۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:

لزوم تحرک نقدینگی از سهم‎های کوچک به سمت سهم‌های بنیادی

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 403103
لزوم تحرک نقدینگی از سهم‎های کوچک به سمت سهم‌های بنیادی

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در شرایط فعلی چشم انداز بازار مثبت است؛ نقدینگی مناسبی به سمت بازار سرمایه سرازیر شده است و از سوی دیگر، وضعیت بنیادی پتانسیل بهبود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های بازار سرمایه اظهار کرد: از اواسط آبان و اصلاح شاخص تا سطح ۳۰۰ هزار واحد، مهمترین ریسک بازار، ریسک بودجه ۱۳۹۹ بود؛ اما پس از انتشار لایحه بودجه در میانه آذر، نگرانی های سرمایه گذاران و فعالان بازار برطرف شد. این موضوع سبب شد تا سهامداران به شرکت ها و سهام‌ بنیادی توجه بیشتری داشته باشند.

فرهنگ حسینی اضافه کرد: آنچه از تحرک نقدینگی بازار مشخص است، حرکت نقدینگی از سهم های کوچک و غیر بنیادی به سهام بنیادی و صنایع پیشرو است؛ این موضوع نشان‌ می دهد که سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه به رونق این بازار در آینده اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، حجم معاملات رشد خوبی داشته و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس در سطح بیش از سه هزار میلیارد تومان قرار گرفته است. در این میان، نقش آفرینی سهامداران حقیقی به نحوی است که در عمده روزهای معاملاتی شاهد برتری این دسته از سهامداران بر حقوقی‌ها هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گزارش های ماهانه، فروش شرکت ها در بورس کالا و نیز انتشار صورت های مالی تلفیقی شرکت های بزرگ و هلدینگ ها نشان داد که وضعیت تولید و فروش و سودآوری بهتر از انتظارات بازار بوده است.

فرهنگ حسینی بیان کرد: از سوی دیگر، در سطح اقتصاد کلان شاهد سه اتفاق مهم هستیم؛ نخستین موضوع، رشد قیمت ارز بود که در موج اول بر شرکت های صادراتی مانند معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی اثرگذار خواهد بود و در موج دوم بر شرکت های تورمی مانند غذایی و شوینده و در موج سوم بر شرکت های دارایی محور موثر است.

وی افزود: دومین موضوع، انتظار برای پایان جنگ تجاری و توافق ایالات متحده و چین بوده که می تواند منجر به بهبود تقاضا در کامودیتی ها و در نتیجه رونق صنایع معدنی، فلزی و پتروشیمی بورس شود. سومین موضوع، وضعیت قیمت های جهانی طی ماه های گذشته و رسیدن قیمت عمده کامودیتی ها مانند فولاد و سنگ آهن و متانول و اوره و برخی دیگر از محصولات فلزی و شیمیایی به کف قیمتی بوده که سبب توقف یا کاهش تولید برخی از تولیدکنندگان در جهان از یکسو و برگشت قیمت ها با بهبود تقاضاها از جمله تقاضای فصلی از سوی دیگر بوده است. این موضوع در قیمت های جهانی فولاد، مس و متانول به وضوح دیده می شود.

وی در پایان گفت: در مجموع چشم انداز بازار در شرایط فعلی مثبت است؛ همان طور که اشاره شد، نقدینگی مناسبی به سمت بازار سرمایه سرازیر شده است و از سوی دیگر، وضعیت بنیادی پتانسیل بهبود دارد.