۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی اراک مطرح کرد؛

بورس کالا، مرجعی شفاف برای کشف قیمت کالاها

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۱
کد خبر: 409335
بورس کالا، مرجعی شفاف برای کشف قیمت کالاها

رییس اتاق بازرگانی اراک معتقد است بورس‌های سهام و کالا نقش مهمی در ایجاد رقابت و شفافیت عرضه و تقاضای بازار در اقتصاد داشته اند که افزایش این نقش می تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، منوچهر توسطی گفت: قیمتی که در بورس کالا کشف و تعیین می‌شود، می‌تواند مبنایی برای قیمت های صادراتی نیز باشد زیرا کالا می‌بایست از بازار سرمایه به سمت بازارهای هدف هدایت شود.

وی در خصوص یاری‌رساندن بورس کالا به صادرکنندگان تصریح کرد: بخش بازرگانی در کشور ضعیف عمل می‌کند و در بین شرکت‌های بازرگانی، شاهد بازاریابی قوی و موثری نیستیم. اما متقاضیان می‌توانند از بورس کالا خرید کنند و بعد محصولات در بازارهای هدف بفروشند.

توسطی در ادامه شفاف‌سازی را نیاز اصلی اقتصاد دانست و افزود: شفاف‌سازی در همه بخش‌ها در اولویت است و اگر این اصل در کلیه امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شود، اعتماد عمومی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، علاوه بر لزوم پایداری و تقویت بورس کالا باید شرایط مناسبی را در روند تعیین قیمت‌ها، فروش کالا و مرکزیت عرضه کالا ایجاد و از قیمت گذاری دستوری در این بازار پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: باید حمایت ها از شفافیت اقتصادی به گونه ای باشد که فروشنده و خریدار مجاب و قانع شوند که بورس کالا تنها نهاد ایجاد شفافیت قیمتی است که در ارتقای کیفیت و استانداردسازی کالاهای قابل عرضه نقش دارد.

وی افزود: کیفیت محصول بعد از قیمت های عادلانه دومین مقوله مهم در جلب اعتماد مشتری است و این دو پارامتر می‌تواند در رونق گرفتن معاملات کلیه کالاها در بورس کالا نقش اساسی داشته باشد تا خریدار و فروشنده، بورس کالا را به‌عنوان بستری مناسب برای ایجاد رقابتی سالم و تسهیل‌کننده عرضه و تقاضا بدانند.

در پایان، این عضو اتاق بازرگانی ایران مهم‌ترین عامل از بین برنده سیستم دلالی از بازار را اعتمادسازی به کمک عرضه محصولات در بورس کالا دانست و افزود: اگر روند اعتمادسازی و جلب افکار عمومی به‌درستی انجام پذیرد و فروشنده کالای خود را در بورس عرضه و خریدار نیز به آنجا مراجعه کند، دیگر فضایی برای حضور دلال در بازارها باقی نمی‌ماند.