۰ نفر

مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد؛

عملیات بازار باز به زودی اجرایی می‌شود/ رشد 221درصدی معاملات فرابورسی نسبت به سال گذشته

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 371230
عملیات بازار باز به زودی اجرایی می‌شود/ رشد 221درصدی معاملات فرابورسی نسبت به سال گذشته

امروز نشست خبری یک دیدار یک عرضه به منظور انتقال نماد «فرابورس» به تابلوی اصلی با حضور مدیرعامل فرابورس ایران امروز برگزار شد. در این نشست امیر هامونی خبر از اجرایی شدن قریب‌الوقوع عملیات بازار باز (OMO) داد.

اقتصادآنلاین- محمدمیلاد عبداللهی؛ پنجاه‌وهشتمین نشست «یک دیدار، یک عرضه»، با سخنرانى هامونى مدیرعامل و تعدادی از معاونان فرابورس ایران، امروز در سالن همایش‌های این شرکت برگزار شد.

هامونی با بیان اینکه شرکت فرابورس ابتدا با سه نفر شروع به کار کرد و اکنون دردهه دوم شکل‌گیری آن هستیم گفت: سال 87 این شرکت به بهره‌برداری رسید و یک سال بعد به صورت رسمی تاسیس شد.

او افزود: در شروع کار کسی چشم‌انداز خوبی برای فرابورس متصور نمی‌شد، به عبارتی نسبت به رونق گرفتن این بازار اما و اگرهای بسیاری مطرح بود، اما باگذشت نزدیک به ده سال، اکنون شرایط خوبی برقرار و امید به آینده دوچندان شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: ارزش معاملات روزانه در روزهای اولیه راه‌اندازی به 800 میلیون تومان می‌رسید. اما اکنون، کف معاملات در روز بیش از 300میلیارد تومان است.

او ادامه داد: در10 سال گذشته، در فرابورس ایران، 406 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بهادار معامله شده و حجم معاملات این سال‌ها  731 میلیارد ورقه بهادار بوده است. اضافه بر آن، نسبت به ابتدای سال رشد 50 درصدی شاخص و 36 درصدی ارزش بازار فرابورس را داشتیم.

وی همچنین گفت: ازابتدای سال جاری تاکنون،61 هزار میلیارد تومان معامله داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 221 درصدی را نشان می‌دهد.

هامونی در خصوص حوزه «ای تی اف‌»ها اضافه کرد: در حال حاضر ما شاهد رشد و رونق بازار «ای‌تی‌اف‌ها» هستیم. به طبع رشد بالاتر در این مورد نیازمند زمان بیشتری است.

وی در حوزه معاملات نماد فرابورس نیز اضافه کرد: از ابتدای تاسیس شرکت تاحالا، قیمت سهم 140 برابر افزایش پیدا کرده، به گونه‌ای که اگر شخصی 10 سال پیش سهم فرابورس را 100 تومان معامله کرده، در حال حاضر140 برابر بازدهی کسب به دست آورده است. 

هامونی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 13 هزار نفر سهامدار داشتیم، گفت: امسال افرادی به این تعداد اضافه شده‌اند. همچنین سهامدارن حقیقی که در بازار مشغول فعالیت هستند،27 درصد سهام فرابورس را در اختیار دارند.

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص جایگاه بین‌اللملی این شرکت تصریح کرد: به لحاظ عملکرد شاخص فرابورس، سال گذشته با 106 درصد بازدهی، رتبه اول را در میان تمامی اعضای فدراسیون جهانی کسب کردیم. همچنین از نظر ارزش بازاری نیز در بین 80 بورس، رتبه 55 دنیا هستیم. به لحاظ ارزش معاملات هم در همان تعداد بورس حاضر در فدراسیون جهانی رتبه 50 ازآن ماست.  این‌ها نشان می‌دهد رشد بازار صکوک یا بازار بدهی ما قابل توجه است.

او افزود: در منطقه خاورمیانه نیز (غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا) فرابورس حائز رتبه اول در بازدهی، رتبه هشتم در ارزش بازاری و رتبه دوم در ارزش معاملات بازار بدهی است.

هامونی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس را راه اندازی عملیات بازار باز (OMO) اعلام کرد و توضیح داد: عملیات مذکور به زودی و با کمک بانک مرکزی اجرایی خواهد شد. این مهم علاوه برآنکه ابزاری است برای کمک به توسعه سیاست‌های مناسب مالی، می‌تواند هماهنگی بی‌سابقه‌ای بین بانک مرکزی، شورای عالی بورس و شورای عالی پول و اعتبار ایجاد کند. اضافه برآن با راه‌اندازی این عملیات، بانک مرکزی می‌تواند هدفمند و فعال نرخ بازدهی و سود را تعیین کرده و نیازی به نظارت‌های پردردسر نخواهد داشت. بانک مرکزی همچنین می‌تواند به عنوان معامله‌گر، با انجام معاملات هدفمند، نقدینگی کشور را کنترل کند.