۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

فروش تعهدی، ابزاری برای روزهای سخت بازار است

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبر: 418122
فروش تعهدی، ابزاری برای روزهای سخت بازار است

فروش تعهدی که دارای ماهیتی مشابه فروش استقراضی (Short Selling) است و در آن از عقد وکالت جهت رفع مشکلات شرعی استفاده شده، می‌ تواند به تنوع بازار سرمایه کمک شایانی کند؛ این ابزار به گونه ‌ای طراحی شده که می‌ تواند به سرمایه‌ گذاران در شرایط نزولی بازار سهام کمک کند تا از این وضعیت نیز منتفع شده و کسب سود کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ حبیب رضا حدادی در خصوص فروش تعهدی بیان داشت: با توجه به اراده موجود و به ویژه تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در صورت فراهم شدن تمامی زیرساخت‌ های لازم به ویژه زیرساخت ‌های فنی، می‌ توان شاهد استفاده گسترده از این ابزار توسط فعالان بازار بود.

وی ادامه داد: البته با توجه به اهرمی عمل کردن این ابزار و وجود ریسک در کنار سایر تبعات آن، نمی‌ توان از ابتدا و در وهله اول استفاده از آن را برای تمامی سهم های موجود و در هر حجمی تجویز کرد؛ بلکه باید ابتدا این ابزار در حجم محدود و برای آن دسته از سهامی عملیاتی شود که نوسان شدیدی در فواصل زمانی کوتاه‌ مدت گریبانگیر آن سهم نبوده و به اصطلاح سهم از ثبات بیشتری برخوردار باشد و پس از بررسی نتایج حاصله و دریافت بازخوردها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی، نسبت به تعمیم این ابزار به سایر سهم‌ ها با حجم ‌های بیشتر اقدام کرد.

هوش مصنوعی ضرورت امروز اقتصاد

حدادی در ادامه در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اهمیت هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست. فعالان بازارهای مالی و به ویژه بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف نیز سال ‌های اخیر و همگام با سایر بازارها سعی کرده ‌اند تا از این تکنولوژی جهت بهبود دقت و سرعت در انجام فرآیندها و وظایف محولۀ خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی به ویژه در بازارهای سرمایۀ پیشرفتۀ دنیا نقش مهمی را بر عهده گرفته که از آن جمله می‌ توان به نقش آن در تصمیم ‌سازی‌ ها و حتی تصمیم ‌گیری‌ های مرتبط با مدیریت صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری، قیمت ‌گذاری اوراق بهادار جدید، تجزیه و تحلیل سهام و پیش ‌بینی روند قیمت سهام، کشف و افشای تخلفات بازار های سرمایه، مدیریت پرتفوی، معاملات الگوریتمی و بازارگردانی اوراق بهادار اشاره کرد.

اثر بودجه

این مقام مسئول در ادامه در خصوص تأثیر بودجه بر بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: با گذشت چند هفته از ارائه لایحۀ بودجه سال ۱۳۹۹ از سوی دولت  و بررسی آن در مجلس  شورای اسلامی، بررسی ‌های مختلفی از سوی نهاد ها و افراد مختلف صورت گرفت و آثار مثبت و منفی آن بر بازار سرمایه تحلیل شد.

حدادی ادامه داد: بخش مهمی از لایحه بودجۀ سال ۱۳۹۹ به فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی از مجرای بازار سرمایه اختصاص دارد. فروش اموال دربرگیرندۀ فروش سهام است که این موضوع نیاز به زیرساخت مناسب بازار سرمایه دارد. لذا می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه در سال پیش‌رو از این حیث، از رشد مناسبی برخوردار شود.

چشم انداز بازار

این کارشناس بازار با اشاره به روند بازار سرمایه در روزهای گذشته بیان داشت: بازار سرمایه در هفته ‌های اخیر توانسته رشد قابل توجهی را تجربه کند و افزایش شاخص و گذشتن از رقم 472 هزار واحد و ادامۀ روند آن در روزهای جاری، مویدی بر این موضوع است. به یقین، بخش اعظمی از این رشد بازار مرهون بهبود فعالیت شرکت ‌های حاضر در این بازار و افزایش درآمد و سودآوری این شرکت ‌ها است.

وی گفت: البته در این بین افزایش ارزش صادرات غیر نفتی و افزایش ارزش دارایی بسیاری از شرکت ‌ها، که متأثر از رشد نرخ ارز ‌است، بر این موضوع تأثیرگذار بود.

حدادی در پایان خاطرنشان ساخت: افراد تازه وارد می ‌توانند با مراجعه به نهادهای مالی تخصصی در بازار سرمایه از جمله شرکت‌ های تأمین سرمایه ضمن بهره‌ مندی از رشد بازار سرمایه، ریسک سرمایه‌ گذاری در این بازار را به حداقل رسانند.