۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

لزوم تقویت بازار سهام در شرایط تحریم

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰
کد خبر: 402531
لزوم تقویت بازار سهام در شرایط تحریم

یکی از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه در اقتصاد متلاطم کشور بورس زمینه ایجاد ثبات در بازار را فراهم می‌کند، گفت: در موقعیت فعلی و با وجود شرایط تحریمی و اقتصادی وجود و تقویت بورس در کشور الزامی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا؛ کاظم دلخوش کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بورس ایران به نسبت دوران عمر خود به لحاظ کشف قیمت‌ها، حضور سرمایه‌گذاران و ورود کالاها عملکرد قابل دفاعی را از خود نشان داده است.

وی ادامه داد: بورس در معاملات خود روش مطلوبی را در پیش گرفته و در مجموع، اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بورس و وزارت اقتصاد برای بهبود عملکرد بازار سرمایه مطلوب به نظر می‌رسد.

دلخوش در ادامه گفت: بحث تحریم و نوسان در اقتصاد کشور، بازار سرمایه را تحت شعاع قرار داده  اما با توجه به شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی، بورس عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد متلاطم کشور بورس زمینه ایجاد ثبات در بازار را فراهم می‌کند، افزود: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید دید که آیا در آینده، بورس می‌تواند بازارهای دیگر را به خود جذب کند یا خیر اما در موقعیت فعلی و با وجود شرایط تحریمی و اقتصادی وجود بورس در کشور الزامی است.

دلخوش معتقد است، سرمایه‌گذاران بهتر است که با توجه به وضعیت کنونی وارد بورس شوند و با اطمینان خاطر نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی که به طور مداوم شاهد تلاطم در اقتصاد کشور هستیم بورس نسبت به دیگر بازارها، بازار مطمئنی به نظر می‌رسد، افزود: بهتر است در وضعیت کنونی سرمایه گذاران اقدام به ورود سرمایه‌های خود در این بورس کنند.

بورس کالا شفاف‌ترین بازار برای معامله

وی به مزیت وجود بورس کالا در کشور اشاره و بیان کرد: در چنین موقعیتی که اکنون بخشی از کالاها تحت تحریم هستند و تولید بخشی دیگر از کالاها با محدودیت مواجه است، بورس کالا می تواند شفاف‌ترین بازار برای معامله باشد زیرا اکنون همه کالاها در بازار قابل دسترسی نیستند و بهتر است تا کالای مدنظر در بستری شفاف یعنی از بورس کالا تهیه کنند.

به گفته دلخوش،‌ بورس کالا می تواند نقش ویژه ای را در اقتصاد کشور و ساماندهی بازار ایفا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی تامین کالاهای مورد نیاز خود از طریق بورس کالا هستند باید به طور حتم خود را با برنامه های عرضه کالاها در بورس تطابق دهند که این مورد می‌تواند زمینه ایجاد نوسان قیمت و دلالی در بازار را کاهش دهد.

وی به دستوری اداره کردن اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در شرایط تحریم و وضعیت نامتعادل اقتصادی، امکانی وجود داشت تا به صورت دستوری قیمت‌ها در سطح پایین باقی می ماند و به دست مردم می‌رسید، در آن زمان روش دستوری مطلوب بود اما وقتی قیمت ها به شکل دستوری قابل کنترل نیست و به رشد بی مهابای قیمت‌ها منجر می‌شود در واقع زمینه نابسامانی بازارها فراهم می‌شود.