۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

چشم انداز مثبت سهم‌های بنیادی در بازار سهام

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 408122
چشم انداز مثبت سهم‌های بنیادی در بازار سهام

بازار سرمایه طی هفته گذشته دچار تلاطم زیادی بود که شاید در دید بسیاری از تحلیلگران، بازار سرمایه دچار نوسان شده است؛ اما نکته ای در این میان وجود دارد و تجربه نشان می دهد این است که این تلاطم، با اوضاعی که به نام "بحران" از آن یاد می شود متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، محمودرضا خواجه نصیری، در این خصوص اظهار داشت: حجم حمایت ها در بازار چه از نظر تعداد اشخاص حقوقی که در بازار حمایت کردند و چه از نظر ارزش معاملات، نشان دهنده، حجم و ارزش بالایی در حمایت از بازار سرمایه بود که به نظر می رسد موضوع حمایت از بازار اگر در دفعات قبلی، تنها یک حمایت صرف در مقطع خاص بود، اما این بار حمایت فراتر از این دیده می شود.

وی در این خصوص ادامه داد: خود این موضوع  نشان دهنده این است که جریان حمایت از سهام داران تداوم دارد و این موضوعی است که به هر ترتیب در سطح کلان در حال پیگیری است.

خواجه نصیری افزود: این را باید در نظر بگیرید که بازار سرمایه از ابتدای سال، رشد قابل توجهی داشته است و این موضوع در حقیقت منجر به این شده است که با توجه به روند افزایش قیمت در بازار، بسیاری از سرمایه گذاران جدید که وارد بازار سرمایه شده اند، تجربه ای از نوسان نداشته اند و با فروش های هیجانی، بازار را متلاطم کرده اند.

وی گفت: اینجانب به عنوان شخصی که سال های متمادی در بازار سرمایه تجربه دارم نوسانات متعددی را در بازار سهام شاهد بوده ام که روندهای افزایشی متعدد و یا افت های ریزشی قابل توجه بازار، دوباره به روند اصلی خود بازگشته است و فرصت هایی برای سودآوری بوده است. نکته اساسی که وجود دارد این است که ما هم اکنون ممکن است سرمایه گذارانی را داشته باشیم  که چنین تجربه ای را نداشتند و از زمان ورودشان به بازار سرمایه تا به امروز صرفا شاهد رشد مستمر بازار سرمایه بوده اند که این طبیعتا با ذات بازار سرمایه در تضاد است زیرا بازار سرمایه در حقیقت بازاری است که متاثر از شرایط شرکت ها، صنایع، و کلیت بازار است.

وی در ادامه با اشاره به تجربه‌های گذشته در بازار سرمایه عنوان داشت: نکته دیگری که وجود دارد این است که تجربه نشان داده است که بازار در میان مدت و بلند مدت فرصت هایی را ایجاد می کند که منجر به بازدهی می شود و طبیعتا سرمایه گذارانی در این بازار برنده بوده اند که تمایلی به ماندن، صبر و تحلیل بیشتری را داشتند تا در میان مدت و دراز مدت زمانبندی داشته باشند. طبیعتا این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا متداول است .

وی گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که به نظر می رسد ما بعد از پشت سر گذاشتن فشار هفته اخیر و ریسک های سیستماتیک موجود، از هفته آینده به سمت تعادل و کاهش هیجان  پیش می رویم. طبیعتا اراده بخش زیادی از فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقوقی و یا حقیقی بر این بوده است . بر همین اساس سیاست های دیگری در جهت حمایت از بازار علاوه بر خرید سهام اعمال می شود و به نوعی بر اساس این سیاست ها سرمایه گذاری هایی برای بلند مدت مورد حمایت قرار می گیرند.

خواجه نصیری در ادامه با اشاره به نکته های مهم سرمایه گذاری بیان داشت: اساسا تمام فاکتورهایی که امروز در بازار سرمایه ممکن است نگران کننده باشد می تواند منجر به این شود بازار ارز و یا کالاها در کشور با رشد مواجه شوند و چنین اتفاقاتی در میان مدت موجب می شود دارایی شرکت ها افزایش یابد و اساسا ارزش شرکت ها بالا برود. لذا، این یک تجربه تکرار شده است و بعد از اینکه فضای حاکم بر هیجان بازار فروکش کند، مجددا بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال فرصت های سرمایه گذاری خواهند بود چرا که تجربه ثابت کرده که در چنین شرایطی فرصت سرمایه گذاری در میان مدت بازدهی نخواهد داشت و بازخورد تمام این  مسائل منجر به بازدهی می شود.

همچنین در ادامه با ارائه توصیه‌هایی به سهامداران اشاره داشت: توصیه به سرمایه گذاران این است که نگاه و برنامه خود را میان مدت تر و بلند مدت تر کنند. تاریخچه بازار سرمایه را با دقت مطالعه کنند و بازدهی سرمایه گذاران را پس از بهبود نسبی شرایط کشور بسنجند . پیشنهاد می کنم امروز با یک تحلیل قوی فرصت هایی که در بازار بر اساس شرایط هیجانی پیش آمده را بازنگری کنند و مطمئن باشند که اگر این فرصت ها که در برخی شرایط سیستماتیک بوده است و موجب وارد کردن ریسک عمومی بر بازار می شود قطع به یقین  موجب به بوجود آمدن سهم های زیادی شده است که به لحاظ بنیادی در چند هفته پیش خریدشان با قیمت های امروز رویا بوده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: تمام این شرایط را مد نظر قرار بدهید و با انتخاب درست، بهبود پورتفوی و اصلاح سبد ها و بهبود شرایط قطعا یک سبد خوب را ایجاد کنید . موقعیت فعلی بازار این اجازه را می دهد تا بتوانید سبد های نامطلوب خود را با سبد های بهتر چینش کنید و در میان مدت منتظر باشند تا ریسک های عمومی بازار از بین برود و انتخاب بهینه و تحلیل های به موقع موجب پاداش در آتیه خواهد شد.