۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

غیرممکن بودن پیش‌بینی ادامه صعود دماسنج بورس/ سهام شرکت‌های بزرگ هنوز ظرفیت رشد دارند

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲
کد خبر: 415535
غیرممکن بودن پیش‌بینی ادامه صعود دماسنج بورس/ سهام شرکت‌های بزرگ هنوز ظرفیت رشد دارند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش‌بینی دقیق برای احتمال ادامه رشد بازار غیرممکن است، گفت: هنوز سهام بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که در بورس حضور دارند به خصوص سهام شرکت‌های بزرگ و بانک‌های بزرگ با ارزش ذاتی خود فاصله دارند و همچنان از ظرفیت رشد برخوردارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا؛ مصطفی امید قائمی به علت رشد چشمگیر شاخص بورس در بازار اشاره کرد و گفت: بیشتر تمهیدات اتخاذ شده در خصوص نظام بانکی و سیستم بانکی در رشد بازار سرمایه تاثیرگذار بود و تا حدودی تثبیت نرخ ارز باعث رشد سودآوری شرکت و جذب سرمایه گذاران به این بازار شد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بازار اوراق بهادار به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، افزود: بسیاری از منابع و نقدینگی‌های موجود در اختیار سرمایه‌گذاران به سمت این بازار سوق پیدا کرده که این موضوع باعث شد تا قیمت یک سری از سهام که بخش عمده‌ای از ارزش بازار را تشکیل می‌دهند تغییر چندانی نکند و در مقابل نرخ شرکت‌های پرریسک و کوچک با روند صعودی همراه شوند.

قائمی خاطرنشان کرد: همه بازارها با دوره رونق و رکود و افزایش و کاهش قیمت‌ها همراه هستند، به همین دلیل کسی نمی‌تواند به صورت دقیق پیش‌بینی کند که رونق یا رکود بازار تا کجا ادامه دارد اما همیشه پشت سر هر رونقی رکودی وجود دارد و بالعکس.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه بتوان دوره رکود در بازار را کوتاه و تاثیر آنها را در بازار کم کرد به نحوه مدیریت بازار و اقتصاد کشور بر می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی دقیق برای احتمال ادامه رشد بازار غیرممکن است، گفت: هنوز سهام بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که در بورس حضور دارند به خصوص سهم شرکت های بزرگ و بانک‌های بزرگ با ارزش ذاتی خود فاصله دارند و همچنان جا برای رشد دارند.

قائمی خاطرنشان کرد: بورس باید روش‌های مختلفی را به کار گیرد تا بتواند از سرمایه و نقدینگی‌هایی که وارد بازار شده به خوبی استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی‌های وارد شده به بازار نباید فقط منجر به افزایش قیمت سهام و صرف برخی از سفته بازی‌ها شود، افزود: بورس باید توجه بیشتری را به جایگاه خود و بحث تامین مالی برای بنگاه‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تعداد دفعات افزایش سرمایه از محل آورده نقدی کاهش و پروسه آن طولانی و پرهزینه شده است، به طور معمول از این روش از سوی بنگاه‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قائمی گفت: مسوولان حاضر در بورس باید روش‌هایی را اتخاذ کنند تا منابع مالی جذب شده در بازار سرمایه به سمت بنگاه‌ها سوق پیدا کنند تا این بنگاه‌ها بتوانند از این طریق طرح های توسعه را اجرا و زمینه رونق طرح‌ها را فراهم کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که آیا اقبال سرمایه گذاران در سال ۹۹ به سمت بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود یا خیر، گفت: در سال جدید وقایع سیاسی و متفاوتی ایجاد می شود و نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که شاهد چه اتفاقی در این سال خواهیم بود اما در سال ۹۹ باز هم بازار سرمایه از پتانسیل  رشد برخوردار است و می‌تواند برای بورس سال امیدور کننده‌ای باشد.