۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

محدود کردن بازار سرمایه اشتباه است/ راهکار مهار هیجانات چیست؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۳۴
کد خبر: 422444
محدود کردن بازار سرمایه اشتباه است/ راهکار مهار هیجانات چیست؟

کارشناس اقتصادی تصمیم وزارت اقتصاد برای ایجاد محدودیت در بورس جهت کنترل بازار سرمایه را اشتباه خواند و گفت: سازمان بورس اگر بدون فشارهای بیرونی بتواند تصمیم بگیرد، تصمیمات خوبی می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید محمد صادق الحسینی با اشاره به تصمیم تازه سازمان بورس برای محدود کردن دامنه نوسان قیمت به ۲ درصد از روز شنبه در معاملات بورس و فرابورس گفت: راهی که برای کنترل بازار سهام از سوی وزارت مربوطه در پیش گرفته شده غلط است. راه کنترل حباب در سهام برخی شرکتها این نیست که دامنه نوسان قیمت به دو درصد محدود شود؛ با این توصیف، وزارت اقتصاد برای دغدغه‌ای درست، راه‌حلی غلط در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: شکی نیست که رشد شاخص بورس خصوصاً در ۳ ماه گذشته غیرعادی بوده و باید تصمیماتی برای کنترل و مدیریت آن اتخاذ می‌شد. این امر بارها از سوی کارشناسان مختلف از جمله خود من مورد تاکید قرار گرفته بود.

به گفته صادق الحسینی، هم اکنون ارزش بازار بورس و فرابورس به ۱۰۶ درصد نقدینگی کشور بالغ شده که در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سازمان بورس اگر بدون فشارهای بیرونی، مثلاً تهدید به مالیات ستانی، بتواند تصمیم بگیرد، تصمیمات خوبی می‌گیرد کما اینکه در ۴ سال گذشته عملکرد مدیریتی سازمان از ادوار مختلف قبلی با اختلاف بهتر بوده و کنترل سایر بازارها از جمله ارز که عدم کنترل آن بخش واقعی اقتصاد را با مشکل مواجه می‌کند با مدیریتی که در بازار سهام انجام شد ممکن شده است.

وی افزود: تصمیم برای ایجاد محدودیت در بازار بورس اگر کوتاه مدت و موقتی باشد و از ابتدا گفته شود کوتاه مدت و برای کنترل برخی هیجانات است قابل قبول است و در کشورهای مختلف هم انجام می‌شود. ایراد این تصمیم این است که گفته نشده برای چند روز یا چند هفته اعمال شده و بعد از آن خود بخود به شرایط عادی بازمی گردیم. باید اجازه داد بازار نوسانات خود را داشته باشد و هیجانات را خود سیستم قیمت‌ها تخلیه سازد نه با ایجاد محدودیت.

وی توضیح داد: در اقتصادهای پیشرفته تشویق می‌کنند تا حجم نقدینگی در بازار دارایی از جمله بازار سهام بچرخد و به تورم دامن نزند بطوریکه شاخص بورس آمریکا در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۳ برابر شاخص قیمتها رشد کرده است.

صادق الحسینی گفت: مدیرعامل شرکت بورس اذعان کرده بدلیل فشارهای مالیاتی و دیگر توصیه‌ها مجبور به اخذ این سیاست شده‌اند. باید به سازمان بورس اجازه داده شود مثل بانک مرکزی بدون قبول فشارهای مقامات بالاسری تصمیمات کارشناسی بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که بهترین تصمیم برای کنترل هیجانات بازار و جلوگیری از رشد حباب گونه قیمت برخی سهام چیست، گفت: بهترین راه در این شرایط عرضه حداکثری در بازار است. چه عرضه‌های اولیه و چه افزایش میزان سهام شناور در بازار. چرا میانگین سهام شناور در بازار حدود ۱۵ درصد و سهام شناور آزاد کمتر از ۵ درصد است؟ این دست سازمان بورس نیست. در اختیار دولت و سازمان‌های شبه دولتی نظیر سازمان تأمین اجتماعی و غیره است. چرا سهامشان را عرضه نمی‌کنند؟ گفته می‌شود که سازمان بورس بارها نامه نوشته و خواستار عرضه بیشتر سهام شده است ولی این کار انجام نشده است.

وی تاکید کرد: وزرایی که شرکتهای زیرمجموعه آنها بیشترین میزان سهام غیرشناور و مدیریتی در بورس را دارند یا بیشترین شرکتها را دارند باید سریعاً نسبت به عرضه آنها در بورس اقدام کنند. راه مدیریت هیجانات فعلی فقط همین است.