۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد پرشتاب نماگر بازار سهام/ سقف‌شکنی بورس ادامه دارد؟

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 405293
رشد پرشتاب نماگر بازار سهام/ سقف‌شکنی بورس ادامه دارد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بیش از 6هزار و 500 واحد رشد کرد و از مرز 367هزار واحد عبور کرد. ارزش بازار بورس تهران نیز به مرز 1340هزار میلیارد تومانی رسید.

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ در معاملات امروز بازار سهام عمده شرکت‌های بورسی به رنگ سبز درآمدند. نماد گروه مپنا با حدود 382 واحد تأثیر مثبت، بیشترین تأثیر را روی شاخص کل داشته است. تقریباً تمامی گروه‌های صنعتی بازار در در محدوده‌های مثبت بالا معامله ‌شدند و رکورد جدیدی نیز روی شاخص کل ثبت شد.  

میان گروه‌های‌ بزرگ بورسی، گروه بانکی به طور متوسط بیشترین افزایش نسبی در سطح قیمت‌ها نسبت به روز گذشته را تجربه می‌کند به طوری که درصد تغییر شاخص این گروه نسبت به آغاز معاملات در حدود 3 درصد ثبت شد. تعداد نمادهای صف خرید در پایان بازار به بیش از 100 نماد رسید و در کل اقبال مثبت سرمایه‌گذاران به اکثر نمادها را در بازار امروز شاهد بودیم.

کدام گروه‌ها در این روزها بیشتر دیده شدند؟

گروه خودرو امروز نیز همانند سه جلسه معاملاتی گذشته همچنان برترین گروه بورسی از منظر ارزش معاملات است. افزایش سطح تولید خودرو در کشور در ماه‌های اخیر و همچنین پررنگ‌شدن شایعات مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی غول‌های خودروسازی ایران موجب شده تا این گروه بورسی با اقبال زیاد بورس‌بازان مواجه شود.

گروه بانکی نیز دومین گروه پرمعامله بازار سهام در روز جاری بود. گزارش‌های مناسب بانک‌های بزرگ کشور همانند بانک ملت و صادرات و بهبود تراز مالی آن‌ها در ماه‌های اخیر در کنار احتمال تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک‌ها با قیمتی بالاتر از نرخ سال گذشته و همچنین شایعات تجدید ارزیابی برخی بانک‌های زیان‌ده از محرک‌های این گروه صنعتی هستند.

گروه‌های فلزات اساسی، کانه فلزی، شیمیایی و پالایشی که همگی جزو گروه‌های بزرگ بازار هستند، نیز با خبرهای مثبتی در این یک ماهه همراه بودند و قسمت زیادی از رشد اخیر شاخص کل بورس تهران مربوط به گزارش‌های مناسب این گروه‌ها بوده است. افزایش قیمت سنگ آهن در گروه معدنی و فروش مطلوب و صادرات مناسب شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه و خوزستان و همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران خبر مناسبی برای زنجیره معدن و فلزات کشور و همچنین سهامداران این گروه‌هاست. افزایش نرخ دلار در بازار ایران در کنار رشد قیمت‌های جهانی نفت و کامودیتی‌ها نیز روی روند دو گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی تأثیر مثبت داشته است.

بی‌توجهی بازار سرمایه به پیشامدهای سیاسی؟

هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی زمزمه‌هایی مبنی بر اعتراضات سیاسی برخی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی ترند شد که احتمال بروز ناآرامی‌ها در آستانه نهم دی را شایع کرده بود. به نظر می‌رسید این می‌تواند روی بازارهای طلا و ارز تأثیر قابل توجهی داشته باشد. ثابت‌ماندن نسبی نرخ دلار در بازار فردوسی در هفته گذشته احتمال ورود بانک مرکزی را در ذهن‌ها متبادر می‌کند؛ در هر حال بازارهای موازی با بازار سرمایه این روزها در آرامش به سر می‌برند و پس از گذشت نهم دی، احتمال کاهش نرخ دلار نیز وجود خواهد داشت. ولی آن‌چه از معاملات روزهای اخیر بورس فرا گرفتیم، بی‌توجهی بازار سهام به اتفاقات داخلی است که می‌تواند سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاران در آینده باشد.

بیش از یک ماه تمام صعود؛ بدون هیچ اصلاحی!

از روز 26 آبان ماه به این سو فقط یک بار نماگر بورس تهران در محدوده منفی بسته شده که به نوبه خود خبر خوبی برای بازار نخواهد بود. تقریباً تمامی اندیکاتورهای تکنیکال موجود در محدوده اشباع خرید قرار گرفته و امکان اصلاح بازار از منظر تکنیکال بسیار قریب‌الوقوع است. البته تجربه نشان داده متغیرهای بنیادی و روانی روی شاخص کل مهم‌تر از عوامل تکنیکال هستند و در صورت تزریق سیگنال‌های مناسب از این سو، تحلیل‌های تکنیکال رنگ می‌بازند.

کاهش تلاطم دلار ترمز بورس را خواهد کشید؟

در طول یک ماه گذشته نرخ ارز در حدود 10 درصد رشد را تجربه کرده است و محرک اصلی بورس در طول این مدت بوده است. ولی با وجود آن که تا به حال در حدود یک هفته نرخ دلار صرافی ملی در عدد 129700 ریال راکد مانده، بازار سهم همچنان به رشد پرشتاب خودش ادامه می‌دهد و از زمان وقوع شوک ناشی از گرانی بنزین که موجب حرکت قیمتی دلار شد، شاخص بورس بیش از 20 درصد رشد داشته است؛ یعنی بیش از 2 برابر رشد نرخ ارز در همین مدت! با توجه به افزایش قابل ملاحظه و بیش از حد انتظار شاخص کل، به نظر می‌رسد تداوم روند صعودی بورس منوط به تحرکات بازار ارز در روزهای آینده خواهد بود. البته انتشار تدریجی گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها در روزهای آینده نیز پارامتری تأثیرگذار بر روند کوتاه‌مدت بورس خواهد بود.

در این روزها اقبال بازار نسبت به بازار سرمایه با ورود نقدینگی قابل توجه مشهود است و بسیاری نسبت به ادامه روند صعودی بازار خوش‌بین هستند؛ البته برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند در شرایط فعلی که سود قابل توجهی عاید بسیاری از سرمایه‌گذاران شده، خطر سیو سود و خروج از بازار و در نتیجه ورود به فاز اصلاحی را نباید نادیده گرفت؛ با ذکر این نکته که معمولاً روندهای اصلاحی، زمانی که کسی انتظارش را ندارد رخ می‌دهند.