۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بی‌تاثیری تحریم‌ها بر سهام بنیادی

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۵۲
کد خبر: 384695
بی‌تاثیری تحریم‌ها بر سهام بنیادی

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، صنایع فلزی و شیمیایی با توجه به عملکرد خوب و گزارش های مثبت احتمالی شهریور ماه با ریسک خاصی روبرو نیستند، گفت: توجه به دو بحث قیمت فعلی و ارزش بازار برای رسیدن به تحلیلی درست از شرایط بازار امری ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، حمید مرتضی کوشکی یک کارشناس بازار سرمایه، سهام بنیادی را کم ریسک تر از دیگر سهم ها در شرایط تحریم دانست و اظهار کرد: صنایع فلزی و شیمیایی با توجه به عملکرد خوب و گزارش های مثبت احتمالی شهریور ماه با ریسک خاصی روبرو نیستند.

او در ادامه گفت: عملکرد خوب صنایع نشان می دهد که تحریم ها بر فروش آنها بی اثر بوده است؛ صنایع صادراتی ما از نظر مقداری نیز رشد فروش خوبی داشته و این فروش تنها با تکیه بر اهرم رشد دلار نیست. البته فاکتور اثرگذار دیگر نرخ جهانی است که نا اطمینانی هایی درباره آن وجود دارد و عموما نرخ های جهانی را پایین برآورد می کنند.

کوشکی بررسی فاکتورها در کنار هم را ضرورت پیش بینی وضعیت صنایع در سال آینده دانست و افزود: از آن جایی که ما سرمایه گذاران در حال خرید آینده هستیم باید با دید بلندمدت به این موارد توجه کنیم.

رسیدن قیمت به ارزش، زمان‌بر است

این کارشناس بازار سرمایه، توجه به دو بحث قیمت فعلی و ارزش را برای رسیدن به تحلیل درست ضروری دانست و گفت: شناسایی این دو و ورود مناسب به یک سهم می تواند ریسک های سرمایه گذاری را تا حد زیادی کاهش دهد، البته باید این را هم بدانیم که رسیدن قیمت به ارزش در کل بازارهای مالی دنیا در عرض یک روز اتفاق نمی افتد و به تدریج صورت می گیرد.

کوشکی با اشاره به دغدغه دیگر سهامداران مبنی بر ادامه دار بودن رشد شرکت ها خاطرنشان کرد: در بهار ۹۷ هر چقدر که جلوتر رفتیم نرخ دلار و به تَبع آن نرخ های فروش نیز رشد کرد.اما انتظار نمی رود که گزارش زمستان ۹۸ سود شرکتی مثلا ۷۰ درصد بالاتر از سال ۹۷ باشد. چون  نرخ ها به یکدیگر نزدیک هستند و سهامدار در حال لحاظ این موضوع است.

کدام تحلیل بهتر است؟

کوشکی توجه به روانشناسی بازار را در ارائه تحلیل، فاکتوری موثر دانست و گفت: در مباحث مالی یک موضوع خیلی مهم داریم که می گوید "گاهی سهام یک شرکت خوب با توجه به قیمت امروزش ممکن است خرید جذابی نباشد،اما سهام یک شرکت بد با توجه به قیمت امروز ممکن است یک خرید جذاب باشد. "یعنی بعضی وقت ها قیمت ها جذاب است، در این شرایط از نظر روانی سرمایه گذار ارزش ها را کنار می گذارد و قیمت را برای خود مبنا قرار می دهد و نمونه این صحبت من در برخی سهام روی تابلوی بورس به خوبی مشهود است.

وی یادآور شد: جذابیت قیمت و دید کوتاه مدت برخی سرمایه گذاران مانع از پذیرش تحلیل های درست می شود و همین مساله ریسک سرمایه گذاری یا خواب سرمایه آنان را افزایش می دهد. همچنین این مساله که به یک باره نقدینگی به سمت یک سهم می رود و آن را اصطلاحا تکان می دهد نیز می تواند سودهای کوتاه مدتی را برای این سهامداران به همراه داشته باشد اما این نوع سهم از نظر آنی برای سرمایه گذاری خوب هستند.

سرمایه گذاران به سمت بنیادی ها باز می گردند

وی در خصوص پیش بینی روند حرکت شاخص گفت: افراد باید در خرید یک سهم  مجموعه ای از اطلاعات را در نظر بگیرند، مشکل ما این است که تحلیلگران بنیادی صرفا تحلیل بنیادی و تحلیگران تکنیکال صرفا تحلیل تکنیکال را قبول دارند. اما این را فراموش می کنیم که یک سرمایه گذار و تحلیلگر حرفه ای کسی است که بتواند بین این تحلیل ها همپوشانی ایجاد کند و علاوه بر این با مقوله روانشناسی بازار نیز آشنایی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: توصیه من این است که اگر سهمی را صرفا بر اساس روانشناسی معاملات، تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال می خرند، به سایر انواع تحلیل ها نیز درباره آن توجه کنند و با بررسی و آنالیز همه اطلاعات اقدام به داد و ستد سهم کنند تا ریسک خود را کاهش دهند و در چرخش های بازار به خصوص در سرمایه گذاری روی سهام شرکت های غیر بنیادی دچار ضرر و زیان نشوند.

او، انتخاب سهام خوب برای سرمایه گذاری را مهمترین بخش از یک سرمایه گذاری موفق دانست و گفت: مساله دیگری که طی تجربه به آن رسیده ایم این است که عمده زیان های ناشی از بازار سرمایه به این دلیل نیست که سهامدار سهم بدی را انتخاب کرده است، بلکه به این دلیل است که سهامدار توانایی انجام معامله خوب روی آن سهم را ندارد. یعنی این که نمی تواند سرمایه خود را مدیریت کند و عموما به این دلیل که می خواهد ره صد ساله را یک شبه برود، کل سرمایه خود را پشت یک سهم می گذارد.یا این که عجله می کند،چون برخی سرمایه گذاران ما فکر می کنند که دیگر برای فروش وقت نیست و قرار است بازار قفل شود و اینها جا بمانند.

کوشکی ادامه داد: به همین دلیل، این گونه سهامداران کل سرمایه خود را با تک قیمت در خرید یک سهم می گذارند و با اولین منفی ها حال و روزشان بد  و دچار فشار روانی می شوند و این ها باعث می شود که در صف عرضه قرار گیرند. یعنی با این کار نه تنها به خود ضربه می زنند، بلکه روند بازار را نیز به هم می ریزند.

وی در توصیه به سرمایه گذاران تازه وارد گفت: این دوستان بهتر است برای قرار گرفتن در مسیر درست سرمایه گذاری ابتدا از کلاس های آموزشی که در زمینه شناخت بازار و تحلیل بازار برگزار می شود استفاده کنند. سعی کنند مطالعات و دانش خود را بالا ببرند و قبل از داد و ستد در بازار واقعی و سپردن سرمایه خود به انواع ریسک،در سایتی که سازمان بورس با نام irvex ایجاد کرده است اقدام به خرید و فروش و کسب تجربه کنند. تا اینکه بدانند در چه قیمت هایی بخرند و در چه قیمت هایی بفروشند و به تدریج به یک سرمایه گذار موفق بورسی تبدیل شوند.