۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت مادیران بررسی شد/ از پیشرفت عملکرد ماهانه تا خبر افزایش سرمایه

۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 374465
آخرین وضعیت مادیران بررسی شد/ از پیشرفت عملکرد ماهانه تا خبر افزایش سرمایه

از عرضه سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیران) در فرابورس بیش از 8 ماه می‌گذرد. در این مدت سهام شرکت بیش از 475درصد بازدهی نشان داده است.

اقتصاد آنلاین-گودرز درخشان: تقریبا 8ماه پیش، سهام مادیران برای اولین بار با نماد «مادیرا» در فرابورس ایران عرضه شد. این شرکت که در حال حاضر تنها شرکت فرابورسی تولیدکننده تلویزیون محسوب می‌شود، در یک سال گذشته با افزایش قیمت محصولات خود مواجه شده است. همین موضوع سبب شده قیمت سهام شرکت نیز از محدوده 365 تومان در عرضه اولیه، تا سطح بیش از 2هزار و 100 تومان رشد کند.

در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد (P/E ttm) سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران در محدوده بیش از 11 مرتبه قرار گرفته است. از آنجا که متوسط «نسبت قیمت به درآمد» برای نمادهای بزرگ بورسی و فرابورسی در حال حاضر در محدوده 5 تا 6 مرتبه قرار دارد، به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام، مادیران را یک شرکت رو به رشد می‌دانند. به طور معمول «نسبت قیمت به درآمد بالا» نشانگر انتظار مثبت فعالان بازار سهام نسبت به رشد سود یک شرکت در نظر گرفته می‌شود.

گزارش‌های ماهانه شرکت در 16 ماه اخیر نشان می‌دهد که انتظار فعالان بازار سهام بی‌اساس نیست. در ماه‌های اخیر مبلغ فروش شرکت به طور مستمر افزایش نشان داده است. علاوه بر آن شرکت قصد دارد در آینده نزدیک علاوه بر تولید محصولات نمایشی (تلویزیون و مانیتور)، خط تولید لوازم خانگی (یخچال و لباسشویی) را به بهره‌برداری برساند. با راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی، حجم فروش شرکت نیز با افزایش مواجه خواهد شد و با افزایش احتمالی سود شرکت، نسبت قیمت به درآمد شرکت نیز تعدیل خواهد شد.

بر این اساس رشد قیمت «مادیرا» در ماه‌های اخیر ریشه در دو موضوع عمده داشت. موضوع اول رشد نرخ ارز بود که قیمت محصولات مادیران را تحت تأثیر قرار داد و منجر به رشد درآمدهای شرکت شد. موضوع دوم نیز برنامه شرکت برای راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی بود که باعث رشد انتظارات مثبت فعالان بازار سهام شد. علاوه بر این دو مورد، نکته پنهان دیگری در صورت‌های مالی مادیران وجود دارد که منجر به رشد مبلغ فروش شرکت شده است.

23

در گذشته فروش مانیتور، وزن بیشتری در فروش محصولات نمایشی شرکت داشته است. اما پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا و خروج رهبران بازار تلویزیون ایران (سامسونگ و ال جی) عرصه برای تولید و فروش تلویزیون توسط شرکت‌های داخلی باز شد. مادیران نیز با استفاده از شرایط پیش آمده، سهم بیشتری از بازار تلویزیون کشور را در اختیار گرفت و وزن فروش تلویزیون در فروش محصولات نمایشی شرکت افزایش یافت. از آنجا که متوسط قیمت تلویزیون از متوسط قیمت مانیتور بالاتر است، متوسط قیمت محصولات نمایشی شرکت مادیران رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد.

آخرین وضعیت تولید و فروش «مادیران»

بررسی گزارش‌های ماهانه این شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت از میزان تولید بالاتر بوده است. از آنجا که مادیران بخشی از محصولات خود را از طریق واردات تأمین می‌کند این موضوع طبیعی است.

همچنین «مادیرا» از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد ماه در هر ماه به طور متوسط 95 میلیارد تومان محصولات نمایشی فروخته است. این رقم در تیر ماه امسال به طور تقریبی به 105 میلیارد تومان رسیده است. از بین محصولات تولیدی این شرکت، محصولات نمایشی حجم بیشتری از میزان تولیدات و فروش را تشکیل می‌دهد و سایر محصولات تولیدی سهم ناچیزی در تولید و فروش دارند.

24

همچنین نرخ فروش محصولات نمایشی از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد ماه 98، به طور متوسط معادل 3میلیون تومان بوده است. این رقم در تیرماه امسال با افزایش 10درصدی به 3میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. «مادیرا» در سه ماهه نخست سال، در هر ماه به طور متوسط 32 هزار دستگاه فروخته است. این رقم در 1 ماهه منتهی به 31 تیر ماه امسال برابر 31.6 هزار دستگاه بوده است و با کاهشی محدود مواجه بوده است.

این شرکت در تیرماه با افزایش نرخ فروش و کاهش تعداد فروش رو به رو بوده اما میزان افزایش در نرخ فروش از میزان کاهش در تعداد فروش بیشتر است و درآمد کسب شده توسط شرکت افزایش یافته است. در مقایسه میزان تولید هم «مادیرا» از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد ماه به طور متوسط در هر ماه26000 دستگاه تولید کرده، این رقم در تیرماه امسال 38000 دستگاه بوده است و در نتیجه با افزایش قابل توجه در میزان تولید خود رو به رو بوده است.  به طور کل، مادیران در تیرماه روند رو به رشدی را طی کرده و با افزایش نرخ فروش، درآمد حاصل از فروش و همچنین افزایش میزان تولیداتش رو به رو بوده است.

مادیران و افزایش سرمایه 200 میلیارد تومانی

علاوه بر عملکرد مثبت مادیران در تولید و فروش محصولات در ماه‌های اخیر، هیأت مدیره شرکت برنامه دارد سرمایه شرکت را از 120میلیارد تومان به 320میلیارد تومان افزایش دهد. بخش قابل‌توجهی از این افزایش سرمایه (100 میلیارد تومان) از محل سود انباشته تأمین می‌شود که به طور سنتی برای فعالان بازار سهام جذاب است. 84 میلیارد تومان این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و 16 میلیارد تومان آن از آورده نقدی تأمین می‌شود.

هدف از این افزایش سرمایه، اجرای طرح توسعه به منظور توسعه سبد محصولات شرکت عنوان شده است. همانطور که اشاره شد شرکت قصد دارد خط تولید یخچال و ماشین لباسشویی خود را به زودی به بهره‌برداری برساند. میزان سرمایه‌گذاری برای توسعه خط جدید تولید، 177میلیارد تومان برآورد شده که 77میلیارد تومان آن از منابع داخلی شرکت تأمین می‌شود. همچنین 100 میلیارد تومان باقی‌مانده طرح، از افزایش سرمایه‌ای که به آن اشاره شد مورد تأمین قرار می‌گیرد. گفتنی است این افزایش سرمایه به تأیید حسابرس رسیده و پس از صدور مجوز سازمان بورس و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده به جریان می‌افتد.