۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه:

اثر افزایش قیمت بنزین بر بازار، هیجانی و کم وزن است

۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 395958
اثر افزایش قیمت بنزین بر بازار، هیجانی و کم وزن است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت بنزین ممکن است بر بازار سهام تاثیر داشته باشد، اما این تاثیر هیجانی است و وزن زیادی در محاسبات نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، افزایش قیمت‌ها (ارز، حامل‌های انرژی، طلا و...) تاثیر مقطعی و ثانویه بر بازار سهام دارد گفت: باتوجه به هیجانی و تاثیرگذاری این اتفاق‌ها به نظر می‌رسد این تغییرات و نوسان قیمت‌ها یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه است.

وی افزود: نوسان‌های بازار سهام به خصوص در شرایط کنونی و پس از افزایش قیمت کالاهایی مانند بنزین تا حدود زیادی هیجانی است و تحلیل‌گران بازار به این اتفاق و تاثیرش وزن زیادی نمی‌دهند.

وکیلی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین و تاثیرش در سهام شرکت‌های پالایشگاهی‌ منتفی است، تصریح کرد: باید توجه داشت نرخ بنزین خریداری شده از پالایشگاه‌ها با نوسان ۵ درصد از قیمت فوب خلیج فارس خریداری می‌شود و پالایش و پخش آن را توزیع و قیمت‌گذاری می‌کند و به هیچ‌وجه افزایش قیمت بنزین سود یا ضرر مستقیمی برای شرکت‌های پالایشگاهی ندارد.

او  با اشاره به کسری بودجه دولت، توضیح داد: بودجه سال ۹۸ از ابتدا با کسری بسته شد و برای سال ۹۹ نیز با وجود آنکه هنوز لایحه بودجه به مجلس نرسیده است اما به احتمال زیاد بودجه ۹۹ نیز با کسری مواجه است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد کسری بودجه و چالش آن فقط بازی با ارقام نیست و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز برگشت‌پذیر نیست. هرچند در حال حاضر دولت بیشتر با چالش اذهان عمومی و نحوه بازپرداخت یارانه و افزایش آن مواجه است.

این کارشناس بازار سرمایه در توضیح اهمیت وضع کنونی و رفتار دولت گفت: به هر حال با توجه به اینکه این دولت تا ۱۴۰۰ ادامه دارد و دولت پذیرفته که این ریسک را به روزهای آخر دولت موکول نکند، جای امیدواری دارد که پرداخت یارانه‌ها و اضافه درآمد حاصل از تعدیل قیمت حامل‌های انرژی بتواند از چالش‌ها بکاهد.

وکیلی با اشاره به اینکه از همه موضوعات مهمتر بودجه سال بعد و قیمت‌های کلیدی یعنی قیمت ارز، دیگر حامل‌های انرژی و... در بودجه سال آتی است، تصریح کرد: هرچند ممکن است تصمیمات دولت تاثیری روی این قیمت بگذارد، اما در مجموع تعدیل قیمت بنزین پیش از تقدیم لایحه بودجه می‌تواند تا حد زیادی امیدوار کننده باشد.

وکیلی اضافه کرد: البته شیوه اجرا و تمهیدات پس از تغییر این قیمت‌ها به شدت بر تاثیرگذاری آنها موثر است و می‌تواند روند کلی بازار را تغییر دهد. غیر از این موضوعات گمانه‌زنی‌هایی که در مورد برداشتن یا تغییر نرخ ارز در بودجه گفته و شنیده می‌شود یکی از عوامل بسیار موثر و مهم در روزهای آینده است.

به گفته وکیلی با توجه به جمیع جهات و شرایط به نظر می‌رسد باید از گمانه‌زنی و متلاطم کردن فضای اقتصادی و کل جامعه پرهیز کرد تا نتیجه مطلوب از این تغییرات حاصل شود.