۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فتح قله‌ای جدید برای شاخص کل بورس/ رالی صعودی پرشتاب و بی‌وقفه بازار سهم ادامه یافت

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 405817
فتح قله‌ای جدید برای شاخص کل بورس/ رالی صعودی پرشتاب و بی‌وقفه بازار سهم ادامه یافت

شاخص کل بورس، امروز نیز همانند روزهای گذشته با رشد قابل توجهی همراه بود و از مرز 375هزار واحد گذشت.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ «رکوردشکنی شاخص کل بورس»؛ عبارتی که این روزها برای فعالان بازار سهام تکراری شده است. نماگر بورس تهران امروز نیز با جهشی 5هزار و 817 واحدی به عدد 375هزار و 547 واحد رسید و مانند روزهای گذشته، بسیاری از نمادهای بورسی با صف خرید به کار خود پایان دادند. ارزش معاملات برای بورس در حدود 2هزار و 987 میلیارد تومان و برای فرابورس رقمی حدود 1392 میلیارد تومان بود که اقبال بسیار زیاد بورس‌بازان به معامله‌کردن در این روزها را نشان می‌دهد.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 110.2 درصد، از ابتدای تابستان 59.9 درصد، از ابتدای پاییز 24.3 درصد و از ابتدای زمستان حدود 6 درصد رشد داشته است. تا بدین‌جا بازار سهام پرسودترین بازار سال با اختلاف فاحش نسبت به سایر بازارها بوده است.

در میان نمادهای بورسی، نماد فارس با تأثیر مثبت 748 واحدی بیشترین اثر را روی سبزشدن شاخص گذاشت. این دومین بار در دی ماه است که نماد این غول سرمایه‌گذاری با صف خرید به معاملات خود پایان می‌دهد. عبور قیمت نفت برنت از مرز 68 دلار در روز گذشته امروز تأثیر خود را بر شرکت‌های پالایشی بورس گذاشت تا نمادهایی چون شبندر، شپنا و شتران نیز جزو تأثیرگذارترین نمادهای بورسی روی شاخص کل باشند. قیمت سهام گروه مپنا با نماد رمپنا نیز با صف خرید به کار خود پایان داد تا همانند روزهای گذشته تأثیر قیمت سهام این شرکت در روند مثبت شاخص کل قابل توجه باشد.

از جمله عوامل بنیادی مؤثر بر روند صعودی بازار سهم در این مدت می‌توان به رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، نزدیک‌شدن نرخ نفت برنت به مرز 70 دلار در روزهای اخیر و گزارش‌های منتشرشده مناسب شرکت‌ها مربوط به آذر ماه است. البته افزایش نرخ دلار نسبت به ابتدای آذر نیز خوش‌بینی بورس‌بازان به آینده را همچنان در سطح مطلوبی نگه داشته است.

تصویب آیین‌نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد دولت نیز یکی از سیگنال‌های مثبت به بازار امروز بود. اگرچه این مسأله از منظر بنیادی تأثیری روی عملکرد شرکت‌ها نخواهد گذاشت، ولی حافظه تاریخی بازار سهام ایران نشان داده که شایعات مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها موجب اقبال سرمایه‌گذاران به سهام چنین شرکت‌هایی می‌شود. همین مسأله توانست یکی از پارامترهای مؤثر روی روند برخی گروه‌های صنعتی مانند سیمان، انبوه‌سازی، برخی بانکی‌ها و حمل و نقل باشد.

با توجه به ثبات نسبی دلار در بازار این روزها و داخلِ سودبودن بسیاری از بورس‌بازان، احتمال اصلاح بازار از منظر بسیاری از تحلیلگران دور از ذهن نیست. بنابراین احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران و تمرکز بیشتر روی پارامترهای روانی در روزهای آتی از الزاماتی است که بایستی مد نظر معامله‌گران باشد.