۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بانکی‌ها، مستعد رشد بیش‌تر/ حقیقی‌های ریسک‌گریز در صف خرید باقی ماندند

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 409037
بانکی‌ها، مستعد رشد بیش‌تر/ حقیقی‌های ریسک‌گریز در صف خرید باقی ماندند

​یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به روند مثبت بازار سرمایه طی معاملات روز جاری بیان کرد: روند بازار سهام طی روز جاری بهتر از حدانتظار بود و در صورت تداوم ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها شاخص سقف قبلی خود را خواهد شکاند.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ دماسنج بورس تهران امروز در ۱۰ دقیقه ابتدایی معاملات با رشد ۱۱ هزار واحدی به کانال ۳۷۰ هزار واحدی رسید، این روند صعودی ادامه دار بود و در نهایت نماگر با ۱۵ هزار و ۸۴۲ واحد رشد در کانال ۳۷۵ هزار و ۶۵۰ واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد رشد ۴.۱۷ درصدی را به خود دید.

در همین راستا ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند معاملات بازار سهام طی روز جاری بیان کرد: در هفته گذشته تحت تاثیر تنش‌های سیاسی پیش آمده و سایر عوامل شاهد حجم بالایی از فشار فروش در بازار بودیم. همچنین طی هفته گذشته شاهد خروج تقریبا چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که به دنبال آن بازار شاهد حمایت و برچیده شدن حجم قابل توجهی از صف‌های فروش توسط حقوقی‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به باقی ماندن دامنه نوسانات در محدوده دو درصد طی روز شنبه مطرح کرد: این کاهش در دامنه نوسان به کاهش التهاب بازار کمک شایانی کرد و ما شاهد صف خرید در بسیاری از نماد‌های بازار بودیم و به دلیل قفل شدن بازار در صف‌های خرید، حجم معاملات کاهش پیدا کرد و آن دسته از حقیقی‌ها که در هفته گذشته در نقش فروشنده ظاهر شده بودند؛ در خرید مجدد ناکام ماندند.

هلالات بیان کرد: طی روز جاری و روز گذشته از چهار هزار میلیارد تومانی که حقیقی‌ها طی هفته گذشته از بازار خارج کردند، تقریبا 500 میلیارد تومان به بازار بازگشته است. روند بازار سرمایه در روز جاری بهتر از حد انتظار بود و در صورت تداوم  ورود نقدینگی رشد شاخص نیز ادامه دار خواهد بود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی در بازار امروز این بود که حقوقی‌ها که هفته گذشته به صورت همه‌جانبه در جهت حمایت از بازار عمل کردند و درنهایت دچار کمبود منابع مالی شدند؛ شروع به عرضه کردن صف‌های خرید کنند و این اتفاق در نهایت به ضرر روند صعودی بازار سرمایه می‌شد ولی در بسیاری از سهم‌ ها شاهد این بودیم که حقوقی‌ها این کار را عملی نکردند و شاهد صف‌های خرید قابل توجه در بسیاری از نماد‌های بازار بودیم که باعث رشد 15 هزار واحدی دماسنج بورس طی معاملات روز جاری شد.

وی بیان کرد: اصلاح، بخشی از ذات بازار است؛ ریزش بازار زمانی رخ خواهد داد که شاهد خروج نقدینگی از سمت حقیقی‌ها باشیم و در مقابل حقوقی‌ها نیز از بازار حمایت نکنند. به علاوه انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد اصلاح بازار نباشیم و آرامش از دست رفته، اندک اندک به بازار بازگردد.

هلالات در خصوص اینکه تا انتهای سال جاری کدام دسته از صنایع مستعد رشد بیش‌تر هستند بیان کرد: گروه‌های معدنی، فلزی و بانکی‌ قابلیت رشد بالاتر را خواهند داشت. 

وی در پایان به سهام‌داران توصیه کرد: از هرگونه رفتار هیجانی در معالات دوری کنند و تلاش آن‌ها مبنی بر این باشد که اطلاعات و آموزه‌های خود را افزایش داده و با تکیه بر تحلیل‌های شخصی خود اقدام به خرید و فروش کنند.