۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص منفی بی‌سابقه در بازارهای آمریکا به رغم کاهش نرخ بهره/ شرکت‌های تکنولوژی بیشترین آسیب را دیدند

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 371009
شاخص منفی بی‌سابقه در بازارهای آمریکا به رغم کاهش نرخ بهره/ شرکت‌های تکنولوژی بیشترین آسیب را دیدند

بی سابقه بودن افت شاخص بازارها در ایالات متحده از سال 2008، منجر شد تا هشت نماد صنعتی درمعاملات روز جمعه با کانال منفی بسته شوند.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛  شاخص «بلو چیپ داوجونز» و «اس اند پی ۵۰0 » روز جمعه به پایین ترین سطح از ماه ژوئن رسیدند. از طرفی بازدهی اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا بیشترین کاهش هفتگی درچند سال اخیر را تجربه کرد.

به علاوه تعدادی از کارشناسان معتقدند، علت ریزش و همچنین فشار فروش تحمیل شده بر بازار، توییت رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر اینکه «آمریکا از ابتدای ماه سپتامبر بر باقی مانده کالاهای وارداتی چین به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه وارد خواهد کرد» بود. این درحالی است که منفی بودن بازارها به رغم کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا از سال 2008 بی سابقه بود. 

 در ادامه یکی از مدیران مطرح بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ نوشت:  "قسمت طنز ماجرا این است که سیاست های تجاری موجب شده تا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش دهد، در حالی که ترامپ با اظهار نظرهای خود در رابطه با سیاست‌های تجاری موجب می شود که به سادگی بازار با ریزش روبرو شود."

به علاوه گزارش منتشر شده روز جمعه از سوی وزارت کار آمریکا  نشان از ایجاد ۱۶۴ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی این کشور در ماه گذشته داشت، که این رقم مطابق انتظار اقتصاددانان بوده است. با این وجود همان روز، شاخص صنعتی «داوجونز» با 98 واحدکاهش مواجه شد،  «شاخص اس اند پی ۵۰۰» نیز با بیش از 21 واحد،  ۰.۷۳ درصد افت کرد.

گفتنی است، از میان صنایعی که در شاخص «اس اند پی »۵۰۰ هستند،  هشت نماد صنعتی در معاملات روز جمعه با کانال منفی بسته شدند.

در این بین شرکت های تکنولوژی به عنوان مشتریان اصلی چینی‌ها مانند اپل با کاهش1.7 بیشترین آسیب را دیدند. 

لازم به ذکر است، تا کنون  ۳۸۰ شرکت پذیرش شده در شاخص «اس اند پی» اقدام به انتشار گزارش‌های فصل اول خود کرده اند که،  از این تعداد ۷4 درصد بیشتر  از انتظار تحلیلگران عمل کرده‌اند. 

همچنین حجم سهام معامله شده بازارهای مالی آمریکا در روز جمعه گذشته ۷.۷۸ میلیارد دلار بود، این در حالی است که، میانگین ۲۰ روز گذشته رقمی حدود ۶.۶۲ میلیارد دلار بوده است.