۰ نفر

نظر عضو شورای عالی بورس درباره کاهش دامنه نوسان

۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
کد خبر: 422529
نظر عضو شورای عالی بورس درباره کاهش دامنه نوسان

شاهین چراغی ضمن مثبت ارزیابی کردن تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس گفت: این اقدام در جهت حفاظت و صیانت از سرمایه مردم اتخاذ شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، عضو شورایعالی بورس بیان کرد: در هر بازاری همیشه یک ارزش ذاتی در رابطه با کالای مورد معامله وجود دارد. با در نظر گرفتن این نکته باید گفت با ورود مردم و سرمایه‌گذاران ناآشنا به ساختار مالی در بازار سرمایه همیشه نگرانی بابت متضرر شدن این افراد در بورس وجود داشته و دارد؛ براین اساس سازمان بورس با درپیش گرفتن عملکرد اصلاحی صحیح در تلاش است تا این دسته از سرمایه گذاران دچار زیان نشوند.   

کاهش دامنه نوسان اقدامی صحیح و به موقع است

چراغی اضافه کرد: طی دو ماه گذشته شاخص بورس حدود ۲۰۰ هزار واحد افزایش داشت. روندی که برای هیات مدیره سازمان بورس نگرانی هایی را از جمله به دلیل موارد یاد شده ایجاد کرد. بنابراین کاهش دامنه نوسان کاملا به درستی و به موقع انجام شده است.

وی اجرای مصوبه قبلی سازمان بورس یعنی کاهش حجم مبنا را نیز اقدامی برای جلوگیری از سفته‌بازی و هدایت بازار دانست و گفت: هرچند سازمان این مصوبه را نیز طی دو مرحله عملی کرد، اما به دلیل کاهش تراکنش ها در سیستم بانکی و بازده منفی بسیاری از فعالیت های اقتصادی در چند سال اخیر، حجم نقدینگی همچنان بسیار بالاست و اقبال بازار سرمایه به مردم زیاد شده است، بنابراین باید تمهیداتی اندیشید تا بازار از روند خوب و منطقی تبعیت کند و از مسیر صحیح خارج نشود.      

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: همانطور که اشاره شد هر کالایی باید با توجه به ارزش واقعی خود معامله شود، براین اساس احساس می کنم برخی سهام به جهت محدودیت های ایجاد شده به طور مثال پایین بودن سهام شناورشان توسط سهامدار عمده عرضه نمی شوند، این موضوع سبب شده تا سهام چنین شرکت‌هایی گاه تا چندین برابر بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند که اصلا اتفاق خوبی نیست.

کاهش کارمزد درخواستی منطقی است

عضو شورایعالی بورس در خصوص نیاز به کاهش کارمزد در کنار کاهش دامنه نوسان نیز اظهار کرد: این نظر درست است و هزینه معاملات باید کاهش پیدا کند اما در نظر داشته باشید که قرار نیست همه سرمایه‌گذاران هر روز معامله (خرید یا فروش) انجام دهند و بخواهیم براین اساس ۲ درصد دامنه نوسان و کارمزد را به طور روزانه در نظر بگیریم. اما در نظر داشته باشید براساس آمار موجود همچنان پول وارد بازار سرمایه خواهد شد و نگرانی برای بازار وجود ندارد. بسیاری از سهم‌ها، خوب و پرپتانسیل هستند و نگرانی بابت آنها وجود ندارد؛ بنابراین در بازاری که روند مثبتی دارد در بیشتر مواقع نگهداری سهم است که سبب ایجاد افزایش ارزش سهم می‌شود.  

سرمایه‌گذاران تازه وارد مراقب باشند

چراغی ادامه داد: متاسفانه یکی از آفت هایی که در بازارسرمایه وجود دارد، کانال های تلگرامی و شبکه های مجازی غیرموثق هستند که اقدام به سیگنال فروشی به سرمایه‌گذاران تازه وارد و ناآگاه می‌کنند. این موضوع سبب شد تا سازمان بورس برای افرادی که میخواهند کُد بورسی بگیرند محدودیت‌هایی ایجاد کند تا این دسته از افراد ابتدا و در فرصتی یک ماهه با اصول ابتدایی بازار آشنا شده و سپس کُد خود را دریافت و معامله کنند.  

وی اظهار کرد: برخی سرمایه‌گذاران تازه وارد اطلاعات درستی از خرید وفروش سهام ندارند به طوریکه گمان می‌کنند هر سهمی که خریداری می‌کنند باید در مدت یک ماه چندبرابر شود، یعنی با چنین ذهنیتی به بازار ورود می کنند. این دسته از سرمایه‌گذاران در بسیاری از موارد با فروش سرمایه‌ها و مایحتاج زندگی خود به بورس وارد می شوند، در حالیکه این نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وجود ندارد. بنابراین، در چنین شرایطی است که سازمان بورس برای حفاظت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران محدودیت‌هایی از جمله برای دریافت کد سهامداری و حجم مبنا اعمال کرده است.