۰ نفر

یک کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

نوسان نرخ ارز، عامل موثر در نرخ محصولات شرکت‌ها/ اهمیت تاثیرپذیری بازار سهام از بودجه سال آینده

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 396641
نوسان نرخ ارز، عامل موثر در نرخ محصولات شرکت‌ها/ اهمیت تاثیرپذیری بازار سهام از بودجه سال آینده

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه موضوع اصلی، بودجه سال ۹۹ است، اظهار داشت: تنها اتفاقی که با افزایش نرخ بنزین رخ می‌دهد این است که حاشیه سود برخی شرکت‌ها کم می‌شود، اما تغییر خاصی در سودآوری یا وضعیت شرکت به وجود نمی‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه افزایش نرخ بنزین و ارز هر دو بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما نه به یک اندازه، گفت: افزایش قیمت بنزین بر روی برخی صنایع تاثیرگذار است اما مهمترین سهامی که به طور طبیعی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، سهام شرکت‌های پالایشی هستند؛ هرچند شرکت‌های پالایشگاهی برای محاسبه قیمت تولیدات شیوه خاصی دارند.

وی اضافه کرد: پالایشگاه‌ها محصولات خود را با ارز نیمایی و در محدوده قیمت فوب خلیج فارس عرضه می‌کنند. تنها اتفاقی که با افزایش نرخ بنزین رخ می‌دهد این است که حاشیه سود این شرکت‌ها کم می‌شود، اما تغییر خاصی در سودآوری یا وضعیت شرکت به وجود نمی‌آید.

اشتیاقی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت تولید بنزین شرایط خاصی دارد و ما با مازاد تولید بنزین مواجه هستیم، توضیح داد: اگر روند تولید بنزین مختل نشود (چون  صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات، به دلیل تحریم ها بسیار دشوار است)، این نکته سبب کاهش سودآوری شرکت‌های پالایشی می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین تنها در روندهای بعدی محاسبات و سایر عوامل مانند برق، گازوئیل، کالاها و خدمات ثانویه تاثیرگذار است.

او در مورد افزایش قیمت دلار و تاثیر آن (ولو مقطعی) در بازار سرمایه گفت: به طور کلی قیمت ارز بیشتر بر شرکت‌های کالایی که متاثر از دلار هستند می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد و به طور حتم بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات نیز تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند سودآوری بازار در سال آینده تاکید کرد: موضوع اصلی، بودجه سال ۱۳۹۹ است. براین اساس، باید توجه داشت که بودجه سال آینده چطور بسته می‌شود و تعیین قیمت دلار در بودجه و حامل‌های دیگر انرژی می‌تواند در ای وی اضافه کرد: در واقع فعالان بازار بیش از افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا کالاها نگران حاشیه‌های این افزایش قیمت و پیامدهای آن هستند.

اشتیاقی در مورد دلایل اهمیت بودجه ۹۹ و تغییرات احتمالی آن گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها دولت با آن دست به گریبان است مالیات در بودجه است؛ با توجه به افزایش قیمت‌ها به احتمال زیاد بازار منتظر تغییر در حق بهره‌برداری و بهره مالکانه معادن است. این موضوع هم می‌تواند تاثیر در تورم  و توان خرید داخلی داشته باشد.

این فعال بازار سهام اشاره کرد: با توجه به اینکه احتمال دارد ایران گام چهارم خروج از برجام را بردارد، بازار وزن بیشتری به موضوعات سیاسی به خصوص تحریم‌ها می‌دهد.

وی اظهار کرد: این احتمال نیز وجود دارد که نرخ ارز در بودجه به جای چهار یا ۴۲۰۰ تومان حداقل به هشت هزار تومان افزایش پیدا کند. در مجموع همه این اتفاق‌ها نشان می‌دهد بودجه ۹۹ با همه شاخص‌هایش  یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که می‌تواند روند آینده بازار را تعیین کند.