۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز سبز شاخص کل در آغاز معاملات هفتگی/ خرید‌های چشم‌بسته، فروش‌های هیجانی

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲
کد خبر: 377424
روز سبز شاخص کل در آغاز معاملات هفتگی/ خرید‌های چشم‌بسته، فروش‌های هیجانی

اولین روز از معاملات هفتگی با ثبت یک رکورد جدیداز شاخص کل به پایان رسید. همچنین بسیاری از کارشناسان به دلایل گوناگون وضعیت فعلی بازار را توام با هیجان کاذب می‌دانند.

اقتصادآنلاین - محمد میلاد عبداللهی؛ نخستین از روز از معاملات هفتگی بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص کل با رشد 5هزارو 463 واحدمعادل (1.96)درصد به ارتفاع 284 هزار واحدی رسید.

در ادامه شاخص کل هم‌وزن هم با هزارو 183 افزایش معادل 1.96 دردصد رشد کرد.

پیشتازی نماگربورسی نسبت به تغییرات شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که، فشار از روی نمادهای کامودیتی‌محور تا حدودی کمتر شده است و احتمالا این مسئله را باید به انتظار برای کاهش تنش‌های سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک نسبت داد.

از سوی دیگر در پی این اتفاق نمادهای بزرگ بازار در معاملات امروز سقف مجاز قیمتی را تجربه کردند.

همچنین عدم داشتن دید واقعی و روشن نسبت به چشم‌انداز سهام، سودآوری شرکت‌ها و یا تحولات صنعت، سبب می‌شود تا قرار گرفتن در مسیر نزولی نیز بی‌انتها جلوه کند و از سمت دیگر این دست از معاملات به سرعت محو خواهند شد. خروج سریع سهامدارانی که تصویر قابل اطمینانی از آینده معاملات ندارند، باعث تحمیل رشد هیجانی در ادامه کار خواهد بود. در هرحال بسیاری از تحلیلگران و سهامداران پیش‌بینی کرده‌اند در هفته پیش‌رو روند معاملات با رشد محسوسی مواجه می‌شود.

لازم به ذکر است ارزش معاملات امروز بازار سهام، از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفت و حجم معاملات به پنج میلیارد نزدیک شد. ارزش معاملات خرد بورس نیز هزارو 880 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت 33 میلیارد تومان از حقوقی به حقیقی‌ها بود.

ترین‌های امروز معاملات

نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «رمپنا» و «وغدیر» در مجموع با هزارو 700 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل برجای گذاشتند. نکته قابل توجه در معاملات امروز سبز بودن تمامی نمادهای تاثیر گذار بر نماگر مهم بورسی است.

همچنین روند معاملات به گونه‌ای بود که، نمادهای بانک تجارت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان و ایارن خودرو به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای بورسی معرفی شدند.

در ادامه بیشترین افزایش قیمت هم به نمادهای معاملاتی  «قصفها»،«قثابت»، «حپترو» تعلق گرفت و آن‌ها سود بیشتری را برای سهام‌داران خود کسب کنند؛ در مقابل نیز نمادهای «نمرینو»، «کماسه» و «لوتوس» با کاهش قیمت چشمگیر ضرر بیشتری را به مشتریان خود تحمیل کردند.

در فرابورس چه گذشت

آیفکس در پایان معاملات امروز با رشد نزدیک به 57 واحد، در ارتفاع 3 هزارو 767 واحدی متوقف شد. ارزش معاملات فرابورسی هزار و163 میلیارد تومان و حجم معاملات از دو میلیارد پیشی گرفت.

در بین نمادهای فرابورسی هم «مارون»، «میدکو»، «ذوب» و «هرمز» جمعا با 30 واحد رشد شاخص کل را ارتقاء دادند. 

گفتنی است، «تاپکیش»، «تلیسه» و «گکوثر» در میان تمامی نمادهای معاملاتی، بیشترین افزایش قیمت را به خود دیدند.