۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد کم‌جان شاخص کل/ تاثیر مثبت گروه‌های بانکی و پتروشیمی بر دماسنج بورس تهران

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 392466
رشد کم‌جان شاخص کل/ تاثیر مثبت گروه‌های بانکی و پتروشیمی بر دماسنج بورس تهران

بازار سهام درحالی به استقبال تعطیلات رفت که مطابق پیش‌بینی‌ها وضعیت متعادل‌تری بر جریان دادوستدها حاکم و شاخص کل بورس در پایان با رشد ناچیز( 0.22 )درصدی همراه شد.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ معاملات بازار سهام در حالی یک روز زودتر هفته را به پایان رساند که پس از فشار فروش و افت ادامه دار در 30 دقیقه ابتدایی  همچنان حاکم بود، اما پس از گذشت یک ساعت افزایش تقاضا و کاهش رفتارهای هیجانی، شاخص کل را با رشد کم‌جان 650واحدی همراه کرد و نماگر توانست تا میان‌های کانال 305هزار پیشروی کند. حمایت عده‌ای از سهام‌داران و روند متعادلی که تحلیل‌گران بازار سرمایه بر آن تاکید داشتند امروز شکل جدی‌تری به خود گرفت و گرچه صعود شاخص کل عدد قابل توجهی را به خود ندید اما همین رشد ناچیز هم امیدها را برای هفته پیش‌رو زنده نگه داشت.

همچنین کارشناسان بسیاری معتقدند قرمز شدن برخی نمادها در شرایط کنونی امری مقطعی است و برخی نمادهای کوچک همچنان نیازمند اصلاح هستند و از طرفی روزهای سبز بازار سهام در راه هستند و آینده روشنی را برای ادامه دادوستدها می‌توان متصور شد.

نکته قابل توجه درجریان معاملات امروز بهتر شدن وضعیت گروه بانکی بود که در میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل «وبملت» پیشتاز بود و با 150واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج بورس تهران داشت.همچنین «ونوین» یک ساعت آغازین با قیمت ۲۹۶ جهش کرد  و «وتجارت»و «وبصادر» هم در نهایت مثبت شدند.

از دیگر نمادهای موثر بر دماسنج بورس تهران می‌توان به گروه‌های پتروشیمی و نفتی اشاره کرد که در این میان «پارس»، «فارس»، «شیران» و «نوری» در مجموع بیش از 290 واحد شاخص کل را ارتقاء دادند و «وپارس» با بیشترین صف فروش برخلاف سایر هم‌گروهی‌ها  با  91 واحدبالاترین اثر منفی را برنماگر مهم بورس تهران تحمیل کرد.

شایان ذکر است در میان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی با 3.82 درصد به نام وسایل ارتباطی ثبت شد و بیشترین زیان هم با 3.25 درصد منفی به برای گروه اطلاعات و ارتباطات بود.

در بین صنعتی‌ها  فلزات اساسی بیشترین رشد را داشتند و رتبه اول برترین‌های این قسمت را از آن خود کردند و پس از آن‌ها خودروسازی و بانک‌ها به ترتیب حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند.

گفتنی است ارزش معاملات امروز بورس یک ساعت پس از آغاز دادوستدها تا 700 میلیارد تومان رسید و در پایان 1235 میلیارد تومان ثبت شد. ارزش معاملات خرد و حق  تقدم در نمادهای عادی بورس نیز به نزدیکی‌های 1180 میلیارد تومان رسید.

در فرابورس ایران هم، آیفکس همپای شاخص کل بورس رشد کم رمق 0.74 واحدی را پشت سر گذاشت. از طرفی در میان نمادهای فرابورسی «دماوند» و «ذوب» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس تحمیل کردند و «بجهرم»، «قاسم»و «کوثر» تاثیر مثبت 7 واحدی را بر دماسنج داشتند، لازم به ذکر است ارزش معاملات فرابورسی نزدیک 700 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم بیش از 150 میلیارد به ثبت رسید.