۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فتح کانال 420هزار واحدی/ رشد دو پله‌ای دماسنج بورس پس از رفت و برگشت شاخص کل

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 412841
فتح کانال 420هزار واحدی/ رشد دو پله‌ای دماسنج بورس پس از رفت و برگشت شاخص کل

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دو پله دیگر رشد کرد تا از مرز 420هزار واحد عبور کند. گفتنی است دیروز نیز شاخص کل به بالاتر از 422هزار واحد رسیده بود ولی نتوانست خود را در این کانال تثبیت کند.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ در لحظات ابتدایی معاملات امروز، بازاری قرمز را شاهد بودیم که موجب رخنه‌کردن ترسی هیجانی به معامله‌گران شد.‌ شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بیش از 3هزار واحد ریزش داشت ولی نسبت به حمایت 415هزار واحدی واکنش نشان داد و نتوانست از این میزان پایین‌تر برود. در ادامه رفته‌رفته فشار فروش کمتر شد و هیجان منفی فرونشست و بازار به تعادل رسید. از ساعت 10:30 سهم‌ها به تدریج جان گرفتند و رشد آهسته ولی ادامه‌داری را تا پایان بازار تجربه کردند و در نهایت شاخص کل در پایان تایم بازار در مقدار 420هزار و 668 واحدی بسته شد تا نسبت به دیروز 2هزار و 355 واحد رشد کند. شاخص هم‌وزن نیز با 901 واحد افزایش به مقدار 138هزار و 234 واحد رسید. ولی شاخص کل فرابورس با 17 واحد کاهش در مقدار 5هزار و 323 واحدی ایستاد.

نمادهای تأثیرگذار

دو نماد «ومعادن» و «حکشتی» که با صف خرید به معاملات امروز خود پایان دادند، به ترتیب با 303 و 222 واحد تأثیر مثبت، اثرگذارترین نمادهای بورس ایران روی روند امروز شاخص کل بودند. نکته جالب، حضور نماد شرکت پارس سویچ در میان اثرگذارترین نمادهای بورسی بود. «بسویچ» که از ابتدای آذرماه تا به حال بیش از 150درصد بازدهی عاید سهامدارانش کرده است، امروز با هدف رفع گره معاملاتی بدون دامنه نوسان باز شد و در نهایت با 19.4درصد مثبت نسبت به روز قبل، به معاملاتش ادامه خواهد داد. «فارس»، «رمپنا»، «مبین» و «کگل» نیز جزو نمادهای اثرگذار بورسی بودند.

کامودیتی‌ها یک‌دست قرمزپوش/ صادراتی‌های بورس ایران در حاشیه

تداوم شیوع ویروس «کرونا» در کشور چین در کنار تعطیلات سال نوی این کشور، سطوح تقاضا برای مواد خام در بازارهای جهانی را کاهش داده و موجب افت قیمت فلزات، محصولات پتوشیمی و سایر کالاهای پایه شده است. حتی قیمت نفت نیز با وجود ناآرامی‌ها در عراق به زیر 58 ئلار رسید. همین مسأله‌ها موجب شده تا بازار توجه خود را در این روزها کمتر معطوف به گروه‌های صنعتی صادراتی کند. به نظر می‌‌رسد در حال حاضر با توجه به روند نزولی قیمت‌های جهانی و افت عملکرد این شرکت‌ها نسبت به فصول گذشته سال (نمود آن در گزارش‌های فصلی پیداست؛ با وجود آن که گزارش‌های دی ماه در مجموع از گزارش فصل سوم سال برای عمده شرکت‌ها بهتر بود، ولی همچنان با عملکرد شرکت‌ها در شش ماه اول سال فاصله دارد) امید زیادی نسبت به ادامه رشد شارپ دو ماه گذشته برای شرکت‌های بزرگ صادراتی وجود نخواهد داشت.

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی بورس و فرابورس در مجموع به چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته با افت حدودا ۳۵ درصدی مواجه بود. با وجود افت قابل توجه ارزش معاملات نسبت به روز گذشته، ولی مقدار ذکرشده همچنان رقم بالایی است و نشان می‌دهد که بازار بورس هنوز از رونق نیفتاده است. خالص خرید سهام توسط اشخاص حقیقی نیز در مجموع به ۳۲۰ میلیارد تومان رسید که نشان از ادامه ورود مستمر نقدینگی دارد. اهرم حرکت بازار سهام در این روزها فقط و فقط پول‌های سرگردان‌اند که به امید کسب سودهای بالاتر وارد بازار سهم می‌شوند. وفاداری این پول‌ها در درازمدت یکی از سؤالات همیشگی فعالان قدیمی‌تر بورس است که با تغییرات ساختاری زیادی نسبت به چند سال گذشته همراه بوده است. با توجه به نزدیک‌بودن انتخابات مجلس و حافظه تاریخی بازار سرمایه، رشد بیشتر بازار در یک ماه پیش رو دور از دسترس نیست. ولی عدم اعتماد به نقدینگی فعلی در بازار، شاید سناریوی دیگری را رقم بزند.