روی و سرب نیز در بازار معامله شد.

یکه تازی زعفران و خرما در تالار کشاورزی

در بخش بازار فیزیکی در تالار محصولات کشاورزی نیز ۴۰۵۱ تن انواع محصول به ارزشی حدود ۹ میلیارد و ۳۵۸ میلیون تومان خرید و فروش شد که زعفران و خرما دو محصول اصلی معامله شده در تالار مذکور  بود.

دادوستد ۴.۶ میلیون تن محصول شیمیایی و پلیمری

در تالار محصولات پتروشیمی در حالی حدود ۴.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان معامله شد که ارزش این تالار با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود به طوری که بیش از ۳.۲ میلیون تن محصول به صورت نقدی و ۱.۳ میلیون تن به صورت سلف فروخته شد؛ ارزش معاملات نیز ۲ درصد کاهش یافت و حجم معاملات نسیه نیز به ۶۰۱۶ تن کالا رسید. همچنین، در تالار مذکور حدود ۱.۳ میلیون تن محصول شیمیایی و ۳.۲ میلیون تن محصولات پلیمری معامله شد.

بازار ۳۳ هزار میلیارد تومانی فرآورده های نفتی

در تالار فرآورده های نفتی نیز حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۵ و ۵۱ درصدی را به نسبت معاملات سال ٩٧ ثبت کردند. به طوری که در این تالار بالغ بر ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن انواع کالا معامله شد و ارزش ۳۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومانی را ثبت کرد.

در این تالار وکیوم باتوم با دادوستد ۵.۴ میلیون تن، انواع قیر با ۴.۶ میلیون تن و لوب کات با حجم ۱.۴ میلیون تنی عمده حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. روغن، گوگرد، عایق رطوبتی و سلاپس واکس دیگر محصولات معامله شده در این تالار بودند. عمده معاملات این تالار به صورت نقدی انجام شد، به طوری که از ۱۱.۹ میلیون کالای دادوستد شده، بیش از ۱۰ میلیون تن آن به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

رشد ۲۲ درصدی حجم معاملات تالار فرعی

معامله ۹۲ هزار و ۵۱۴ تن کالا در بازار فرعی بورس کالا نیز رشد ۲۲ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن رقم زد. ارزش معاملات این تالار نیز با افزایش ۴۰ درصدی به رقمی حدود ۴۷۵ میلیارد تومان رشد کرد. کالاهایی از جمله محصولات گروه فولاد، ضایعات، پلیمر، محصولات کشاورزی و شیمیایی، روی، خاک معدنی و فرآورده های نفتی در این تالار دادوستد شد.

روزهای طلایی در تالار نقره ای

در سال گذشته ۵۳۱ کیلوگرم طلا نیز در تالار نقره ای عرضه و معامله شد که ارزش آن به بیش از ۲۹۵ میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان رشد کرد. به این ترتیب، ثبت رشد ۲۲۴ و ۳۵۷ درصدی رهاورد معاملات طلایی این کالا در بورس کالا طی سال ۹۸ بود.

انعقاد بیش از ۱۵ میلیون قرارداد مشتقه

معامله گران طی سال گذشته در بخش معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران بیش از ۱۵ میلیون و ۷۸۸ هزار قرارداد آتی و اختیار معامله را در حالی منعقد کردند که از نظر حجمی با رشد ۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه شد. ارزش معاملات سالانه این بازار نیز به رقمی نزدیک ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب، عمده حجم و ارزش معاملات این بازار از انعقاد بیش از ۱۵ میلیون و ۷۳۴ قرارداد آتی رقم خورد. با این حال قراردادهای اختیار معامله در سال ۹۸ با رشد ۱۲۹ و ۶۷ درصدی در حجم و ارزش قراردادهای منعقده رو به رو شد.

بازار ۶.۵ هزار میلیارد تومانی ابزارهای مالی

ارزش معاملات در بازار ابزارهای مالی بورس کالا طی سال ۱۳۹۸ به بیش از ۶.۵ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

در دوره مذکور، بیش از ۲۱ میلیون و ۶۳۶ هزار اوراق سلف موازی استاندارد در این بازار معامله شد که ارزش ۸۱۳ میلیارد تومانی را در پی داشت.

معامله ۶۷ میلیون و ۹۰۸ هزار اوراق گواهی سپرده کالایی نیز ارزش ۳ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومانی را در بازار مذکور در پی داشت.

معامله گران بیش از ۸۳۰ میلیون و ۹۲۴ هزار واحد سرمایه گذاری را در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا خریداری کردند که ارزش این تعداد واحد به بیش از ۱.۷ هزار میلیارد تومان رسید.