۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین راه‌کار برای حقیقی‌ها

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 382960
حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین راه‌کار برای حقیقی‌ها

یک کارشناس بازار سهام با بیان اینکه بازارهای موازی موازی جذابیت قبل را برای سرمایه‌گذاری ندارد افزود: در حال حاضر، حدود نیمی از بازار سهم‌های بنیادی و تاثیرگذار بر شاخص هستند که نسبت (P/E) پایینی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ احسان عسگری، کارشناس بازار سرمایه ضمن با بیان آخرین وضعیت روند معاملات در بازار سهام اظهار داشت: متغیرهای متعددی بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند اما مهم ترین مساله این است که بازارهای موازی با بازار سرمایه دیگر مانند قبل جذابیت های خاصی برای سرمایه گذاران نداشته و حتی با وجود شرایط خاص در منطقه نیز کششی از سوی سرمایه گذاران حس نمی شود.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر تنها گزینه سرمایه گذاری مناسب، بازار سرمایه است. هنگامی که سرمایه گذاران حضور ۷۰۰ شرکت را در یک بازار منسجم و شفاف ملاحظه می کنند که قوانین به خصوصی از سوی ناظرین در آن جاری است و همچنین موجب توسعه چرخه اقتصادی کشور هم می شود، جذب بازار سرمایه می شوند تا از این طریق کسب سود کنند.

عسگری گفت: به این ترتیب نقدینگی های جدید وارد بازار سرمایه می شود و بازار سرمایه هر روز مخاطب بیشتری را به خود جلب می کند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه نوین در ادامه در خصوص تغییر جریان فکری مردم و تمایل به سرمایه گذری در بازار سرمایه گفت: شرکت های کارگزاری و شرکت های تامین سرمایه و تمامی شرکت هایی که به نوعی با مخاطبان و سرمایه گذاران خرد سر و کار دارند این روزها شاهد اشتیاق عجیب مردم برای حضور در بازار سرمایه شده اند. این روند تقاضا به معنی این است که جذابیت های بازار برای قشر غیر اقتصادی کشور نیز افزایش یافته است.

عسگری در ادامه با اشاره به ورود سرمایه گذاران حقیقی به بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری خاطرنشان ساخت: بهترین راهکار برای این دسته از سرمایه گذاران حضور در صندوق های سرمایه گذاری است تا به این ترتیب در ابتدای ورود وارد روند خرید تک سهم نشوند و بتوانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری در ابتدا با بازار آشنا شده و فعالیت های بازار سرمایه را زیر نظر داشته باشند و هم بتوانند از سود صندوق های سرمایه گذاری مدیریت شده استفاده بهینه را ببرند.

این کارشناس بازارسرمایه  در خصوص فعالیت شرکت ها در بازار اشاره داشت: در حال حاضر در حدود نیمی از بازار سهم های بنیادی و تأثیرگذار بر شاخص هستند که نسبت پی بر ای (P/E) پایینی دارند. تحلیل ها و گزارش های فروش حاکی از این است که این شرکت ها برای بلند مدت می توانند سودهای خوبی را عاید سهامداران کنند. وقتی رشد شاخص را در روزهای گذشته بررسی کرده ایم متوجه شده ایم که نمادهایی که بر شاخص اثرگذار بوده اند مانند فملی، فولاد پارس، مپنا و پتروشیمی ها همگی پی بر ای پایینی دارند و هنوز برای رشد بیشتر در بازار جا دارند.

وی سرمایه گذاران حقیقی را برای ورود به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ترغیب کرد و تاکید داشت که این صندوق ها با منابع زیادی که در دست دارند می توانند با سرمایه گذاری های مناسب در شرکت هایی که پی بر ای پایین تری داشته و اثرگذاری مناسبی بر شاخص دارند، سود مناسبی را برای سرمایه گذاران در بر داشته باشد.

رشد ادامه دارد

اودر ادامه تصریح کرد: خوشبختانه همه متغیرها دست به دست هم داده اند تا ترسی که هفته گذشته در بازار نسبت به ریزش ها وجود داشته از بین برود و احتمالا به این ترتیب منابع راکد در سیستم بانکی و بازارهای موازی هم وارد بازار سرمایه خواهند شد و شاهد رشد چشمگیر و ثبت رکوردهای جدید در بازار خواهیم بود.

وی با پیش بینی شش ماهه دوم بازار بیان داشت: من نسبت به آینده بازار سرمایه کاملا خوش بین هستم و ارزیابی من این است که در شش ماه دوم رشدی آرام و ملایم تر از شش ماه اول سال خواهیم داشت اما به هر حال بازار تا آخر امسال هم مثبت خواهد بود . این روند شاید در بازار پایه فرابورس مانند شش ماه اول نباشد اما مهم ترین نکته برای بازار این است که در نهایت، منسجم و قانونمند شده است که در طولانی مدت این نکته به نفع تمامی سهامداران خواهد بود.

وی به سرمایه گذاران حقیقی که تمایل به کسب سود از طریق بازار سرمایه دارند توصیه کرد که: هر شخصی که تمایل دارد تا در بازار سرمایه، وارد شود قطعا باید پرتفوی مناسبی داشته باشد . اگر شخصی به درآمد ماهانه نیاز دارد صندوق های بادرآمد ثابت می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد. اگر نیاز دارد که یک بازدهی مناسب و منطقی را در کنار سود ماهانه داشته باشد می تواند از ترکیبی از صندوق های بادرآمد ثابت را و صندوق های مختلط داشته باشد. به این ترتیب بخشی از نقدینگی خود را در صندوق هایی وارد می کند که از رشد شاخص سود می برند و بخشی دیگر هم به صندوق هایی وارد می شود که بازدهی مناسب و ماهانه دارند. ما همیشه به مشتریان حقیقی پیشنهاد می کنیم که اگر به منابع مالی ماهانه نیاز دارند از عواید صندوق های بادرآمد ثابت بهره ببرند که سود ماهانه ای بین ۵ تا ۸ درصد را پرداخت می کند اما اگر ریسک پذیری بالاتری دارند به سمت صندوق های ترکیبی بروند.

عسگری در ادامه در خصوص عملکرد بازار و روند حرکتی شرکت های بزرگ بیان داشت: خوشبختانه آنچه غربی ها تبلیغ می کنند و انتظار دارند در کشور ما عملی نشده است و در واقع تحریم ها هیچ تاثیری بر فروش شرکت های بزرگ ما مثل پتروشیمی ها و معدنی ها نداشته است. شرکت های بزرگ پتروشیمی ملزم هستند چند درصد از محصولات خود را به دولت و وزارت کشاورزی تحویل دهند که عملی می شود و مابه التفاوت محصولات خود را در بازارهای جهانی به فروش رسانده و هزینه آن را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: با تجربه ۱۰ ساله تحریم ها، شرکت ها در دور زدن این تحریم ها و کسب درآمد در این دوران خبره شده اند و دیگر نمی توان تحریم را عاملی برای رکود دانست. تنها دلیل رکود نسبی اقتصادی در کشور این است که بودجه عمرانی دولت افزایش نیافته است و به همین دلیل رکود در بخشی از اقتصاد کاملا منطقی است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص این رکود اقتصادی بیان داشت: اگر هم رکودی ایجاد شود قیمت های داخلی کاهش یافته و بر فروش شرکت ها تاثیر می گذارد. اما خوشبختانه در بورس کالا مشاهده می شود که همچنان کالاهایی که عرضه می شوند، پرتقاضا است . قیمت های جهانی هم کاهشی نبودند و تنها عامل افت شاخص های جهانی در حال حاضر این جنگ تجاری میان دو ابرقدرت بوده است .

وی گفت: پس از گذشت ۶ماه از سال ۹۸ هیچ اثری از کاهش فروش به صورت غیر ملموس گزارش نشده است اگر هم در برهه ای از زمان شاهد فشار فروش بوده ایم باید گفت که این کاملا منطقی است اما نکته مهم این است که بر نرخ بازده سرمایه گذاری تأثیرگذار نبوده است.

احسان عسگری در پایان متذکر شد: مشاهدات حاکی از این است که می توانیم شاهد کاهش تنش های سیاسی و کاهش تحریم ها باشیم و به این ترتیب شرکت ها می توانند از این طریق سود بیشتری را از بازار کسب کنند.