۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

اصلاح دماسنج بورس، قابل پیش‌بینی بود

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲
کد خبر: 411574
اصلاح دماسنج بورس، قابل پیش‌بینی بود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح شاخص بورس به صورت کوتاه مدت، ذات بازار است، گفت: شاخص بورس بعد از عبور از مرز ۴۰۰ هزار واحد به لحاظ تکنیکالی وارد نقطه مقاومت شد، به همین دلیل اصلاح شاخص بورس دور از انتظار نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛علی صادقین با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی دلیلی برای ریزش شاخص بورس و خروج نقدینگی از بازار وجود ندارد، افزود: حجم معاملات در بازار دیروز بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود، تا زمانی که حجم معاملات بالا بوده و نشانه‌ای برای خروج نقدینگی از بازار وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار ریزش سنگین شاخص بورس را داشت.

صادقین اظهار داشت: دلایل اصلی ریزش شاخص بورس می‌تواند ناشی از افت نرخ ارز، کاهش تورم، افت قیمت‌های جهانی مواد پایه، کاهش قیمت نفت و افت حجم معاملات باشد که اکنون هیچ یک از این مسایل در بازار رخ نداده است، همچنین اکنون هیچ بازار رقیبی که سود بیشتر و مثبتی نسبت به تورم داشته باشد و به عنوان بازار رقیب بازار سرمایه شناخته شود وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل ورود نقدینگی معقول در بازار سرمایه و رشد چشمگیر شاخص بورس باید اصلاح صورت گرفته در بازار را پذیرفت.

وی اظهار داشت: روند دو روز گذشته بازار چندان ریزشی نبوده و این به معنای خروج نقدینگی از بورس و ریزش شدید شاخص بورس نیست بلکه یک روند کاملا طبیعی و در قالب اصلاح است که باید صورت می‌گرفت.

صادقین گفت: شاخص به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد نمی‌رسد مگر آنکه یک اتفاق بنیادی غیر قابل پیش‌بینی شده‌ای در اقتصاد کشور رخ دهد که بخواهد به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افت سهام شاخص ساز ناشی از گزارش‌های ارایه شده است، گفت: پالایشی‌ها نسبت به سه ماه گذشته گزارش مطلوبی ارایه نکردند و گزارش مربوط به پتروشیمی‌ها، فلزات و برخی دیگر از صنایع کوچک باب طبع اهالی بازار نبود اما برعکس برخی از صنایع مانند بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها گزارش معقولی را به بازار ارایه دادند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار افت سنگین شاخص بورس را داشت و بازار می‌تواند با سرعت کند به روند صعودی خود بازگردد.

صادقین خاطرنشان کرد: شاخص هم‌وزن نشان‌دهنده اقبال بازار به سمت سهام کوچک و تورم محور مانند قندی‌ها، دارویی‌ها و سیمان است که در کنار آن گروه خودرو نیز جذاب به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران در هنگام خرید سهام موجود در بازار باید از هیجان پرهیز کنند و اخبار و فاکتورهای بنیادی را برای انتخاب سهام مدنظر قرار دهند.