۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش 11هزار و 900واحدی شاخص بورس/ عقب‌گرد دوشنبه بازار سهام جبران شد

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر: 416515
جهش 11هزار و 900واحدی شاخص بورس/ عقب‌گرد دوشنبه بازار سهام جبران شد

بورس تهران ریزش 7هزار و 466 واحدی دوشنبه را جبران کرد و عمده نمادهای بازار سهام در آخرین روز کاری هفته رخت سبز به تن کردند.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات امروز تا حوالی ساعت 11:30 روند صعودی خود را ابتدا با شیب تند و رفته‌رفته با شیب ملایم‌تری دنبال کرد و در یک ساعت پایانی نیز در کانال نسبتاً با ثباتی ماند و در نهایت با 11هزار و 927 واحد رشد نسبت به دوشنبه در مقدار 459هزار و 79 واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 3هزار و 603 واحد رشد نسبت به دوشنبه در مقدار 148هزار و 930 واحدی بسته شد. شاخص فرابورس نیز با 155 واحد افزایش در مقدار 5هزار و 815 واحدی آرام گرفت.

در حالی که بیش از 130 نماد در بورس و فرابورس کار خود را با صف خرید پایان دادند، شرکت گل‌گهر سیرجان با نماد «کگل» با 510 واحد تأثیر مثبت روی شاخص کل، تأثیرگذارترین نماد بورسی بود. «اخابر» نیز همچنان به مسیر صعودی‌اش ادامه می‌دهد و ارزش بازارش امروز از مرز 40هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در روزی که عمده شرکت‌های گروه شیمیایی در محدوده مثبت معامله شدند، پتروشیمی پارس نیز در نهایت با صف خرید به معاملات خود پایان داد و سومین نماد تأثیرگذار بورس بود. «فملی»، «کچاد»، «وغدیر» و «وبملت» دیگر نمادهای تأثیرگذار بورس بودند.

در روز جاری عمده نمادهای گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز شامل محصولات شیمیایی، کانه فلزی و فلزات اساسی در محدوده‌های مثبت معامله شدند. به جز «وتجارت» بقیه نمادهای بانکی هم سبزپوش بودند. اوضاع گروه خودرو کمی متفاوت بود و پس از خبر افزایش سرمایه 2008 درصدی ایران‌خودرو که به مذاق بازار خوش نیامد، دودستگی میان نمادهای این گروه مشاهده می‌شود و نماد دو غول خودروسازی، «خودرو» و «خساپا» در نهایت به ترتیب 3.93 و 1.14 درصد نسبت به پایان معاملات دوشنبه منفی خوردند.

آن‌چه می‌توان از رفتار بازار مشاهده کرد، دلسردی از گروه خودرو موجب چرخش بازار و اقبال مجدد به سمت گروه‌های کامودیتی‌محور شده و سیل نقدینگی به سمت این گروه‌ها سرازیر شده است. در مورد آینده بازار سهم، می‌توان گفت با افزایش و تثبیت نرخ دلار در محدوده‌های فعلی، و همچنین احتمال افزایش بیشتر آن در سال 99، احتمال ریزش شارپ بازار نسبت به گذشته کمتر شده است. البته این بدان معنی نیست که در بازار حباب وجود ندارد و بازار فعلی همچنان در همه گروه‌ها ارزنده است. بسیاری از اقتصاددانان، و نه بورس‌بازانی که بازار را در هیأت یک ذی‌نفع مورد تحلیل قرار می‌دهند، بر حبابی‌بودن بازار فعلی اتفاق نظر دارند و به جز برخی گروه‌های انگشت‌شمار، سایر شرکت‌های بورسی را ارزنده نمی‌دانند. ولی نقدینگی افسارگسیخته موجود در بازار سهم، احتمالاً به چنین تحلیل‌هایی توجهی نخواهد داشت و شرایط اسف‌بار اقتصادی کشور و افزایش قریب‌الوقوع تورم در سال 99، احتمالاً موجب بزرگ‌ترشدن حباب بورس خواهد شد.