۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس ترمز برید/ ترس فراگیر نماگر را تا کانال 308هزار واحد عقب راند

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 387883
شاخص کل بورس ترمز برید/ ترس فراگیر نماگر را تا کانال 308هزار واحد عقب راند

پایان معاملات بازارسهام با افت چشمگیر شاخص کل و شاخص هم‌وزن پایان یافت، این درحالی است که ارزش معاملات در مقایسه روز قبل 1.5 درصد رشد کرد.

اقتصادآنلاین-میلادعبداللهی؛ معاملات بازار سهام همچنان بر موج نزول سوار است و شاخص کل امروز با افت بیش از 10 هزار واحد سنگین‌ترین افت سه ماهه اخیر را به ثبت رساند و تا کانال 308 هزار واحد عقب نشست.

اجماع نظر تحلیل‌گران بازار سرمایه مبنی بر طبیعی بودن شرایط فعلی و چشم‌انداز روند بهتر معاملات در بازار سهام را می‌توان تنها نقطه امیدوار کننده دادوستدها دانست؛ از سوی دیگر انتشارگزارش‌های شش ماهه که تا چند روز دیگر بر سامانه کدال خواهد نشست را می‌توان نقطه عطفی در تحول روند بازار تلقی کرد. اما نکته مهم این روزهای معاملات هیجان زدگی مفرط تازه واردها و فشار فروش از سوی برخی سهام‌داران به ارزش 700 میلیارد تومان است که این امر را می‌توان بلای جان دادوستدها قلمداد کرد.

لازم به ذکر است از میان گروه‌ها و نمادهای معاملاتی تاثیرگذار بر شاخص کل، غول‌های بازار همچنان در دامنه سقوط گرفتار شده‌اند و تنها چند نماد کوچک را می‌توان به عنوان سبزپوشان دادوستدهای امروز دانست.

از سویی نکته امیدوار کننده بازار در  گرو‌های بانکی و خودرویی  حمایت تمام قد حقوقی‌ها از «خساپا»بود که صف فروش آن پس از گذشت حدود دو ساعت  از معاملات رو به کاهش رفت و فشار فروش «وبصادر» و «وتجارت» هم تا حد قابل توجهی کاسته شد .

اما این پایان ماجرا نبود و شاخص کل هم‌وزن که روز قبل با افت چشمگیر، رکورد روند نزولی در چهار ماه اخیر را پشت سر گذاشت، در پایان روز جاری باز هم نزدیک به سه هزار واحد معادل 3.41 درصد افت کرد و این مهم گمانه‌زنی را بسیاری را نسبت به تغییر موضع روند دادوستدها در روزهای آتی برانگیخت؛ به گونه‌ای که بسیاری از تحلیل‌گران مالی بر این باورند، سقوط شاخص هم‌وزن زمینه‌ای برای عرض اندام نمادهای بزرگ در مقابل کوچکترهای بازار خواهد بود و تحت تاثیر آن بسیاری از سهام‌داران به سمت وسوی دیگری سوق پیدا می‌کنند.

شایان ذکر است در میان گروه‌‌های معاملاتی بیشترین بازدهی به گروه کوچک منسوجات رسید و سایر گروه‌ها سرتاپا قرمز پوش بودند.

همچنین ارزش معاملات بازار سهام هزارو 285 میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با روز قبل  1.5 دردصد رشد کرد. گفتنی است ارزش معاملات خرد و حق تقدم در نمادهای عادی با رقم هزارو 187 میلیارد تومان به پایان رسید.از سمت دیگر خالص خرید اشخاص حقیقی با رقم منفی 395 میلیارد تومان نشان داده شد.

در میان برترین گروه‌های صنعتی نیز بانکی‌ها با ارزش معاملات بیش از هزارو 721 میلیارد تومان ، بار دیگر رتبه اول را از آن خودکردند و فرآورده‌های نفتی و خودرویی به ترتیب حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند.

در سمت دیگر، شاخص کل فرابورس همچنان ترمز برید وافت چشمگیر دوباره‌ای را به خود دید، آیفکس امروز بیش از 140 واحد دیگر هم افت کرد و تا کانال 3هزارو 917 واحد عقبگرد کرد. ارزش معاملات فرابورس 678 میلیارد تومان و نسبت تغییر آن در مقایسه با روز قبل 30- درصد بود، همچنین ارزش معاملات خرد، 445 میلیارد تومان ثبت شد.