۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت شاخص کل بورس از قله/ بانکی‌ها همچنان پیشتاز در توجه معامله‌گران

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 381340
بازگشت شاخص کل بورس از قله/ بانکی‌ها همچنان پیشتاز در توجه  معامله‌گران

معاملات بازار سهام در چهارمین روز هفته با اصلاح قابل توجه شاخص پایان یافت وتمام غول‌های معاملات قرمز پوش شدند. در این میان بانکی‌ها همچنان کانون توجه معامله‌گران در دادوستدهای بورسی بودند.

اقتصادآنلاین-محمدمیلاد عبداللهی؛ معاملات امروز بازار سهام با اصلاح به نسبت جدی شاخص کل پایان یافت، فشاری که در اواخر معاملات روزگذشته از سمت نیروهای عرضه بر شاخص اصلی بازار سهام وارد شد، این انتظار را به وجود آورد که به احتمال زیاد شروع معاملات امروز توام با اصلاح قیمت‌ها رقم خواهد خورد. در واقع، فضایی روانی که از روز گذشته بر بازار حاکم بود انگیزه بالایی را برای فعالان بورسی به منظور فروش سهام و ذخیره سود به دنبال داشت. لازم به ذکر است شاخص کل بورس تهران که در پایان دادوستدهای دیروز به نزدیکی 306 هزار واحد رسیده بود، در همان ساعت نخست معاملات امروز تن به اصلاح  بیش از 3 هزار واحد داد و به کانال 302 هزار واحدی بازگشت. نمادهای بزرگ کالایی نظیر فولادی‌ها،  معدنی‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی سهم به خصوصی در این اصلاح داشتند. گفتنی است شدت فشارها در گروه خودرویی‌ها چنان زیاد بود که متوسط قیمت در این صنعت را نسبت به روز قبل بیش از 2.2 درصد کاهش داد.

همچنین جو روانی ناشی از حملات  صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان و موضع‌گیری مقامات سیاسی پیرامون این موضوع  و در نتیجه، افزایش ریسک‌‌های معامله در منطقه بهانه‌ای بود تا بسیاری از فعالان بورسی سهام خود را نقد کنند و به انتظار شرایط مطمئن‌تری برای معاملات بنشینند از طرفی بر خلاف اخبار منتشر شده گذشته مبنی بر بهبود روابط سیاسی میان ایران و قدرت‌های جهانی، به نظر این مسئله دیگر سرانجامی نخواهد داشت و در حال حاضر امیدی به بهتر شدن شرایط در این قسمت نیست. شایان ذکر است بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند بازار در شرایط کنونی نسبت به مسائل سیاسی پیش‌خور شده و دیگر نمی‌توان انتظار تاثیر زیادی را در این قسمت بر روند معاملات مشاهده کرد. در پایان باید گفت گرچه بازار کمی عقبگرد داشت و اصلاح حدود سه هزار واحدی را به خود دید اما همچنان در برخی گروه‌ها مانند بانک‌ها شاهد تقاضای قوی از سوی معامله‌گران هستیم، از سوی دیگر گروه خودرو هم که همپای بانکی‌ها تا پایان معاملات روز گذشته ، مورد توجه فعالان بازار سهام بود ، امروز کمی عقب نشست.

گفتنی است شاخص کل بورس تهران در پایان 3هزارو 843 واحد افت کرد و به ارتفاع 302 هزارو 82 واحد رسید. ارزش معاملات هم 2هزارو 594 میلیارد تومان و در سمت دیگر ارزش معاملات خرد نیز 2هزارو 62 میلیارد تومان به ثبت رسید. همچنین خالص تغییر مالکیت 139 میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی بود.

در سمت نیز شاخص کل هم‌وزن با افت489 واحد معادل (0.56)درصد مواجه شد.

ترین‌های معاملات امروز

در میان نمادهای تاثیرگذار تنها «فخاس» با 169 واحد رشد، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و بزرگان بازار همچون «فولاد»، «اخابر» و «تاپیکو» با چراغ قرمز، بیشترین سهم را در افت نماگر بورسی برجای گذاشتند.

از طرفی در گروه صنعتی‌ها نیز همانگونه اشاره شد، بانک‌ها توانستند با اختلاف گوی سبقت را از رقبا ربوده و پس از آن‌ها خودرو و فلزات اساسی به ترتیب حائز برترین‌های این قسمت شوند.

در بین تمامی نمادها، بیشترین افزایش قیمت به «شلعاب»، «غنوش» و «چافست» تعلق گرفت و آن‌ها توانستند سود بالاتری را برای سهام‌داران خود به ارمغان آورند و درمقابل نمادهای «کحافظ»، «ختراک» و «شگل» با افت قیمت محسوس، ضرر بیشتری را به مشتریان تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس که روز گذشته به ارتفاع 4 هزار واحد رسید، امروز با افت 21 واحدی همراه شد و بار دیگر به کانال 3هزار واحد بازگشت. از نمادهای تاثیرگذار این قسمت می‌توان  به «قاسم» اشاره کرد که با 2 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت و در مقابل «مارون»، «دماوند»، «زاگرس» و «شراز» لباس قرمز بر تن کردند و بیشترین تاثیرمنفی را بر آیفکس داشتند.