۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل 2هزار واحد دیگر رشد کرد/ بازار سهام نیازمند حمایت همه‌جانبه

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 390683
شاخص کل 2هزار واحد دیگر رشد کرد/ بازار سهام نیازمند حمایت همه‌جانبه

حجم معاملات بازار سرمایه گرچه متاثر از تعطیلی‌ها هفته جاری کاهش یافته است اما روند متعادل‌تری را نسبت به دو هفته قبل می‌توان در آن دید، از سویی دیگر سبزشدن شاخص کل امیدواری به بازگشت را در میان فعالان دو چندان کرد که بتوان با حمایت همه جانبه شاهد روزهای روشن‌‌تری در ادامه راه بود.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ تعطیلی‌های پرشمار هفته جاری و عدم حضور فعالان بازار، حجم معاملات را به حد محسوسی کاهش داده و دادوستدها روند متعادل‌تری را نسبت به روزهای گذشته پشت سر می‌گذارد، از طرفی صف‌های فروش که تا هفته گذشته شاهد آن بودیم رو به جمع شدن رفت و به نظر می‌آید بازار سرمایه  یکبار دیگر با استقبال و اطمینان  از سوی سهام‌داران مواجه خواهد شد. 

اما نکته قابل توجه امیدواری به بازگشت شاخص کل پس از رشد دو هزارو 520 واحد بود که نماگر را تا آستانه ورود به کانال 306 هزار واحدی پیش برد. بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی حمایت همه سهام‌داران را می‌طلبد تا بتوان روزهای درخشان‌تری را برای ادامه دادوستدها متصور شد.

لازم به ذکر است شاخص کل هم‌وزن از همان آغاز سبزپوش بود و در نهایت 2.23 درصد رشد کرد که این مهم را می‌توان سوق یافتن دوباره جریان نقدینگی به سمت سهام‌های کوچک و متوسط دانست. پیش از این تحلیل‌گران در اظهارنظرهای متفاوت از وجود حباب در گروه‌ها کوچک معاملاتی سخن می‌گفتند و افت شاخص کل هم‌وزن دلیلی برای اصلاح آن‌ها و تمایل معامله‌گران به سمت نمادهای بزرگتر تلقی شد.

از سوی دیگر سبز پوش بودن برخی گروه‌ها همچون ساختمانی‌ها پس از دو هفته پر فرازو نشیب نکته قابل توجه دادوستدهای امروز بود به گونه‌ای که پس از گذشت حدود یک ساعت از معاملات  سبزپوش بودن «وساخت» و «ثپردیس» صف خرید شدند و   «ثعمرا » و «ثغزب» در محدوده ۳ تا ۴ درصد مثبت داد وستد می‌شدند. شایان ذکر است گزارش‌ها منتشر شده شرکت‌ها حاکی از وضعیت مناسبی است و این عامل می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی را برای معاملات بازار سهام باشد.

گفتنی است، ارزش معاملات امروز هزارو 178 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد آن هم 978 میلیارد تومان به ثبت رسید و خالص خرید اشخاص حقیقی 94 میلیارد تومان بود. بیشترین بازدهی درمیان گروه‌ها بورسی نیز با 4.94 درصد به انتشار و چاپ رسید و بیشترین زیان به گروه ذغال‌سنگ رسید.

در میان صنعتی‌ها نیز گروه دارویی با ارزش معاملات بیش از هزارو 800 میلیارد تومان بهترین این قسمت شدند و پس از آن‌ها صنایع شیمیایی و گروه خودرو سازی حائز رتبه‌ها دوم و سوم شدند.

در فرابورس چه گذشت

آیفکس برای دومین روز متوالی پس از یک دوره نوسان محسوس، 70 واحد رشد کرد و تا میانه‌ها ارتفاع سه هزارو 800واحدی پیش رفت. ارزش معاملات فرابورس 470 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد آن هم 261 میلیارد تومان به ثبت رسید. در میان نمادهای فرابورسی «مارون» با با 12 واحد بیشترین تاثیرمثبت را بر شاخص کل گذاشت و پس از آن «ذوب» که برای دقایقی در جریان معاملات امروز صف خرید شد با 7 واحد ایفکس را ارتقا داد.