۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

موفقیت چشمگیر عرضه پسته در ابتدای راه/ امیدواری به افزایش حجم معاملات در روزهای آتی

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبر: 386507
موفقیت چشمگیر عرضه پسته در ابتدای راه/ امیدواری به افزایش حجم معاملات در روزهای آتی

قائم مقام مدیر عامل کارگزاری توسعه کشاورزی عرضه پسته در بورس کالا را به رغم آنکه در ابتدای راه است موفق ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد با حجم کنونی می‌توان انتظار پوشش بیشتری برای پسته نسبت به زعفران و زیره داشت.

اقتصادآنلاین-میلادعبداللهی؛ طبق اعلام مدیرعامل بورس کالای ایران معاملات گواهی سپرده پسته از اواسط هفته قبل آغاز شد و دو انبار پذیرش شده، آماده تحویل محصول پسته از باغداران هستند.

حامد سلطانی نژاد هفته قبل همچنین اعلام کرد: ، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان ۳۲-۳۰ شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می‌یابد و همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس کالاست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کشاورزی، عرضه این محصول در بورس کالا می‌تواند علاوه بر شفافیت قیمت، تجربه به مراتب بهتری را نسبت به عرضه زعفران در پی داشته باشد.

در همین راستا حسن رضایی‌پور، قائم مقام مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی، نسبت به آخرین وضعیت عرضه پسته و روند معاملاتی آن در بورس کالا به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: عرضه پسته گرچه ابتدای راه است، اما برای روزهای نخست موفقیت چشم‌گیری داشت؛ از سویی دیگر به علت آنکه اکنون فصل برداشت است، مراحل خشک کردن و سپس  تحویل آن به انبار برای مدتی طول خواهد کشید و همین امر منجر خواهد شد تا این محصول با کمی تاخیر روانه بازار شود.

وی با با تاکید بر اینکه در مورد پسته  چه از نظر ارزشی و چه حجمی، می‌توان انتظارتکرار تجربه‌ای به مراتب موفقیت آمیزتر از عرضه زعفران را داشت، گفت: خوشبختانه انبارهای پسته برخلاف زیره و زعفران، قبل از برداشت محصول راه اندازی شد و با حجم معاملات کنونی امیدوار هستیم این محصول، حجم خوبی از بازار را نسبت به دو محصول دیگر(زعفران و زیره) پوشش دهد.

حسن رضائی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون انبارهای کدام استان‌ها آماده پذیرش پسته هستند اظهار داشت: در استان کرمان علاوه بر انبار سیرجان که آماده تحویل گرفتن است، دو انبار دیگر هم در مرحله پذیرش هستند؛ به علاوه انبار سمنان و فیض آباد خراسان رضوی هم مشغول آماده‌سازی هستند؛ ازسویی قراردادهای آتی نیز از شنبه  شروع خواهد شد و باید منتظر ماند و دید استقبال بازار سرمایه(تولیدکننده و مصرف‌کننده) از عرضه طلای سبز چطور خواهد بود.

قائم مقام مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی در خصوص اینکه آیا عرضه محصولات دیگری هم طی روزهای آتی در دستور کار خواهد بود یا خیر اعلام کرد: برای این مهم  برنامه‌ریزی‌هایی به خصوص برای محصولات خشکبار از قبیل: (خرماوکشمش) صورت خواهد گرفت، از طرفی برای محصولات کشاورزی سعی خواهد شد تا روی کالاهای استراتژیک که حساسیت قیمتی بالاتری به همراه دارند، کنترل شده‌تر عمل شود و زمانی که وضعیت اقتصادی بهتر شد، محصولات بیشتری وارد بازار شوند. گفتنی است درخواست‌هایی نیز از سوی مجموعه‌های پتروشیمی مطرح شده که به احتمال زیاد آن‌ها هم متقاضی پذیرش انبار خواهند بود.