۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

حجم بالای نقدینگی در بازار، عاملی بر افزایش قیمت‌/ گزارش‌های منتشرشده ازسوی شرکت‌ها، سبب رونق بازارسرمایه

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 368703
حجم بالای نقدینگی در بازار، عاملی بر افزایش قیمت‌/ گزارش‌های  منتشرشده ازسوی شرکت‌ها، سبب رونق بازارسرمایه

شرایط اقتصادی حاکم درکشور، علاوه برآنکه اثر خود را بر بازار سرمایه نمایان خواهد کرد، از طرفی منجر به افزایش نقدینگی و بالا رفتن قیمت‌ها به صورت غیر منطقی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ کریم‌آبادی از کارشناسان بازار سرمایه، با اشاره به اینکه یکی از دلایل عمده رونق این بازار و رشد شاخص در بورس از ابتدای امسال تاکنون برگزاری فصل مجامع است گفت: گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها موجب رونق این بازار شد، البته ذکر این نکته هم ضروری است که تورم تحمیلی به اقتصاد کشور در سال گذشته نیز اثر خود را کماکان در بازار سهام نمایان می‌کند و بخشی از افزایش قیمت که در سهام شرکت‌ها نمایان شده، حاصل رشد ریالی دارایی‌های شرکت‌ها است.

وی نسبت به اینکه رکود حاکم در سایر بازارها بر رونق بازار سهام نیز اثر گذار است گفت: بدون شک یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده وضعیت بازار سرمایه، قیمت سهام شرکت‌ها و نیز شاخص بورس است.

او اضافه کرد: سرمایه هوشمند، اغلب به سمت بازاری می‌رود که سود بیشتری را نصیب خود کند، به همین دلیل، دست‌کم در سال گذشته شاهد این مسئله بودیم که در پی افزایش قیمت در بازار مسکن، خودرو، طلا، سکه و ارز، حجم بالایی از نقدینگی به سمت این بازارها روانه و هیجان ورود نقدینگی به این بازارها به عاملی جهت افزایش بیشتر قیمت‌ها منتهی ‌شد،که گاهی این افزایش قیمت‌ها روانی و غیرمنطقی بود.

وی اذعان داشت: بر این اساس حالا که رکود سنگین بر بازارهای مختلف حاکم شده، نقدینگی به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کرده، این در حالی است که در صورت رسیدن به توافق در مذاکرات سیاسی بدون شک شاهد ریزش قیمت‌ها در بازارهای مختلف خواهیم بود و در مقابل بازار سرمایه از این موضوع، هم اثر روانی مثبتی را خواهد دید و هم اینکه در میان و بلندمدت اثرات بنیادی آن را در صنایع و بازارهای مختلف شاهد خواهیم بود.

کریم آبادی افزود: تورم در سایر بازارها نیز اثر خود را بر بازار سرمایه هم خواهدگذاشت و ما باید شاهد افزایش ارزش ریالی دارایی‌های شرکت‌ها باشیم.

وی در خصوص وضعیت بازار سهام با توجه به اینکه فصل مجامع نیز رو به پایان است، گفت: در حال حاضر معامله‌گران در بازار سرمایه خود را برای گزارشات سه ماهه آماده می‌کنند که به تدریج در حال انتشار است. ضمن اینکه نماد برخی از شرکت‌های بزرگ نیز طی چند روز گذشته جهت برگزاری مجامع سالانه بسته شده با پایان یافتن مجامع این شرکت‌ها، شاهد روان‌تر شدن حجم معاملات خواهیم بود.

او ادامه داد: با پایان یافتن فصل مجامع،پیش بینی ما حرکت فعالان به سمت سهام‌ بنیادی است، در عین حال نکته بسیار مهمی که این روزها می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین رکن در تعیین سمت و سوی بازار سهام یاد کرد، موضوعات مرتبط با تنش‌های سیاسی و نظامی و یا سقوط و صعود قیمت‌های جهانی کالاها و نفت است.