۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود بازار سهام در آخرین روز کاری هفته/ بورس همچنان سوار بر موج نقدینگی

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبر: 415002
صعود بازار سهام در آخرین روز کاری هفته/ بورس همچنان سوار بر موج نقدینگی

شاخص کل بورس امروز نیز با بیش از 5هزار و 600 واحد افزایش مجدداً قله جدیدی را فتح کرد.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ بورس ایران همچنان روی نوار صعود قرار دارد. امروز نیز حدود 1.3 درصد به ارزش کل بازار بورس تهران اضافه شد تا از 1612هزار میلیارد تومان عبور کند. شاخص کل بورس امروز به مقدار 445هزار و 894 واحدی رسید و 5هزار و 694 واحد رشد را نسبت به روز گذشته تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیزبا 1522 واحد افزایش به میزان 146هزار و 571 واحدی رسید. شاخص فرابورس نیز مثبت بود و با 109 واحد افزایش به مقدار 5هزار و 645 واحدی رسید.

نمادهای تأثیرگذار

بانک ملت با نماد «وبملت» با صف خرید به معاملاتش پایان داد و با 467 واحد تأثیر مثبت، اثرگذارترین نماد بورسی روی شاخص کل بود. «اخابر» نیز مانند روزهای گذشته با اقبال بورسی‌ها مواجه بود و دومین نماد تأثیرگذار بورس بود. پالایشی‌ها نیز روز خوبی را سپری کردند و «شپنا»، «شبندر» و «شتران» همگی به صف خرید نشستند. سهامداران «تاپیکو» نیز بر خلاف سابقه نادرش در صف‌شدن، سهمشان امروز به صف خرید نشست. «حکشتی» هم پس از شفاف‌سازی عجیب هیئت مدیره‌اش، امروز نیز صف خرید بود و ارزش صفش به بیش از 63 میلیارد تومان رسید.

«شکلر» و ثبت رکورد جدید برای شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه

15 درصد از سهام شرکت کلر پارس با نماد «شکلر» امروز برای اولین بار در فرابورس عرضه شد و به هر کد بورسی معادل حدود 115هزار تومان سهام این شرکت تخصیص داده شد. در این عرضه اولیه بیش از 1میلیون و 300هزار کد مجزا شرکت داشته‌اند که مجدداً رکورد جدیدی برای بازار سهام ایران است.

بهبود نسبی بازارهای کالایی جهانی پس از یک خبر امیدوارکننده

با درز خبر کشف درمان ویروس کرونا حوالی ظهر امروز، بازارهای جهانی نسبتاً جان گرفتند و مس، روی و نیکل هر سه بیش از 1 درصد نسبت به روز گذشته رشد داشته‌اند. نفت برنت نیز که به زیر 54 دلار نیز رسده بود، اکنون بالای 55 دلار معامله می‌شود. البته اوضاع فعلی همچنان فاصله زیادی با شرایط نرمال دارد و راستی‌آزمایی ادعای کشف درمان کرونا توسط دانشگاه چینی در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

احتیاط در شرایط تکرار یک فاجعه

عطش خرید برای سرمایه‌گذاران در بورس ایران همچنان مشخص است و همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی نیز گفته شده، نقدینگی تنها فاکتور مشخص‌کننده حرکت بازار سهم در این روزهاست. اقبال بورسی‌ها به برخی گروه‌ها مانند سرمایه‌گذاری، بانکی و خودرو نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است و تقریباً در همه محافل بورسی فضای خوشبینی وجود دارد. این مسأله به نوبه خود می‌تواند برای ادامه مسیر بازار بسیار خطرناک باشد و غفلت از عوامل بنیادی در کنار  سایر تحولات اقتصادی، می‌تواند فاجعه‌ای مانند اتفاق سال 92 را برای بورس تکرار کند. احتیاط سرمایه‎‌گذاران کم‌تجربه و پرهیز از اختصاص قسمت عمده سرمایه‌شان به سهام ریسکی و حبابی (در تمام گروه‌های صنعتی حداقل یک یا چند سهم حبابی وجود دارد) از الزامات ادامه فعالیت در بازار فعلی است.