۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بازار سرمایه، نیروی محرکه اقتصادکشور

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 387608
بازار سرمایه، نیروی محرکه اقتصادکشور

یک کارشناس بازار سهام با بیان اینکه طی روزهای آتی شاهد ورود حقیقی‌های بیشتری به بازار خواهیم بود، اظهار داشت: نوسان قیمت ها در بازار سهام طی هفته‌های اخیر که در قالب افزایش یا کاهش چند هزار واحدی شاخص کل نمایان می شود، بیشتر به تمایلات احساسی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای وابسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازسنا؛ نادی قمی یکی از کارشناسان بازار سهام با بیان اینکه طی سالیان اخیر، جایگاه بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه تقویت و نقش آن به عنوان نیروی محرکه اقتصاد پررنگ تر شده است، گفت: اگر چه رونق بازار سهام در بسیاری از کشورها از رشد سریع سودآوری شرکت ها و توسعه بازار فروش بنگاه های اقتصادی یا کاهش ریسک سرمایه‌گذاری حکایت دارد که ارزشگذاری بالاتر بازار سهام را توجیه می کند، اما رونق یکی دوساله اخیر بازار سهام کشور عمدتا ریشه در شرایط تورمی اقتصاد دارد.

وی افزود: در اواخر سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ شوک بزرگ اقتصاد کشور در قالب تخلیه آثار نقدینگی فزاینده اقتصاد، در بازارهای مختلف ( بازار ارز، مسکن، اتومبیل، طلا و سهام) نمود پیدا کرد. از آن هنگام بازار سهام کشور رونق مناسبی را تجربه کرد به نحوی که طی چند ماه اخیر شاخص کل بازار سهام نزدیک به ۱۴۰ هزار واحد رشد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمان با رشد بازار سهام ، شاهد افزایش ارزش معاملات روزانه بازار و ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سهام بوده‌ایم، اظهار داشت: افزایش ورود نقدینگی ، افزایش ارزش معاملات روزانه، افزایش عمق بازار ، کاهش فاصله بین قیمت تقاضا و قیمت عرضه  ( Spread ) اوراق بهادار و افزایش معاملات احساسی در بازار سهام طی ماه ها و هفته های اخیر همگی حکایت از چیرگی رفتار معاملاتی سرمایه گذاران حقیقی ( خُرد) دارد .

نادی قمی ادامه داد:  این سرمایه گذاران عمدتا با تکیه بر تحلیل های تکنیکال ، و تحت تاثیر نظرات و پست های منعکس شده در شبکه های اجتماعی در خصوص سهام شرکت ها، اقدام به خرید یا فروش می کنند و اغلب، نمادهای پربیننده در شبکه های اجتماعی تحت تاثیر  حرکت های گروهی ( توده وار) قرار می گیرند.

 او توضیح داد: بنابراین نوسان شدید قیمت ها در بازار سهام طی هفته های اخیر که در قالب افزایش یا کاهش چند هزار واحدی شاخص کل بورس در یک روز  نمایان می شود، بیشتر به تمایلات احساسی سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای وابسته است و منعکس کننده اشتباهات قضاوتی گروهی است تا اشتباهات تصادفی غیر همبسته.

 وی ادامه داد : این شرایط را وجود سرمایه گذاران نویزی ( اخلاگر) و بورس اولی ها که بر اساس شایعات معامله می کنند یا معاملات خود را از روی دست دیگران کپی می کنند، شدیدتر کرده و نقش  تعادلی سرمایه گذاران عقلایی را مخدوش می کند.

به گفته نادی قمی، این دسته از معامله گران با تصور اینکه اطلاعات دقیق و دست اولی در اختیار دارند ، اقدام به خرید و فروش می کنند و قیمت سهام برخی از شرکت ها را متورم کرده و گاهی موجب فاصله گرفتن بازار سهام از ارزش های واقعی و منصفانه می شوند.

وی افزود: اثر این دسته از سرمایه گذاران در شرایط ناپایدار اقتصاد که انتظارات تورمی در جامعه نقش عمده دارد و بازار مستعد بیش واکنشی به اخبار است ، چند برابر می شود. با این حال فعالان بازار سهام با تکیه بر اطلاعات ماهانه شرکت ها و برآورد عملکرد مناسب شرکت ها در فصل دوم سال جاری، انتظار دارند که بازار سهام با وقفه چند هفته ای به رشد خود ادامه دهد.

نادی قمی تصریح کرد: البته شواهد حکایت از تدوام و تشدید عوامل ایجاد تنش در منطقه دارد و نماگرهای کلان اقتصادی تحت تاثیر تورم موجود در اقتصاد، ناپایدار است؛ بنابراین تحلیل وضعیت آینده بازار سهام تا حدودی غیردقیق و توام با ابهام است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص آینده بازار سهام طی ماه  های آینده باید گفت که با توجه به برآورد ثبات نسبی قیمت های مواد خام در بازار های جهانی و نیز تداوم تورم، به رغم پیش بینی تشدید تنش ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و خوراک ، می توان انتظار داشت  عملکرد شرکت های بورسی و فرابورسی،در  سال ۱۳۹۸ در مجموع بهتر از سال گذشته باشد.؛ همچنین این انتظار وجود دارد که امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز فراهم شود ، لذا ارزشگذاری بالاتر بازار سهام تا حدودی قابل توجیه است.