۰ نفر

معامله سهم‌های بزرگ بورس با قیمتی کمتر از ارزش واقعی

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبر: 409648
معامله سهم‌های بزرگ بورس با قیمتی کمتر از ارزش واقعی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهم‌های بزرگ در معاملات این روزهای بازار سرمایه نه تنها با حباب قیمتی مواجه نیستند، بلکه بسیاری از آنها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کامیار فراهانی کارشناس بازار سرمایه؛ به علت رشد این روزهای شاخص بورس اشاره کرد و افزود: بازار اکنون به دو بخش از  سهم‌های کوچک و بنیادی تقسیم شده است؛ در برخی از سهم‌های کوچک حباب قیمتی وجود دارد که دلیل آن نقدینگی‌های گسترده‌ای است که به محض ورود به بازار به سمت این سهم‌ها سرازیر شده‌اند؛ این موضوع می‌تواند برای بازار و اینگونه سهم‌ها به شدت نگران‌کننده باشد.

وی با اشاره به وضعیت معاملات در سهم‌های بزرگ افزود: سهم‌های بزرگ در معاملات این روزهای بازار سرمایه نه تنها با حباب قیمتی مواجه نیستند بلکه بسیاری از آنها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله هستند.

فراهانی به رشد پرشتاب این روزهای بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: شرکت‌های بزرگ رشدی همسو با رشد بازار را تجربه نکردند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اینگونه شرکت‌ها با هیچ‌گونه نگرانی همراه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس اینگونه بیان کرد: اظهار نظر قطعی درباره آینده بازار دشوار است و نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد رشد بازار در کوتاه مدت ادامه‌دار است یا خیر اما به طور حتم این روند در بلند مدت به صورت باثبات ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در مقابل دیگر بازارهای موازی، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری باشد.

فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال اصلاح مجدد شاخص بورس در بازار سرمایه وجود دارد یا خیر، گفت: ما در بازار با یک سری از حرکت‌های بزرگ و کوچک همراه هستیم که در کوتاه مدت درگیر اصلاحات می‌شوند اما این اصلاح از جنس برگشت شاخص بورس نیست بلکه روندی طبیعی است که باید در بازار رخ دهد.

روند بلند مدت بازار سرمایه صعودی است

این کارشناس بازار سرمایه، افزود: سرمایه‌گذاران نباید این نکته را فراموش کنند که روند بلند مدت بازار سرمایه صعودی است و هرگونه اصلاحی در بازار موقتی خواهد بود.

وی به تاثیر تحریم‌ها بر روند معاملات بازار تاکید کرد و افزود: به دنبال مطرح شدن بحث تحریم‌ها زمانی که فروش ماهانه شرکت‌ها را در سامانه کدال مورد بررسی قرار می‌دهیم  مشاهده می‌شود نه تنها در فروش ماهانه آنها افتی وجود ندارد بلکه شاهد رشد آنها هم هستیم، فروش شرکت‌هایی مانند فولاد از ابتدای سال تاکنون رشد چشمگیری را تجربه کردند.

فراهانی با بیان اینکه کارشناسان بازار سرمایه نگران سهامدارانی هستند که به تازگی وارد بورس می‌شوند و اقدام به خرید سهم‌هایی می‌کنند که از ارزندگی چندانی برخوردار نیستند، گفت: این سهامداران نباید به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام کنند بلکه باید با ورود سرمایه های خود به سمت صندوق های سرمایه گذاری مانع ضرر و زیان های هنگفت در بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: کشور باید به سمتی پیش رود که در دنیا وجود دارد و مردم ایران مانند دیگر کشورها سرمایه مازاد خود را در بازار سرمایه وارد کنند.

وی بر افزایش اقبال مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار اشاره کرد و افزود:  دولت در چند وقت اخیر به این نتیجه رسیده که ورود سرمایه‌های مردم به سمت بازار سرمایه بهتر از بازار طلا و دلار است که این موضوع در اعتماد مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

فراهانی با بیان اینکه اگر مسایل سیاسی اجازه دهد بازار همچنان با رشد همراه خواهد بود و سود چشمگیری را در اختیار مردم خواهد گذاشت، گفت: در صورت بهبود وضعیت سیاسی حجم گسترده‌ای از پول خارجی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی وارد بورس خواهد شد.