۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

چشم پوشی از ترجیحات افراد، مهم ترین مشکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ در شرایط کنونی باید به فکر گسترش بازار سرمایه باشیم

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲
کد خبر: 403150
چشم پوشی از ترجیحات افراد، مهم ترین مشکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ در شرایط کنونی باید به فکر گسترش بازار سرمایه باشیم

سید امید موسوی، مدیر عامل شرکت توسعه فناوری تحلیل‌گر امید؛ در خصوص وضعیت کنونی و چشم اندازآینده بازار سهام گفت: در حال حاضر درصد اندکی از مردم جامعه در این بازار حضور دارند و در حال حاضر مهم ترین دغدغه فعالین بازار باید گسترش ابعاد آن باشد و به طور حتم پس از رخداد این مهم، شاهد افزایش کارایی نیز خواهیم بود.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ به دنبال برگزاری نشست تخصصی مدیریت ثروت مبتنی بر معاملات الگوریتمی که در تاریخ 28 آذردر دانشگاه صنعتی امییر کبیر برگزار شد، سید امید موسوی در خصوص شرایط و نوسانات کنونی بازار سهام بیان کرد:

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد عدم دسترسی صحیح  مردم به بازار است و به همین علت است که شاهد لزوم تقویت آن در بسیاری از زمینه‌ها هستیم، در هیچ نقطه از دنیا این مسئله وجود ندارد که یک شخص حقیقی بدون واسطه اقدام به دریافت کد بورسی کند و سپس بلافاصله خرید و فروش را آغاز کند.

 وی ضمن اشاره به گسترش ابعاد بازار از طریق حرفه‌ای‌ها گفت: این دسته ازافراد باید خود را به ابزارها و تکنولوژی‌های روز مجهز کنند تا بتوانند از این طریق به انبوه مردم پاسخ دهند که متاسفانه ما تا کنون شاهد تحقق این موضوع نبوده‌ایم. در حال حاضر زمانی که یک فرد به کارگزاری مراجه می‌کند ابتدا در خصوص میزان سرما‌یه‌ای که در اختیار دارد از او سوال می‌کنند و در صورت قابل توجه بودن میزان نقدینگی، اقدام به معرفی خدمات ویژه خود از جمله سبدگردانی و ... می‌کنند؛ در مقابل اگر فرد سرمایه کمی داشته باشد با استقبال زیادی از سوی کارگزاری مواجه نخواهد شد و تنها با دریافت کد معاملاتی آنلاین اقدام به خرید و فروش خواهد کرد. 

وی ادامه داد: دراین بین با دو حالت ممکن است مواجه شویم: یا به صورت تصادفی سود میکنیم و هیجان زده شده وبه‌دنبال آن میزان نقدینگی بالاتری را وارد بازارمی‌کنیم که در این مورد به احتمال خیلی زیاد در آینده نه‌چندان دور با ضرر مواجه خواهیم شد. حالت دوم این است که از همان ابتدا ضرر می‌کنیم و اندکی بعد به طور کل از بازار خارج می‌شویم که هر کدام از حالت‌های فوق  یک نکته‌منفی برای بازار به شمار می‌آید و هیچ گام مثبتی در جهت بهبود شرایط بازار رخ نداده است.

موسوی در ادامه بیان کرد: یکی از موارد مهم که باید جهت بهبود وضع کنونی بورس مورد توجه قرار گیرد این است که بازیگران و سهام‌داران بازار باید روز‌به‌روز حرفه‌ای ترشده و به یک سری از ابزار‌های مدرن تجهیز شوند که بتوانند به انبوه افراد و با سرمایه‌های خرد یا کلان، خدمات یکسانی را ارائه دهند. به عبارتی دیگر اگر ما شاهد سبدگردانی‌های اختصاصی در سرمایه‌های اندک نیز باشیم مسلما به‌دنبال آن کارایی و ظرفیت بازار نیز گسترش پیدا خواهد کرد. ولی وقتی این امکان در حال حاضر وجود ندارد افراد با سرمایه‌های اندک ناچارند برای مدیریت پول خود در بازار از صندوق های سرمایه‌گذاری کمک بگیرند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که درصندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که افراد با سلایق، اهداف و درجه ریسک پذیری مختلف را در یک دسته قرار داده و برای آن ها خرید و فروش انجام می‌دهند که این مشکل به دلیل عدم دسترسی به تکنولوژی‌های به روز است که امکان خرید و فروش با توجه به ترجیحات افراد را ندارند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مناسب برای حل این مشکل این است که به تمامی افراد، با سرمایه اندک و کلان یک نوع مشاوره داده شود، نکته ی بعد بحث اجرای معاملات است زیرا با افزایش حجم پول در بازار با توجه به کم عمق و نوظهور بودن بازار بهره وری و بازدهی کاهش می‌یابد و در این شرایط باید  با توجه به الگوریتم‌هایی که نوشتیم بتوانیم اثرگذاری خود را به حداقل برسانیم  و به آرامی وارد بازار شویم که بتوانیم به یک میزان بازدهی با سرمایه‌های کم و زیاد برسیم. از نظر من وظیفه‌ی تمام فعالین بازار این است که بلندگو‌های حرفه‌ای ها را بیشتر کنیم و در کنار آن به مردم عادی نیز از این طریق در سرمایه‌گذاری و مدیریت نقدینگی کمک کنیم.

موسوی در خصوص چشم انداز بازار سهام بیان کرد: از دیدگاه من بازار سرمایه در حال حاضر جای رشد بسیار دارد، اگر نگاهی گذارا به آمار مشارکت افراد در عرضه اولیه‌ها بیندازیم خواهیم دید که این تعداد دربرگیرنده کم‌تر از نیم درصد افراد جامعه است و این مقدار در مقایسه با جمعیت کنونی جامعه بسیار ناچیز است.

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی باید به فکر گسترش بازار سرمایه باشیم و ترجیحا استراتژی‌های میان مدت را به کار ببریم، تا پس از گسترش ابعاد آن شاهد فزونی یافتن کارایی نیز باشیم.