۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

می‌توان به آینده بازار امیدوار بود/ تازه‌واردهای بورس، باعث افزایش ریسک در بازار می‌شوند

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۲۰
کد خبر: 369352
می‌توان به آینده بازار امیدوار بود/ تازه‌واردهای بورس، باعث افزایش ریسک در بازار می‌شوند

پس از انتشار گزارش‌های فصلی عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی، انتظار می‌رفت بازار سهام به رشد خود ادامه دهد. اما روند روزهای اخیر (به ویژه امروز) چندان که پیش‌بینی می‌شد مثبت نبود. این درحالی است که به عقیده کارشناسان می‌توان به آینده بازار امیدوار بود.

اقتصادآنلاین - میلاد عبداللهی؛ گزارش‌های منتشر شده از بازار سرمایه و پایان یافتن فصل مجامع که در مجموع نتایج رو به رشدی را نشان می‌داد، باعث شد بسیاری بر این عقیده باشند که بازار می‌تواند به روند مثبت خود ادامه دهد، اما امروز برخلاف تصور‌های غالب، ارزش معاملات در سهم‌های بزرگ تا حدودی کم شد.  مهدی ساسانی، یکی از کارشناسان بازار نسبت به فراز و فرود ارزش‌ها، پیش‌بینی شش ماه دوم و سایر چالش‌های  موجود به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اگر بخواهیم بازار را به چند دسته تقسیم کنیم، می‌توان شرکت‌هایی را در نظر گرفت که سود آن‌ها به ارزش دلار نیما و سنا وابسته است. زمانی‌که قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی شد، این شائبه برای بخشی از سرمایه‌گذاران به وجود آمد که این روند می‌تواند، نرخ دلار نیما و سنا را هم تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث افت قیمت دلار در سامانه سنا به زیر اعدادی که این شرکتها در بودجه های خود در نظر گرفته‌اند بشود. همین ذهنیت باعث شد کمی شاهد فشار فروش دربازار سرمایه و این دسته از شرکتها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه درادامه با اشاره به اینکه دلار سنا افت خاصی نداشت، گفت: اتفاقات هیجانی چند روز اخیر آنچنان باعث افت قیمت نشد، اما انتظار فعالان بازار این بودکه با توجه به گزارش‌های منتشر شده سه ماهه، شاهد رشد باشیم، به علاوه بخشی از رشد مورد انتظار در سه گذشته اتفاق افتاده بود و به نوعی گزارش های موجود بر روی کدال قبلا توسط اکثر تحلیل گران تحلیل و بررسی شده بودند و قابل انتظار بود.

ساسانی افزود: بعضی شرکت‌ها که، تحت عنوان شرکت‌های ریالی شناخته می‌شوند، در گزارش‌ها ماهیانه و سه ماهه خود نشان دادند در حال حاضر مشکلی با فروش ندارند. اما از سوی دیگر ما باید بپذیریم در هر بازاری بعد از یک دوره رشد، قیمت‌ها  دست به دست می‌شوند و تا جایگاه قیمتهای جدید خود را بر روی تابلو معاملات پیدا کنند و اگر کماکان پتانسیل های خود را برای اینده داشته باشند؛ بعد از گذر از این دوره برای رشد بعدی آماده شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته مهم در طی روزهای اخیر، عرضه‌های بی رویه حقوقی‌هایی بود که به نظر می‌رسید نیاز به نقدینگی برای مصارف شخصی مثل: هزینه‌های درون شرکت دارند،بالا رفتن  این عامل منجر به عقب نشینی بازار از خرید شد.

ساسانی در خصوص پیش بینی  برای وضعیت بازار با توجه به گزارش‌های منتشر شده سه ماهه وانتظار جهت  انتشار گزارش شش ماهه گفت: باید شاهد چشم انداز مثبتی را در بازارباشیم. به گونه‌ای که به رغم نوسان‌های موجود می‌توان به آن امیدوار بود و آن را صعودی دانست.

وی همچنین در خصوص مهمترین ریسک‌های بازار سرمایه اذعان داشت:  بزرگترین ریسک‌های بازار را می‌توان ابتدا، اتفاقات سیاسی و کش‌مکش‌های تاثیرگذار خلیج فارس بین ایران و سایر کشورها دانست، به علاوه این ریسک نیز وجود خواهد داشت که اگر شرایط حال حاضر از این سخت‌تر شود، چشم انداز آینده صادرات و واردات به چه سمتی خواهد رفت.

سومین ریسکی که می‌توان برای بازار متصور شد این است که، ورودی‌های جدید عموما بدون آموزش و فاقد تجربه کافی هستند و در شرایط هیجانی با رفتار های احساسی خود ،سردرگمی بسیاری را به بازار تزریق می‌کنند از این رو اختصاص آموزش‌های مکفی می‌تواند ریسک پذیری بازار را کاهش دهد.