۰ نفر

درگفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

قیمت‌گذاری در بازار فعلی بر مبنای شرایط سیاسی است/ افت قیمت سهم‌های کوچک تا یک سوم در صورت ایجاد تنش

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۰۰
کد خبر: 382555
قیمت‌گذاری در بازار فعلی بر مبنای شرایط سیاسی است/ افت قیمت سهم‌های کوچک تا یک سوم در صورت ایجاد تنش

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص آخرین وضعیت روند معاملات در بازار سهام و ریسک‌های آن گفت: این در بازار شرایط فعلی بیش از هرزمان دیگری تحت تاثیر اخبار سیاسی قرارگرفته است.

اقتصادآنلاین - محمدمیلادعبداللهی؛ شاخص کل بورس تهران، در پایان معاملات روز قبل و امروز توانست رشد قابل توجهی داشته باشد بار دیگر به ارتفاع ۳۰۲ هزار واحدی بازگردد، این‌ در حالی است که نماگر بورس تهران، آخر هفته گذشته افت محسوسی داشت، تا جایی به کانال 293 هزار واحد هم عقب‌گرد کرد.

مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص آخرین وضعیت بازار و همچنین ادامه روند معاملات به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مثبت شدن بازار توانست تاحدی اثر منفی تحمیل شده در جریان معاملات دو روز پایانی هفته گذشته را کم‌تر کند. 

وی با اشاره به اینکه نوسان‌های بالا در بازار سهام از  نکات قابل توجه است، اظهار داشت: در حال حاضر بازار مذکور به صورت کوتاه مدت، تحت تاثیر اخبار سیاسی است. این در حالی است که، بسیاری از سهم‌های کوچک بازار حباب هستند. از طرفی برای

سهم‌های بزرگ بازار کماکان فرصت زیادی با توجه به ارزش جایگزینی و میزان سودسازی آن‌ها وجود دارد. گفتنی است بازار سهام چند وقتی است تلاش‌کرده تا این قبیل سهم‌ها را در الویت قراردهد.

اما باید متذکر شد اگر بازار فعلی دچار تنش شود، انتظار می‌رود قیمت سهم‌های کوچکتر تا یک سوم افت کند.

طحانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بازار فعلی چه ریسک‌هایی خواهد داشت، افزود: قیمت‌گذاری در بازار فعلی بر مبنای اخبار سیاسی است و این موضوع را می‌توان به عنوان بزرگترین ریسک بازار در شرایط فعلی دانست. ولیکن بازار سرمایه به صورت بلند مدت، دچار دو ریسک بزرگ است که یکی از آن‌ها افزایش نرخ سود سپرده بانکی است، که درشرایط فعلی به دلیل مختصات اقتصادی ایران بعید است این اتفاق رخ دهد؛ از سمت دیگر کاهش قیمت کالاهایی مثل( نفت، مس و ...) در بازارهای جهانی را می‌توان به عنوان دومین ریسک بازار سرمایه نظر گرفت که در این میان عواملی مانند جنگ تجاری میان آمریکا وچین می‌تواند به این مهم دامن بزند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بعید است رکورد جهانی حاکم بتواند قیمت‌ها را دستخوش تغییرات بالایی کند. به عبارتی دیگر نمی‌توان متصور شد در شرایط کنونی قیمت‌ها تا ۴۰ درصد افت کنند. 

مهدی‌طحانی در پایان تاکید کرد‌ بهتر است سهام‌داران خرد با حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به معامله کنند.