۰ نفر

یک کارشناس سیاسی-اقتصادی مطرح کرد؛

امیدبه آینده، مسئله تاثیرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی/ مردم ریسک فعالیت اقتصادی را نمی‌پذیرند

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
کد خبر: 370926
امیدبه آینده، مسئله تاثیرگذار در بهبود وضعیت اقتصادی/ مردم ریسک فعالیت اقتصادی را نمی‌پذیرند

به رغم آنکه گزارش‌های منتشر شده نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت‌ها دربازار سرمایه است، اما عوامل دخیل دیگر منجر شده تا کارشناسان نسبت به پیش بینی آینده بازار و ریسک‌های آن اظهارنظرهای متفاوتی داشته باشند.

اقتصادآنلاین-محمدمیلادعبداللهی؛ نوسان‌های طولانی مدت نرخ ارز، تنش‌های حاکم در خلیج فارس و به تبع آن افت‌وخیز شاخص‌ها در بازار سرمایه منجرشد، تا بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی تحلیل‌های متفاوتی از آینده بازار داشته باشند.

سیدعلی محمد کامران راد یکی از کارشناسان سیاسی-اقتصادی نسبت به مسائل فوق الذکرو اثر گذاری آن بر بازار سرمایه در گفتگو باخبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار داشت: برای بررسی موارد مطرح شده ابتدا باید ماهیت ارزش‌گذاری ارز و بورس را مشخص کرد.

 به‌گونه‌ای که شکل ارزش‌گذاری دلار در کشورهای متکی به نفت مانند ایران متفاوت با کشورهای غیرنفتی است، به عبارتی دیگر، ابتدا درآمد ارزی ما که اغلب از طریق صادرات نفت تامین می‌شود، لحاظ و باعث خواهد شد تا نرخ ارز پایین بماند، اما افزایش آن هنگامی است که، به سبب تحریم‌ها درآمد ارزی قطع وعرضه کاهش پیدا کند، به دنبال آن قیمت دلار روند صعودی را دنبال کند.

کامران راد نسبت به اینکه در شرایط تحریم و تنش بازار به اصطلاح خود را جمع خواهد کرد گفت: به زبان ساده‌تر با وجود شرایط حاکم، افراد توسعه شغلی را دنبال نخواهند کرد، ازطرفی شرکت‌ها تمایل دارند تا سیاست‌های بسته را پیگیری کنند(گسترش فعالیت را محدود می‌کنند) این عوامل باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی منفی و شکل نامناسبی پیدا کند.

وی اضافه کرد: با آنکه طبق آمارهای منتشر شده شاخص‌های بورس رویه مثبتی را نشان می‌دهد اما عدم توسعه اقتصادی و اثرگذاری آن بر بازار سرمایه، منجر شد تا این رشد کم‌تر از مقدار قابل انتظار باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تنش‌های منطقه‌ای و اثرات سوآن بر بازار سرمایه اظهار داشت: یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار اقتصادی در هرکشور مسئله امید به آینده است، زمانی که ما در منطقه تنش داریم وفضای ذهنی ما به شکلی جهت‌گیری پیدا می‌کند که آینده را مطلوب نمی‌بینیم، به طبع سازوکار اقتصادی هم با مشکل مواجه خواهد شد ، در این شرایط مردم ریسک انجام فعالیت اقتصادی را نمی‌پذیرند، حال با توجه به این وضعیت دامنه فعالیت شر‌کت‌ها محدود‌تر و در ادامه درآمد ارزی با مشکل مواجه خواهد شد.

کامران راد نسبت به اینکه  می‌توان به آینده بازار خوش بین بود، تصریح کرد: وضعیت فعلی بازار ارز و سرمایه که تاثیرپذیری متقابلی را دنبال می‌کنند، نیازمند پیگیری سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مناسب از سمت بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی است تا بتوان با ایجاد فضای اطمینان مردم را به سرمایه‌‎گذاری امن در بازار سرمایه ترغیب کرد.