۰ نفر

گلایه فعالان صنایع از نحوه تخصیص سهمیه‌ها در سامانه وزارت صمت؛

برنامه دورهمی دلالان، هر روز در بهین یاب!

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 419169
برنامه دورهمی دلالان، هر روز در بهین یاب!

این روزها انتقادها از عملکرد سامانه بهین یاب وزارت صمت بالاگرفته و عموم فعالان صنایع فلزی و پتروشیمی نسبت به تخصیص سهمیه ها در این سامانه گلایه دارند. حرف اصلی این فعالان نیز نبود اطلاعات دقیق و داده های عجیب در این سامانه است که باعث شده به مکانی برای دورهمی دلالان مبدل شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سوال واحد از متولیان سامانه بهین یاب این است که چرا به محض تحرک بهای دلار و جذاب شدن فاصله قیمتی میان نرخ‌های رسمی و آزاد مواد اولیه –که وجود این فاصله قیمتی نیز از پایه ایراد دارد- بر میزان تقاضای خرید مواد اولیه‌ای که مجوز آن را بهین‌یاب صادر می‌کند، اضافه می‌شود؟

در همین زمینه رئیس هیات مدیره انجمن آلومینیوم به اقتصادآنلاین گفت: مشکلاتی که امروز گریبانگیر فولادی‌ها است، آلومینیومی‌ها  را نیز گرفتار کرده زیرا فعالان این صنعت،  به اندازه کافی سرمایه در گردش  ندارند و ناچار به خرید مدت‌دار هستند؛ در این شرایط حضور دلالان در سامانه بهین‌یاب نیز بر مشکلات افزوده است.

هوشنگ گودرزی با انتقاد از روند شناسایی واحدهای تولیدی برای دریافت مواد اولیه در سامانه بهین یاب وزارت صمت ادامه داد: معمولا افرادی در صف خرید مواد اولیه قرار می‌گیرند که پول و نقدینگی دارند و بعضا سفته‌باز هستند به طوریکه آن ها اجناس را خریداری می‌کنند و به‌جای بانک‌ها با سود و بهره به صنایع پایین‌دستی می‌فروشند؛ سوال اینجاست که نقش و هدف از راه اندازی سامانه بهین یاب واقعا این بود؟

گودرزی تأکید کرد: این موضوع یکی از اشکالات اساسی در بازار است. سامانه "بهین‌یاب" وزارت صنعت، معدن و تجارت انواع و اقسام سعی و خطاها را در چندین سال گذشته انجام داده‌ که بتوانند مقابل این نوع از عمل و سفته‌بازی را بگیرند اما در عمل موفق نبوده و سفته‌بازها با «بهین‌یاب» بزرگ تر شده‌اند.

مانور سفته‌بازان در سامانه معروف

رییس انجمن سنگ‌آهن نیز در خصوص مانور سفته‌بازان در سامانه «بهین‌یاب» در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد: تأمین مواد اولیه خام کارخانه‌های داخلی جزو اصلی‌ترین مشکلات صنایع پایین‌دست فولاد و سنگ‌آهنی است. هم‌اکنون سرعت افزایش تولید در بخش معدنی و صنایع معدنی شدت یافته، بنابراین باید استراتژی مناسبی برای عرضه عادلانه مواد اولیه بین بنگاه‌های تولیدی طرح‌ریزی شود.

مهرداد اکبریان ادامه داد: اگر مسئولان شیوه‌های رایج در جهان یعنی عرضه و تقاضا را بدون دخالت بپذیرند و به عرضه و تأمین مواد اولیه در صنایع پایین‌دست تن دهند، روال مطلوب گذشته بار دیگر احیا خواهد شد و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، پس از چندین معامله بالاخره به تعامل سازنده و نقطه تعادل دست خواهند یافت، اما دولت طی ۲ سال گذشته ترجیح داده تا با فاصله گرفتن از چنین راهکار علمی و کارآمدی، به بازار ورود و مداخله مخرب کند.

اکبریان ادامه داد: دولت پس از انتقادات فراوان، گام در مسیر دخالت در بازار گذاشت که البته چندان تأثیر مثبتی نداشته زیرا دخالتی مستقیم در روند بازار محسوب می‌شود. خروجی شعار تنظیم بازار، بخشنامه‌ها و مکانیزم‌های تحمیلی جدید به بازار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بازارهای غیر رسمی به دلیل نبود شفافیت امضای طلایی و رانت وجود دارد، تأکید کرد: یکی از رخدادهای ناگوار، حضور دلالان و سفته‌بازانی در بازار است که از طریق ارتباطات، و مطلع شدن پیشاپیش از تحولات دستوری بازار از گپ قیمت‌ها، سود بی‌رویه‌ای به جیب می‌زنند اما تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی، قربانی و بازنده سودجویی دلالان و رانت‌خواران هستند.

رییس انجمن سنگ‌آهن ایران در پایان عنوان کرد: باید عرضه و تقاضا را به همراه نظارت نهادهای مرتبط به بورس به عنوان بازار رسمی و شفاف کالا سپرد تا فروش دستوری محصولات با قیمت پایین زمینه رانت در کشور را فراهم نکند.