۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

عدم پشتیبانی کافی از عرضه محصولات کشاورزی در بورس/ باید زمینه لازم برای آموزش در تمامی استان‌ها فراهم شود

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۹
کد خبر: 376022
عدم پشتیبانی کافی از عرضه محصولات کشاورزی در بورس/ باید زمینه لازم برای آموزش در تمامی استان‌ها فراهم شود

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص آخرین وضعیت محصولات کشاورزی و چالش‌های آن در بورس کالا با خبرنگار اقتصادآنلاین به گفتگو پرداخت. وی رکود بازار و عدم حمایت کافی از این اقدام را عاملی مهم در به تعویق افتادن این فعالیت با اهمیت برشمرد.

اقتصادآنلاین- محمدمیلادعبداللهی؛ عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، کماکان با مسائل بسیاری همراه است. به رغم آنکه می‌توان این اقدام مهم را ابزاری برشمرد تا پدیده واسطه‌گری را به حداقل و سود بیشتری را به کشاورزان رساند، اما از دلایل بی‌شماری من جمله: اطلاعات کم کشاورزان، عدم حمایت و پشتیبانی کافی،  شرایط حاکم بر بازار فعلی، نفوذ واسطه‌گران و... را می‌توان نام برد، که منجر به تعویق فعالیت کشاورزان در بورس کالا خواهد شد. پیش از این بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند باید در تمام استان‌های کشور زمینه‌ای فراهم شود تا کشاورزان نسبت به این عمل آموزش‌های لازم رادیده و در اینباره اطلاعات مکفی کسب کنند.

مهدی مهدوی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص آخرین وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: کماکان نمی‌توان روند مثبتی را برای این اقدام  مهم متصور شد، چرا که بسیاری از کشاورزان همچنان نسبت به عرضه محصولات مذکور در بورس کالا بی اطلاع‌اند.

وی در پاسخ به صحت و سقم این پرسش که علاوه بر سایر محصولات فعلی، شایعاتی مبنی بر عرضه چای در بورس کالا به گوش می‌رسد، با اظهار بی اطلاعی افزود : اطلاعات زیادی در این مورد منتشر نشده و فقط در حد گمانه‌زنی برای بسیاری از محصولات است، اما به طبع اقدام‌های اینچنینی را می‌توان مثبت تلقی کرد و نسبت به آن خوشبین بود. همچنین لازم به ذکر است از اول مرداد ماه طی 4 مرحله عرضه زعفران در بورس کالا صورت گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رکود بازار را می‌توان عاملی برای به تعویق افتادن این اقدام دانست، اشاره کرد: وضعیت فعلی بازارهای مالی، درآمد کشاورزان عدم پشتیبانی وحمایت کافی و رکود موجود در بازار، سبب شده تا کشاورزان ریسک عرضه محصولات را نپذیرند و نسبت به این امر بی اعتنا باشند.