۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

بهترین زمان برای اصلاح پرتفوها/ سرمایه‌گذاران از سهم‌های ضعیف‌ خارج شوند

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۲
کد خبر: 386292
بهترین زمان برای اصلاح پرتفوها/ سرمایه‌گذاران از سهم‌های ضعیف‌ خارج شوند

یک کارشناس بازار سرمایه، اصلاح شاخص پس از چند روز روند صعودی را امری طبیعی دانست و بیان داشت: سرمایه‌گذاران باید پرتفوی خود را با دقت اصلاح و سهم‌های قوی خود را حفظ کنند.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ شاخص کل بورس امروز قرمز پوش شد و با افت بیش از 6 هزار واحد به کانال 314 هزار واحدی عقب‌گرد کرد. به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، روندی اصلاحی فعلی آنچنان دور از انتظار نبود و عواملی همچون فشار عرضه زیاد و از طرفی رفتارهای هیجانی معامله‌گران را می‌توان به عنوان عاملی در بروز این مهم برشمرد.

در همین راستا ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه، نسبت به آخرین تحولات بازار سهام و پیش‌بینی روند معاملات طی روزهای آتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بازار سهام طی هفته‌های گذشته رشد با اهمیتی را پشت سر گذاشت و اصلاح قیمتی در چنین شرایطی دور از انتظار نبود، از سویی طی این مدت رخدادهای سیاسی نتوانست منجر به نزولی شدن بازار شود و وضعیت مثبتی بر روند معاملات حاکم بود. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسئله اصلی در شرایط فعلی عمق ماجراست و باید بین اصلاح و ریزش تفکیک قائل شد، افزود: کاملا طبیعی خواهد بود که در روز‌های آتی شاهد تلاطم بیشتری در بازارسهام باشیم؛ به عبارتی دیگر نمی‌توان انتظار داشت به محض مثبت شدن بازار شاهد ثبات قطعی بود، چراکه هر رخداد مثبتی ممکن است از طرف کسانی که چند روز قبل مستعد فروش بودند، مجدد با عرضه مواجه شود و به همین منظور بهترین اتفاق برای بازار درشرایط کنونی صعودی شدن نیست، بلکه تعادل آن خواهد بود؛ یعنی قدم اول برای رشد دوباره، حاکم شدن شرایط تعادلی است. 

وی با اشاره به اینکه بازگشت بازار به شرایط مطلوب و انتظار حرکت مثبت برای همه سهم‌ها دور از واقعیت خواهد بود، اضافه کرد:  به احتمال زیاد تثبیت قیمت ابتدا درگروه‌هایی رخ خواهد داد که به لحاظ سودآوری جذابیت دارند و از سویی دیگر  فروش بالا و تجدید ارزیابی را به دنبال خواهند داشت، در مقابل سهم‌هایی که در شرایط کنونی بدون پشتوانه و رخداد مثبت مورد معامله قرار می‌گیرند، دچار ریزش خواهند شد. بنابرین بازار را در چنین شرایطی می‌توان به دودسته کلی تقسیم کرد و از طرفی سرمایه‌گذاران هم باید پرتفوی خود را بر همین اساس اصلاح کنند.(از سهم‌های ضعیف‌تر خارج شوند و سهم‌هایی که اطمینان بالاتری به آن دارند حفظ کنند)

هلالات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شوک ارزی درشرایط کنونی زمینه‌ای برای خروج نقدینگی و درنهایت منجربه ضرر بازار سرمایه خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: بعید است این امر ضرری را به بازار سهام تحمیل کند. در صورتی که ما شاهد شوک ارزی طی روزهای آتی باشیم، تاثیر این مهم بر بازار سهام هم نمود پیدا می‌کند.به طوری‌که بسیاری از افراد سال‌های قبل هنگامی که قیمت دلار روند صعودی داشت، با فضای بورس آشنا نبودند و اقدام به خرید ارز می‌کردند، اما در شرایط فعلی خیل عظیمی از مردم متوجه شده‌اند که بورس، بیش از نرخ ارز بازدهی خواهد داشت. ضمن آنکه در حال حاضر حدود 900 هزار کد معاملاتی داریم که حدود یک درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود، این در حالی است که سال گذشته، یک دهم جمعیت کل کشور کد فعال داشتیم. این مهم حاکی از آن است که التهاب در بازار ارز منجر به ایجاد شوک مثبت در بازار سهام خواهد شد.

 وی نسبت به اینکه چه گروه‌هایی در شرایط فعلی  مستعد رشد هستند، تصریح کرد: گروه‌هایی که در وضعیت فعلی سود آوری پایدار دارند را می‌توان مورد اشاره قرار داد،  به طور مثال: پالایشی‌ها، فلزات و معادن، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری سودآور باشند و گروه‌هایی مثل دارویی‌ها، سیمان و بیمه را نیز  از جهت تجدید ارزیابی می‌توان جذاب قلمداد کرد. از سمتی دیگر بانکی‌ها و خودرویی‌ها هم با تحول در ساختار خود گروه‌های به نسبت مناسبی به شمار می‌روند، همچنین در میان گروه‌های خودرویی (زامیاد و پارس‌خودرو) با وجود تحریم‌ها، فضای تولید خود را تغییر داده‌اند و شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کنند.