۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد

افزایش ادامه‌دار ارزش معاملات در بازار سهام/ شاخص بورس از 314هزار واحد عبور کرد

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 398295
افزایش ادامه‌دار ارزش معاملات در بازار سهام/ شاخص بورس از 314هزار واحد عبور کرد

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد بیش از 3هزار و 300 واحدی (بیش از یک درصد) مواجه شد و به ارتفاع 314 هزار و 587 واحد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، بورس تهران امروز معاملات پررونقی را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس با رشد بیش از 3هزار و 300 واحدی مواجه شد و شاخص کل هم‌وزن هم بیش از دو درصد رشد کرد.

بازگشت انتظارات مثبت

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس و فرابورس امروز از 2هزار و 300 میلیارد تومان فراتر رفت. این میزان بیشترین سطح از دو ماه گذشته است. پس از افت ارزش معاملات در مهر ماه و پس از آن تهدید فضای کسب و کار به دلیل ناآرامی‌های بنزینی، حالا به نظر می‌رسد که بازار سهام دوباره روند مثبت و آرام خود را در پی گرفته است.

علاوه بر افزایش ارزش معاملات، امروز خالص خرید اشخاص حقیقی در کل بازار (بورس و فرابورس) تقریبا به 180 میلیارد تومان رسید. این میزان نیز در دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در بازه 20 مهر ماه تا روز معاملاتی قبل، خالص خرید اشخاص حقوقی تقریبا 230 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دقیقتر اشخاص در دو ماه گذشته بیش از 230 میلیارد تومان از نقدینگی خود را از بازار خارج کرده بودند. با مثبت شدن خالص خرید حقیقی‌ها در دو روز گذشته، مجموع پولی که توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شده تقریبا به صفر نزدیک شد.

بر این اساس می‌توان ادعا کرد که پولی که در روزهای اخیر تحت تأثیر اخبار ناآرامی‌ها از بازار خارج شده بود، حالا دوباره به بورس برگشته است.

ثبات عملکرد شرکت‌ها و گزارش‌های مثبت ماهانه

از محرک‌های اصلی این روزهای بازار سهام می‌توان به انتظار گزارش‌های ماهانه (متنهی به 30 آبان 98) اشاره کرد. با وجود آنکه انتظار می‌رفت التهابات ایجاد شده، قطعی اینترنت و کاهش حجم مبادلات در کل اقتصاد، عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها را در آبان ماه با اختلال مواجه کند، اما در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها خبری از افت درآمد و فروش شرکت‌ها نیست. به نظر می‌رسد استنباط فعالان بازار سهام از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها مثبت بوده است و همین موضوع سبب افزایش تقاصا در بازار سهام شده است.

انتظارات تورمی و انعکاس آن در بازار سهام

نکته دیگری که چشم‌انداز بازار سهام را مثبت‌تر از هفته‌های قبل می‌کند، حساب ویژه‌ای است که فعالان بازار سهام روی تحریک انتظارات تورمی پس از افزایش نرخ بنزین، باز می‌کنند. چنانچه موج تورمی جدیدی در بازارها ایجاد شود و منجر به افزایش سرعت رشد قیمت‌ها شود، احتمالا سود شرکت‌ها نیز با افزایش مواجه شود. به ویژه اینکه در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار غیر رسمی از 12هزار و 500 تومان عبور کرده است. افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث خروج نقدینگی از بازار سهام شود اما در میان‌مدت با اثر مثبتی که روی درآمد شرکت‌ها دارد، احتمالا مسبب رشد قیمت سهام خواهد شد.

رشد احتمالی قیمت حامل‌های انرژی و افزایش بهای تمام شده

اما در مقابل محرک‌های مثبت بازار سهام، نباید فراموش کرد که افزایش قیمت بنزین زنگ هشداری بود برای افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی در آینده نزدیک؛ چنانچه این سناریو محقق شود، در وهله اول باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد، اما در ادامه با تحریک انتظارات تورمی و اثر آن بر نرخ ارز دوباره می‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را در بازار سهام داشت. در کنار این عامل، تردیدهای بودجه‌ای هم مزید بر علت شده و فعالان بورسی را دست به عصا کرده است.