۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

موقتی بودن اصلاح شاخص کل/ پتروشیمی‌ها و بانکی‌ها مستعد رشد بیشتر هستند

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 416145
موقتی بودن اصلاح شاخص کل/ پتروشیمی‌ها و بانکی‌ها مستعد رشد بیشتر هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند نزولی دماسنج بورس پس از شش روز صعود پی‌در‌پی بیان کرد: اصلاح بازار در مقطع کنونی امری موقت بوده و مدت زیادی به طول نمی‌انجامد. همچنین حاکم بودن سرعت‌بالا بر روند حرکت معاملات بازار، زیاد بودن تعداد معامله‌گران و جوهیجانی، در نهایت باعث می‌شود بخش قابل توجهی از آرامش سهام‌داران به هنگام تصمیم‌گیری در معاملات از آن‌ها سلب شود.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ دماسنج بورس تهران امروز در پنج دقیقه آغازین معاملات با دو هزار و ۶۲ واحد رشد تا کانال ۴۵۶ هزار و ۶۸۰ واحد پیشروی کرد، اما در ادامه تغییر جهت داد و با درپیش گرفتن روند نزولی پرشتاب تا کانال ۴۴۵ هزار و ۹۷۱ کاهش یافت و سپس با اندکی بهبود با هفت هزار و ۴۶۶ واحد افت در مقایسه با روز گذشته با آرام گرفتن در کانال ۴۴۷ هزار و ۱۵۱ واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز افت ۱.۴۵ درصدی را به خود دید.

در همین راستا ولید هلالات در خصوص اصلاح دماسنج بورس طی روز جاری بیان کرد: بازار در هفته‌های اخیر رشد قابل توجهی را پشت سرگذاشت به نحوی که این جریان مثبت و صعود پرشتاب فراتر از حدانتظار بسیاری از فعالین بازار بود. در مجموع، شرایط کلی بازار نسبت به سال‌های گذشته با تغییر چشم‌گیری مواجه بوده است. در یک سال گذشته تعداد فعالین بازار به شدت رشد پیدا کرده و شاهد ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار نیز به بازار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به علاوه در شرایط کنونی شاهد روند‌های شارپ و پرشتاب در بازار هستیم. به عنوان مثال  در چند سال گذشته برای یک روند صعودی نیازمند یک بازه زمانی 6 ماهه بودیم و اصلاح آن نیز دو ماه زمان میبرد اما در وضعیت حال حاضر بازار سهام به دلیل زیاد بودن تعداد معامله‌گران و قدرت نقدشوندگی بالای بازار شاهد سرعت گرفتن روند رشد و اصلاح شاخص کل بورس هستیم. 

هلالات در رابطه با نگرانی دسته‌ای از فعالان بازار در رابطه با اجرای فرآیند دو طرفه شدن معاملات در بازار سرمایه عنوان کرد: این فرآیند قرار است ابتدا به صورت آزمایشی روی چند نماد اعمال شود و ارتباطی با جریان کلی بازار ندارد. 

وی در رابطه با چشم انداز آتی بازار سهام در روزهای آتی بیان کرد: از نظر من اصلاح بازار در مقطع کنونی موقت بوده و مدت زیادی به طول نمی‌انجامد.

در گروه خودرویی‌ها نیز پیرو شایعات و اخبار منتشرشده در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (در نماد «خساپا») می‌تواند فضای این صنعت را مجددا بهبود بخشد. از سویی دیگر در چنین بازاری با این روند پرسرعت در حرکت و زیاد بودن تعداد معامله‌گران، جو هیجانی بر بازار حاکم می‌شود و از میزان آرامش افراد برای تصمیم‌گیری در خرید و فروش‌هایشان کاسته خواهد شد و به همین دلیل در بعضی موارد شاهد تشکیل صف‌های فروش یا خرید در بعضی از نماد‌ها هستیم که برای عده زیادی از سهام‌داران قابل پیش بینی نبوده است.

وی در پایان در خصوص اینکه در چند ماه آتی کدام یک از گروه‌ها و صنایع مستعد رشد بیش‌تر هستند بیان کرد: گروه فولاد و سنگ آهن، بانکی‌ها، پتروشیمی ها و به خصوص اوره سازان می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی برای سهام‌داران در بازار سرمایه باشند و توصیه می‌کنم افراد تقریبا 70 درصد از سبد سهام خود را در جهت خرید این گروه‌ها اختصاص دهند.