۰ نفر

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بورس تهران:

بازار سرمایه بهترین نهاد برای جذب نقدینگی سرگردان/ دولت، زمینه را برای افزایش بازدهی فراهم کند

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبر: 386445
بازار سرمایه بهترین نهاد برای جذب نقدینگی سرگردان/ دولت، زمینه را برای افزایش بازدهی فراهم کند

یکی از مدیران بورسی ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه محلی مناسب برای حل مشکلات اقتصادی کشور است، از وزارتخانه‌ها خواست تا با اتخاذ راه‌کارهای صحیح در صنایع مختلف زمینه را برای افزایش بازدهی فراهم آورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ محمودرضا خواجه نصیری نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه بازار سرمایه تنها جایگاهی است که می تواند منافع مردم، اقتصاد و تولید را یک جا جمع کند گفت:‌ برآیند ثبت رکوردهای پی در پی؛ افزایش تعداد کدهای معاملاتی و همچنین میزان نقدینگی جذب شده در این بازار، از ایجاد یک  فرصت بی نظیر حکایت دارد که می تواند راهکار مناسبی برای حل نقدینگی سرگردان به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات در فضای کلی اقتصاد کشور باشد.

وی  افزود: طی یکسال اخیر و به دلیل شوک ارزی ایجاد شده دراقتصاد کشور در سال 97؛ تمایل مردم به سرمایه گذاری هوشمندانه در کشور افزایش یافت و در پی آن همواره تلاش می کنند تا فضایی را برای سرمایه گذاری بیابند که بتوانند به نوعی قدرت خرید خود را نسبت به شرایط تورمی و سایر مسائل مرتبط با آن بالا برده و به نوعی این نوسان را پوشش دهند.    

به گفته خواجه نصیری وجود چنین نگاهی از سوی مردم منجر به بروز حرکت هایی در بازار های موازی مانند ارز، سکه و حتی مسکن شد و در نهایت حاصلی جز کاهش قدرت خرید و افزایش فشار اقتصادی به معیشت مردم  را به همراه نداشت اما در نهایت این حجم نقدینگی مسیری را پیدا کرد که به بازار سرمایه منتهی می شد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران با تاکید به نقش  بازار سرمایه در توسعه ملی گفت: رویکرد کنونی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد قطع به یقین فرصتی بی‌نظیر است که توانسته اثر مخرب نقدینگی  را به یک اثر سازنده تبدیل کند.

به گفته خواجه نصیری؛ بر خلاف سایر بازارها که زمینه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها ؛رشد تورم و کاهش قدرت اقتصادی مردم  را به همراه داشته است ،ورود این حجم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و هدایت آن به سمت تولید ؛ می تواند علاوه بر اشتغالزایی، نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

  وی با بیان اینکه اتکا فوق العاده سیستم اقتصادی کشور به بازار پول ، کمی و کاستی سیستم پولی و  بانکی کشور را در وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم مشهود کرده است ؛ تصریح کرد:  اساسا بازار سرمایه جایگاهی است که می توان در آن به گونه ای عمل کرد که علاوه بر کسب سود توسط مردم زمینه شفافیت درامد و شفافیت عملکرد مالیاتی مهیا شود.

به اعتقاد وی در شرایط کنونی اقتصادی کشور،تنها یک راه‌حل وجود دارد که می توانند علاوه بر حل مشکل نقدینگی کشور؛ منجر به رشد اشتغال زایی  وافزایش ثروت مردم شود و آن افزایش فعالیت در بازار سرمایه است. به سخن دیگر بازار سرمایه تنها جایگاهی است که می تواند منافع مردم، اقتصاد و تولید را یک جا جمع کند.

 خواجه نصیری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد فرصت کنونی ایجاد شده در بازار سرمایه فرصت بی بدیلی است و کلیه دست اندرکاران این بازار و کسانی که نسبت به سیاست گذاری هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور اقدام می کنند باید به آن توجه داشته باشند و با پایش پیوسته این مسیر در حفظ و تعالی آن کوشا باشند.

 وی افزود: به طور مشخص بانک مرکزی باید از هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه استقبال کرده تا پیرو آن بتواند بخش زیادی از بار تامین مالی را از دوش بانک‌ها برداشته و به سمت بازار سرمایه هدایت کند. در این مسیر به کاهش آرام نرخ سپرده بانکی به اتکای بازار سرمایه می توان فکر کرد.

این فعال حوزه بازار سرمایه  افزود: از سوی دیگر وزارتخانه های مختلف کشور باید بکوشند تا با سیاست هایی که در حوزه‌ها و بخش‌های صنایع مختلف  اعمال می شود، زمینه افزایش بازده صنایع و همچنین ضریب مطلوب ثبات در صنایع با هدف جذب نقدینگی در بازار سرمایه  را فراهم کنند تا بدین ترتیب مردم پاداش خود را از سرمایه گذاری هوشمند بازار سرمایه دریافت کنند.

او افزود: باید با بها دادن به فضای سرمایه‌گذاری سازمان یافته و تخصصی، مسیرهای درست سرمایه‌گذاری را به مردم نشان داد  تا  افراد با بهره گیری از یک  روش سرمایه‌گذاری مطمئن و تخصصی بتوانند به افزایش ثروت و بهتر شدن وضعیت معیشتی  خود دست یابند. تحقق این امر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی اولین گام  افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان جامعه است، گفت: نباید از این نکته غافل شد که مردمی که امروز نیم نگاهی به بازار سرمایه دارند از دانش کافی برخوردار نیستند و ممکن است در اولین پایگاه هایی که به آن دسترسی می یابند و عمدتا شبکه‌های فضای مجازی هستند که دسترسی به آنها آسان است مراجعه کرده و به آنها اطمینان کنند.

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: تحرک کلیه نهادهای مالی اعم از شرکت‌های تامین سرمایه ،سبدگردان ها و کارگزاری‌ها با راهبری سازمان بورس باید به سمت جذب موثر در بازار سرمایه و همراه با فرهنگ سازی افراد باشد تا با تکیه بر آن  مردم بتوانند سریع و در عین حال با آرامشی از بابت مدیریت تخصصی سرمایه های خود وارد بازار سرمایه شده و نگرانی های موجود در ذهنشان، این فرصت سرمایه گذاری را  تبدیل به فضای سرمایه‌گذاری زودگذر نکند. بدیهی است که باید پیشخوان های تخصصی بازار سرمایه رشد پیدا کند.

به گفته نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بورس، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فضایی بلندمدت است و باید این نگاه بلند مدت و یا میان مدت به سرمایه‌گذاری در مردم شکل بگیرد و این تصور که می توانند در بازه زمانی کوتاه مدت نسبت به کسب سود بالا اقدام کرده و از آن خارج شوند، تغییر کند تا دچار خسران ناشی از انتظارات ناسنجیده نشوند.

این مدیر بورسی تصریح کرد: نکته اساسی آن است که این نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری باید از طریق ابزارهایی ساخته شود که هم اکنون در تمام دنیا متداول است و استفاده کنندگان ازآن کوشیده اند تا با دوره‌های سرمایه گذاری بلند مدت ،بازه های انتظاری بلند مدت را برای مردم ایجاد کرده و آنها را به این مهم در جهت کسب سود و بهره مندی هر چه بیشتر از فرصت پدیدآمده ؛ تشویق کنند .

خواجه نصیری با بیان اینکه نهادهای متولی باید به گونه‌ای عمل کند تا مردم سرمایه های خود را به سمت شاداب تر کردن بازار سرمایه و کسب سود بیشتر سوق دهند گفت: بی شک  با افزایش فرهنگ سهامداری در میان مردم و بهره گیری از نهادهای تحت نظارت و سازمان‌یافته و دارای مجوز  وپاسخگویی به آنها علاوه بر جذب بیشتر سرمایه ها به این بازار، نهایت بهره مندی از فرصت ایجاد شده مهیا خواهد شد.