۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد؛

ادامه صعود بورس مستلزم ورود نقدینگی تازه

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۱۲
کد خبر: 379162
ادامه صعود بورس مستلزم ورود نقدینگی تازه

یک کارشناس بازار سرمایه ادامه رشد شاخص را نیازمند ورود نقدینگی بیشتر به بورس دانست و حرکت رو به رشد تعدادی از صنایع را وابسته به داخل شدن پول به بازار سهام تلقی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، حمید مرتضی کوشکی یکی از کارشناسان بازار سرمایه، با اشاره به تجربه ثبات نسبی شاخص بورس طی روزهای اخیر، گفت: در شرایط فعلی اندازه شاخص می‌تواند بر اساس طبیعت بازار ۷ تا ۱۰ درصد بالاتر یا پایین‌تر برود، اما این به معنای خروج از نقطه تعادل شاخص نیست.

وی با تشریح برخی عوامل تاثیرگذار بر شاخص و بی اعتنایی صنایع موثر به انتشار اخبار منفی از بازارهای جهانی اظهار کرد: دلیل اصلی بی اعتنایی این صنایع نسبت به این اخبار و ریزش شاخص بورس های مختلف دنیا این است که،  شرکت های بزرگ ما که عموما صادرات محور نیز هستند،  قبل از بروز این اتفاقات از تحلیل های انجام شده با P/E تحلیلی بسیار پایین بهره برده اند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این میان یک نکته وجود دارد و آن این است که بین ارزندگی و جذابیت در یک سهم تفاوت وجود دارد؛ یعنی سهم ها علاوه بر اینکه می‌توانند سودآوری داشته باشند، به دلیل نیاز به افزایش ورود نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه از رشد پیش بینی شده و انتظاری خود جا مانده اند،  البته هر اتفاقی در آینده می‌تواند رخ دهد و این شرکت ها به رشد مورد انتظار خود دست یابند.

کوشکی یادآور شد: اگر نقدینگی امروز در بازار بیشتر بود اکنون شاخص باید بالاتر از این می شد، اما کمبود نقدینگی باعث شده تا سرمایه گذاران به سراغ برخی شرکت های ارزنده نروند، چون به نقدینگی بالایی برای رشد ۵ یا ۱۰ درصدی نیاز دارند  و با پول های کوچک به این رشد نخواهند رسید.

شیفت سرمایه‌گذاران صنایع دلاری به صنایع ریالی

وی افزود: صاحبان سرمایه وقتی می بینند نقدینگی برای جهش و رشد سهام دلاری که اغلب بنیادین نیز هستند کم است، اقدام به خرید سهام ریالی و صنایع داخلی می‌کنند.همچنین ما همواره به سرمایه‌گذاران توصیه می کنیم سهم شرکتی را بخرند که یک خبر تایید نشده در آینده دارد؛ مثلا قرار است یک ظرفیت تولیدی در شرکت ایجاد شود و یا اینکه هزینه ای کاهش پیدا کند،  یا این که قرار است نرخی افزایش پیدا کند. اکنون این شایعه دلار ۴۲۰۰ تومان بر صنایع داخلی سایه افکنده است که اگر حذف شود، صنایع  دارویی،غذایی،دامپروری دوباره می‌توانند افزایش نرخ بگیرند، لذا سودآوری آنها نیز می‌تواند بیشتر از سایر شرکت‌های صادر کننده باشد.

لارم به ذکر است، این شرکت‌ها علی‌رغم اینکه نرخ دلار ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان را شناسایی می‌کنند، اما نرخ های جهانی دیگر به مدد آنها نیامده است، مثلا در گروه روی  نرخ جهانی ۲۷۰۰ دلار تبدیل به ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار شده و این کاهش جذابیت را در این صنایع در پی داشته است؛ این به معنای این است که شرکت‌های صادراتی با وجود ارزنده بودن در حال کاهش جذابیت هستند والبته در صورت شروع موج افزایش قیمت‌های جهانی، این سهم‌ها نیز مجددا به مدار رشد باز می‌گردند. 

این کارشناس بورس با پیش بینی اینکه صنایع داخلی همچنان تا دو ماهه آینده می‌توانند جذابیت خود را حفظ کنند گفت: البته بستگی دارد که این صنایع با چه سرعتی به آن اهداف و قیمت‌های تعیین شده برای خودشان برسند.

وی در پایان ضمن اشاره به شرایط پیش روی شاخص گفت: اصلاح شاخص متناسب با رشد بازار است و برخلاف تصور بعضی‌ها شاخص روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و در این مسیر با اصلاحاتی نیز مواجه خواهد بود.