۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ورود پول به بازار سرمایه رخدادی مثبت است/ اصلی‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خرد، بازار مالی است

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 385459
ورود پول به بازار سرمایه رخدادی مثبت است/  اصلی‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خرد، بازار مالی است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، ورود نقدینگی تازه به دلایل اقتصادی به بورس ادامه خواهد داشت، بیان کرد: نفس این اتفاق مثبت است و برای بازار سرمایه فرصت خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ امیر محمد خدیوی ضمن اشاره به اتفاقات مثبت اخیر در بازار سرمایه، به تشریح دلایل و شواهدی پرداخت که روند صعودی را در این بازار ادامه دار می کند، اظهار داشت: روند رو به رشد بازار سرمایه به دو دلیل ادامه خواهد داشت: یکی این که ورود نقدینگی تازه به دلایل اقتصادی به بورس ادامه دارد و دیگر اینکه نقدینگی، انگیزه‌ای برای خروج از بازار سرمایه ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز دیگر بازار سرمایه، خودش را با قیمت دلار تطبیق داده و فاصله قیمتی را جبران کرده است، گفت: بخشی از روند صعودی به این موضوع مربوط است.

امیرمحمد خدیوی همچنین افزود: در حال حاضر از نظر فنی معاملات به خوبی در بازار انجام می‌شود؛ هرچند ممکن است برخی سهم ها بیش از ارزش واقعی‌شان معامله شوند اما در باقی موارد بیشتر سهام با ارزش واقعی خودشان معامله می‌شوند و سهام شرکت‌ها نیز به قیمت اصلی خود رسیده‌اند.

وی در خصوص ورود پول جدید به بازار سرمایه و تاثیر مثبت بر این بازار گفت: نفس این اتفاق مثبت است و برای بازار سرمایه فرصت خواهد بود؛ اما نکته مهم تر در این میان ماندگاری نقدینگی در این بازار است. به دلیل شرایط اقتصادی به خصوص در مورد سطح درآمد خانوار، افراد نتوانسته‌اند فاصله بین درآمد اصلی و تورم را جبران کند؛ بنابراین بازارهای موازی جای جذابی برای سرمایه‌گذار خرد (که تعداد آنها بسیار زیاد و تعیین کننده است) ندارد.

او با اشاره به اینکه اصلی‌ترین رقیب برای سرمایه‌گذاری خرد، بازار پول است یادآور شد: در حال حاضر بازار پول، سود مناسبی با توجه به پوشش ریسک ندارد و رشد قابل توجهی نیز ندارد. ورود نقدینگی به بازار سهام باتوجه به آنچه که گفته شد بیش از هر زمان دیگری محتمل است .

خدیوی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به امکاناتی که در بازار سرمایه برای انباشت نقدینگی ارائه می‌شود جذابیت برای ماندگاری به خصوص برای سهامدار خرد زیاد است، تشریح کرد:  فعالیت در بازار سرمایه تا سقف مشخصی از پرداخت مالیات معاف است، معاملات کامودیتی‌ها معاف از مالیات است و همین طور معافیت های متعدد دیگر جذابیت فعالیت در این بازار را  افزایش و انگیزه برای خروج را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی حتی خروج پول نقد از بازار نیز صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از فعالان بازار حتی در زمان فروش یک سهم ترجیح می‌دهند آن را در بازار سرمایه (برای مثال در بخش صندوق‌های قابل معامله) دوباره سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند رو به صعود برای بخش‌هایی از بازار همچنان و به احتمال زیاد تا پایان سال ادامه دارد گفت: برای مثال شرکت‌هایی که سهم و سود ریالی دارند مانند شرکت‌های صنعت خودروسازی (شامل صنعت قطعه سازی نمی‌شود) همچنان جذاب هستند؛ چرا  که هنوز به سقف تاریخی خود نرسیده‌اند.

وی افزود: برخی از سهام بنیادی هنوز رشد واقعی خود را نداشته‌اند. حتی برخی سهام شرکت‌های کوچک هنوز رشد واقعی نداشته‌اند و جا برای رشد آنها باقی است .

به گفته خدیوی با توجه به شرایط موجود ، روند بازار با وجود همه فراز و فرودهای احتمالی و حتی نزول مقطعی رو به رشد خواهد بود و این اتفاق ادامه خواهد داشت. بنابراین با وجود روند رو به رشد، همچنان باید با احتیاط و با مشاوره  مشاوران حرفه‌ای وارد بازار سرمایه شد.