۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنترل رفتارهای احساسی

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 422049
نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنترل رفتارهای احساسی

یک کارشناس بازار سرمایه صندوق های سرمایه گذاری را بستری مناسب برای سرمایه گذاران بورسی ارزیابی کرد که همواره امن تر از ورود مستقیم به بازارند و با تحلیل و معاملات منطقی مانع رفتار احساسی سهامداران جدید می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، رمضانعلی سلمانی نژاد گفت: افزایش حجم معاملات در سال جاری را یک تغییر پارادایم محسوس در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: عوامل مختلفی از جمله بازدهی نامطلوب بازارهای موازی و رکود آنها، کنترل مؤثر نوسانات نامتعارف نرخ ارز بورس را شکوفا کردند، اما به نظر می رسد مهمترین عاملی که باعث رشد چشمگیر بورس شده، ورود به دوره بلوغ و تعمیق بازار است.

وی افزود: منظور از تغییر پارادایم یعنی منحنی عمر بورس از دوره رشد وارد دوره بلوغ شده که این موضوع با توجه به ورود سهامداران و پول جدید در بازار به وضوح قابل رویت است. بورس در گذشته نه چندان دور، شاید گزینه اول سرمایه گذاری مردم محسوب نمی شد و بسیاری از مردم سرمایه گذاری خود را در بازارهای مسکن، طلا و ارز انجام می دادند، اما هم اکنون شاهد آن هستیم که سرمایه گذاری از این بازارها به سوی بورس سوق یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با تحلیل روند سال جاری و انتظاراتی که از فراز و فرود بازار وجود دارد، نشانه ها حاکی از ادامه روند صعودی است. امسال، سالی استثنایی برای بازار سرمایه بود و به نظر می رسد سال آینده نیز به نسبت سایر بازارها بازدهی مناسب تری داشته باشد، البته این رشد  با سرعت و شیب کمتر ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برای حفظ نقدینگی موجود در بورس،  باید تدابیر آموزشی لازم برای سهامداران جدید در نظر گرفته شود. از مهمترین نکات آموزشی، ایجاد انتظارات واقع بینانه برای سرمایه گذاران است، به گونه ای که هرگونه مواجهه احتمالی با شیب کمتر بازدهی در سال آینده نسبت به سال جاری، منجر به خروج پول از بازار نشود.

سلمانی نژاد با اشاره به ابزارهای نوین معاملاتی و نقش آن بر بازار بیان کرد: ویژگی حائز اهمیت بازار سرمایه هدایت نقدینگی به سمت نیازهای تأمین مالی است. لذا بدیهی است به موازات نیازهای جدید در بازار سرمایه، باید ابزارهای جدید هم طراحی و به کار گرفته شود.

وی افزود: تجربه نشان داده همواره ابزارهای جدیدی که به خوبی طراحی شده اند، مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفته و اثرگذاری خود را در پاسخگویی به نیازهای بازار نشان داده اند. از طرفی سازمان بورس نیز چابکی خود را در طراحی و به روز رسانی ابزارها نشان داده است. در عین حال، برخی ابزارهای مالی اسلامی، در کشورهای دیگر هم راه اندازی و به کار گرفته شده اند که می توانند الگوی مناسبی برای ما باشند.

وی با تاکید بر حمایت از صندوق های سرمایه گذاری گفت: صندوق ها همیشه یک بستر مناسب و امن تر از ورود مستقیم سهامداران به بورس هستند و بازدهی مناسبی هم دارند، پس می توان با حمایت از صندوق ها رفتار هیجانی سهامداران جدید را نیز کنترل کرد.