۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امیدواری به آینده بازار سهام/ سبزپوشی بورس‌های مهم آسیا در آخرین روز معاملات هفتگی

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 378987
امیدواری به آینده بازار سهام/ سبزپوشی بورس‌های مهم آسیا در آخرین روز معاملات هفتگی

این روز‌ها بازار سهام دستخوش اخبار ضدونقیضی است که وضعیت پرابهامی را برای ادامه روند معاملات در پی داشته است، اما در این بین بسیاری از کارشناسان چشم انداز مثبتی نسبت به روزهای آتی بازار دارند.

اقتصادآنلاین_محمدرضا عباسی؛ پیش‌بینی می‌شود،معاملات این هفته بورس، بیش از هرچیزى تحت تاثیر  بلاتکلیفی ادامه مذاکرات سیاسى قرارخواهد گرفت. ایران گام سوم کاهش تعهدات را برداشت و از سویی اروپایی‌ها هنوز در حال تلاش برای ایجاد فضایی جهت کاستن از تنش‌ها هستند. از طرفی دولتمردان ایالات متحده هم طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که به نقطه مذاکره با ایرانی‌ها نزدیک شده‌اند. 

بلاشک اطمینان معامله‌گران از اینکه بازار روند باثبات و کم افت‌وخیزی را خواهد داشت، رونق بیشتری برای معاملات روزها و یا حتی هفته‌های آتی در پی دارد.

به علاوه از روزهای هیجانی بازار طی هفته قبل که بگذریم، پرونده معاملات هفته گذشته در حالی بسته شد که شاخص کل کانال ۲۹۰ هزار واحد هم پشت سر گذاشت و در جالب‌ترین قسمت، استقبال مشتریان از بزرگان بازار بود، به گونه‌ای که یکی از نمادهای بزرگ بازار در حوزه پتروشیمی یعنی «فارس» صف خرید شد. این در حالی است که‌ کم‌تر از یک ماه پیش سهام‌داران ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ را قبول نمی‌کردند و کوچکترهای بازار سهام برای هفته‌ها و ماه‌ها پیشتاز بودند.

به هرحال، اعتقاد تعدادی از کارشناسان و معامله‌گران قدیمی برآنست، با این اتفاق مهم می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که امیدواری به روند رو به رشد بازار، طی روزهای آتی بالاست و انتظار می‌رود، نماگرهای مهم بورس(شاخص کل و آیفکس) قله‌های بالا‌تری را فتح کنند.

در ادامه، از میان دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار برشاخص‌ها، لازم به ذکر است بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند باوجود تاثیرپذیری بازار سهام از افت‌وخیز نرخ ارز، در حال حاضر دشوار می‌توان قیمت دلار را به کم‌تر از ۱۰هزارتومان رساند، چراکه این اقدام در مقطع کنونی، مطلوب اقتصادکشور نیست.

ازسوی دیگر، از بازار های جهانی و مهم آسیایی خبر می‌رسد به رغم تحت تاثیر قرارگرفتن آن‌ها از جنگ تجاری دو قطب اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و چین همگی وضعیت مثبتی را دنبال می‌کنند و شاخص در آن‌ها سبز پوش است. 

به طور مثال، مروری بر آخرین قیمت سنگ‌آهن در چین نشان از رشد نزدیک به ۱۰ درصد دارد و «نیکی ژاپن» هم طی هفته گذشته، میانگین ۳ درصد رشد داشت.

اما نکته امیدوار کننده آنست که پکن‌و واشنگتن توافق کردند، ماه آینده، مذاکرات تجاری را برگزار و نسبت به مسائل معضلات پیش آمده به توافق جامعی دست یابند.

در ادامه طلای سیاه هم یک روز مانده به پایان معاملات هفتگی، افزایش قیمت داشته و شاخص‌ها نفتی نشان‌دهنده رشد قابل توجهی هستند.