۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبت رشد 10پله‌ای برای شاخص کل بورس/ ارزش کل بازار سرمایه شانه به شانه نقدینگی زد

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 414481
ثبت رشد 10پله‌ای برای شاخص کل بورس/ ارزش کل بازار سرمایه شانه به شانه نقدینگی زد

شاخص کل بورس ایران در حالی امروز بیش از 10هزار واحد رشد کرد که ارزش کل شرکت‌های بازار سرمایه از آخرین نرخ رسمی اعلام‌شده نقدینگی فراتر رفت.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ بورس ایران امروز نیز یکی دیگر از روزهای «هیجانی» خود را سپری کرد و شاخص کل بورس مجدداً سقف جدیدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در 10 دقیقه ابتدایی بازار جهش 3هزار واحدی داشت و به روند صعودی خود در ساعات معاملات به تدریج ادامه داد و در نهایت در مقدار 438هزار و 881 واحدی بسته شد تا 2.49 درصد رشد را نسبت به روز گذشته تجربه کند. شاخص کل هم‌وزن نیز با 3هزار و 680 واحد رشد به میزان 145هزار و 542 واحدی رسید. شاخص فرابورس نیز 121 واحد رشد کرد و در عدد 5هزار و 537 واحد ایستاد.

نمادهای تأثیرگذار

نماد «فولاد» امروز توانست با 3.39 درصد رشد نسبت به روز گذشته از قیمت پایانی 400 تومانی فراتر رود و با 752 واحد تأثیر مثبت، اثرگذارترین نماد بورسی باشد. همچنین «فملی» نیز که روز گذشته خبر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌اش منتشر شد، با وجود تکذیب شرکت امروز با 3.37 درصد افزایش قیمت سهم، دومین نماد تأثیرگذار بورس بود. «اخابر» نیز همچنان به رشد بی‌وقفه‌اش ادامه می‌دهد و قیمت یک سهم آن امروز از 671 تومان نیز عبور کرد. «رمپنا»، «فارس»، «کچاد» و «همراه» نیز از دیگر نمادهای تأثیرگذار بورسی بودند.

ارزش کل بازار سرمایه شانه به شانه نقدینگی زد

ارزش کل شرکت‌های بازار سرمایه (مجموع ارزش بازار اول و دوم بورس و بازار اول، دوم و پایه فرابورس) امروز توانست از 2هزار و 77 میلیارد تومان عبور کند که از میزان آخرین نرخ رسمی نقدینگی (2076 میلیارد تومان) بالاتر است. طبق انتظارات، رقم واقعی نقدینگی از آخرین مقدار اعلام‌شده اندکی بالاتر است و در صورت ادامه روند فعلی، چیزی نمانده تا ارزش بازار سرمایه کشور از میزان نقدینگی موجود در کشور فراتر رود و به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یابد.

بورس ایران خبرهای بازار جهانی را «تحریم» کرده است

در حالی که بازارهای جهانی همچنان در شوک ویروس کرونا به سر می‌برند و شاخص بورس شانگهای پس از تعطیلات سال نوی چینی با بیش از 8 درصد ریزش باز شد و کامودیتی‌ها و نفت نیز همچنان منفی می‌خورند، شرکت‌های دلاری و صادراتی بازار سهام ایران، بی‌توجه به این اتفاقات هم‌چنان به رشد بی‌وقفه خود ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد با اعمال تحریم‌های اقتصادی روی شرکت‌های ایرانی، بورس‌بازان ایرانی نیز به خبرهای مربوط به بازار جهانی اعتنایی ندارند. البته سیل نقدینگی سرگردان موجود در بازار سهم علت اصلی بی‌تفاوتی سرمایه‌گذاران به چنین خبرهایی است.

بانکی‌ها و خودرویی‌ها همچنان می‌درخشند

امیدواری بازار به شناسایی درآمدهای ناشی از تسعیر ارز برای برخی از بانک‌های  بورسی و بهبود کلی صورت‌های مالی آن‌ها نسبت به سال گذشته و خوشبینی به عملکرد آن‌ها در آینده موجب شده تا گروه بانکی در دو ماه گذشته روند صعودی درخشانی داشته باشد. همچنین شایعات تجدید ارزیابی سنگین غول‌های خودروسازی کشور که بیش از یک سال است در محافل بورسی شنیده می‌شود، کم‌کم در حال پوشاندن جامه عمل به خود است. همچنین این گروه در سال 97 یکی از گروه‌های جامانده از بازار بود و هم‌اکنون در حال جبران عقب‌ماندگی خود است. مسایل ذکرشده موجب شده تا  اقبال بازار به این دو گروه بالا باشد.